2016-02-01, 10:18
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Kan du ge bra tips på bra bluray utgåvor för äldre filmer? Rent bild och ljudmässigt. Kvaliteen på filmen är sekundärt.

Nu var det inte mig du frågade men kan säga att Lawrence of Arabia är fantastiskt fin på BD, levande färger och ljud av underbar rang.
Citera
2016-02-09, 01:47
Medlem
Dankosoflys avatar
För att de inte kan något om film.
Citera
2016-02-10, 00:03
Medlem
Blir aldrig så irriterad som när människor säger sånt här. Jag kan fatta att svart-vita filmer kan vara tråkiga enligt vissa ( själv är Metropolis och Dr. Caligaris kabinett favoriter ) men hur fan kan man inte se en film från 1972 eller till och med 1999?! Det absolut värsta är ju när människor ser t.ex ''Halloween'' eller ''Black Christmas'' remakerna och skiter i de gamla klassikerna. Sedan påpekar de att Star Wars och 007 : Spectre var förra årets bästa filmer...
Citera
2016-02-10, 06:42
Medlem
twoeggss avatar
Jag föredrar filmer från ca 1975-1995. Innan dess ofta dålig kvalitet men bra innehåll, efter det så är kvaliteten bra, men innehållet desto sämre.
Citera
2016-02-20, 16:26
Bannlyst
Bra film är bra film, är den gjord 1924 eller 2015/2016 spelar det ju ingen roll. Det finns bra och dåliga filmer förr som nu. Det gäller att upptäcka de bra filmerna. Sedan händer det ju att man får se dåliga filmer också. De glömmer man fort.

Jag kan se film från alla år.
Citera
2016-02-20, 20:22
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Bra film är bra film, är den gjord 1924 eller 2015/2016 spelar det ju ingen roll. Det finns bra och dåliga filmer förr som nu. Det gäller att upptäcka de bra filmerna. Sedan händer det ju att man får se dåliga filmer också. De glömmer man fort.

Jag kan se film från alla år.
Du inser att det inte ens fanns ljudfilm 1924? De flesta människor idag har aldrig ens sett en stumfilm förut. För att sätta sig och se en så gammal film så måste man nog ha ett specialintresse för äldre film och/eller filmhistoria.

Man får inte glömma att det är mer än effekter som åldras. Sånt som ansågs som fräckt/roligt/vågat/nytänkande på 50-talet gör ofta inte det 60 år senare. Ta t ex Hitchcocks "Ugglor i mossen (The Trouble with Harry) från 1955 som ett exempel som idag känns oerhört daterad. De många sexuella anspelningarna var häpnadsväckande då, men upplevs som hur oskyldiga som helst för en modern tittare. Inte heller känns filmen särskilt makaber idag, vilket den garanterat gjorde 1955.

Jag har inga problem med att se äldre film, men jag har också förståelse för att inte alla kan relatera till film som kommer ifrån en helt annan tidsperiod. Dock är det givetvis absurt att avfärda film från 80- och 90-talet (även 70-talet) som "för gammal".
Citera
2016-02-21, 11:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
De flesta människor idag har aldrig ens sett en stumfilm förut. För att sätta sig och se en så gammal film så måste man nog ha ett specialintresse för äldre film och/eller filmhistoria.

Jag tror att många i något sammanhang har sett stumfilmer. Hur många har inte sett någon av Charlie Chaplins gamla stumfilmer - Chaplins pojke, Guldfeber och Stadens ljus? Även Moderna tider från 1936 är i huvudsak en stumfilm.

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Jag har inga problem med att se äldre film, men jag har också förståelse för att inte alla kan relatera till film som kommer ifrån en helt annan tidsperiod. Dock är det givetvis absurt att avfärda film från 80- och 90-talet (även 70-talet) som "för gammal".

Enligt min uppfattning är det absurt att avfärda någon film därför att den är gammal. Det visar på ett begränsat intresse för film och filmhistoria.
Senast redigerad av Moltas666 2016-02-21 kl. 12:52.
Citera
2016-02-21, 18:06
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag tror att många i något sammanhang har sett stumfilmer. Hur många har inte sett någon av Charlie Chaplins gamla stumfilmer - Chaplins pojke, Guldfeber och Stadens ljus? Även Moderna tider från 1936 är i huvudsak en stumfilm.
Vet inte vilken generation du pratar om men de flesta som ar 25 eller yngre (90-talister) har nog inte gjort det. Vi sag delar av Moderna tider tror jag i hogstadiet vid nagot tillfalle men det var allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Enligt min uppfattning är det absurt att avfärda någon film därför att den är gammal. Det visar på ett begränsat intresse för film och filmhistoria.
Mm, men alla har inte ett intresse for film och filmhistoria. Dagens filmer gors for dagens publik, gardagens filmer gjordes for gardagens publik. Vad som tilltalar dagens och gardagens publik andras.
Citera
2016-02-22, 21:03
Medlem
Jag är ingen filmexpert eller så men har ett visst filmintresse och jag älskar ju nischade filmer då jag ofta går på känslan/vibben i filmen än handlingen.
Har märkt att en del människor inte alls förstår detta, jag kan t.ex tala om Pusher-filmerna som kom ut i slutet av nittio-talet början på tvåtusentalet som handlar om den Danska undre världen och jag är som besatt utav dessa filmer då jag tycker just dem åren dessa var filmade fångar en jäkligt estetiskt tilltalande white-trash-stämning.
Då har jag varit med om att folk har sagt ''snabba cash är ju nyare och handlar typ om samma sak fast dem är snyggare gjorda'' vilket jag tycker är BULL.
Jag avskyr detta fenomen. Kul att det kom upp en tråd om det!
Citera
2016-02-22, 22:38
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejtbit
Jag är ingen filmexpert eller så men har ett visst filmintresse och jag älskar ju nischade filmer då jag ofta går på känslan/vibben i filmen än handlingen.
Har märkt att en del människor inte alls förstår detta, jag kan t.ex tala om Pusher-filmerna som kom ut i slutet av nittio-talet början på tvåtusentalet som handlar om den Danska undre världen och jag är som besatt utav dessa filmer då jag tycker just dem åren dessa var filmade fångar en jäkligt estetiskt tilltalande white-trash-stämning.
Då har jag varit med om att folk har sagt ''snabba cash är ju nyare och handlar typ om samma sak fast dem är snyggare gjorda'' vilket jag tycker är BULL.

Det är ju "fulheten" som gör Pusher-filmerna så jävla bra! Det dokumentära fotot ger filmerna en känsla av äckel-realism av sällan skådat slag. Snabba Cash-filmerna, å andra sidan, kan inte bestämma sig om de ska vara Scorsese-flashiga eller Pusher-fula - det blir bara en medioker och oinspirerad soppa av alltihop.
Citera
2016-02-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejtbit

Kunde inte sagt det bättre själv!
Citera
2016-02-27, 14:30
Medlem
56ks avatar
Kan någon nämna en bra sci-fi film fram till Star Wars?
Post apokalyptiska filmer från 30/40/50/60 tal?
Fantasy filmer från 30/40/50/60 tal?
Zombie filmer finns det väl en del äldre men av alla zombie filmer som gjorts är det knappt en handfull som faktiskt är sevärt. I min mening slår The Walking Dead serien allt hittills.
Vissa genrer kräver modern teknologi för att resultatet ska bli bra och trovärdigt. Vissa filmer hade helt enkelt inte varit möjligt att göra på 40 talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in