Citat:
Ursprungligen postat av
Iwannakissrihanna
Bra film är bra film, är den gjord 1924 eller 2015/2016 spelar det ju ingen roll. Det finns bra och dåliga filmer förr som nu. Det gäller att upptäcka de bra filmerna. Sedan händer det ju att man får se dåliga filmer också. De glömmer man fort.
Jag kan se film från alla år.
Du inser att det inte ens fanns ljudfilm 1924? De flesta människor idag har aldrig ens sett en stumfilm förut. För att sätta sig och se en så gammal film så måste man nog ha ett specialintresse för äldre film och/eller filmhistoria.
Man får inte glömma att det är mer än effekter som åldras. Sånt som ansågs som fräckt/roligt/vågat/nytänkande på 50-talet gör ofta inte det 60 år senare. Ta t ex Hitchcocks "Ugglor i mossen (The Trouble with Harry) från 1955 som ett exempel som idag känns oerhört daterad. De många sexuella anspelningarna var häpnadsväckande då, men upplevs som hur oskyldiga som helst för en modern tittare. Inte heller känns filmen särskilt makaber idag, vilket den garanterat gjorde 1955.
Jag har inga problem med att se äldre film, men jag har också förståelse för att inte alla kan relatera till film som kommer ifrån en helt annan tidsperiod. Dock är det givetvis absurt att avfärda film från 80- och 90-talet (även 70-talet) som "för gammal".