Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-02, 13:01
  #85
Medlem
VarförJustJag?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen


En regelfråga i samband med detta. Hur fungerar det med transports som deltagit i sjöstriden (visserligen mest som åskådare eftersom de har 0 i attack men de har ändå varit där som möjliga förluster), får de slänga i land trupperna som färdats med dem? Spelade TripleA igår och då vägrade datorn mig att släppa av de infanterister och tanks som fanns på transports i en sjöstrid. Detta gjorde att min invasion av Japan tog en runda till. Är det jag som glömt reglerna kring detta eller är det datorn som inte kan reglerna? Litar inte 100% på TripleAs regelkunskaper, jag plockade både Tyskland och Japan men spelet fortsatte likväl…
I en Amphibious attack så är det uppdelat i två faser, först måste du besegra alla flottstyrkor som ligger i den rutan du ska landstiga igenom. Om dina transporter överlever det så är det bara att fortsätta med landstigningen direkt. Fas ett är alltså ev. sjöstrid, fas två är landstigningen. Så vitt jag kan bedöma så är det fel som du beskriver i TripleA.
Citera
2008-02-05, 17:40
  #86
Medlem
har kört tripple a en del på multeplayer det är riktigt jävla roligt

skulle vilja ha tag i mogna människor som gillar strategi spel att köra mot.

singleplayer i spelet suger då hatan inte har en suck mot en mänsklig hjärna. skulle va kul komma i kontakt med mer folk som gillar eller vill testa datavarianten av axis and allies.

http://triplea.sourceforge.net/mywiki/Installing
Citera
2008-02-09, 13:56
  #87
Medlem
Think_Germans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
...England är omgiven av en sjözon...

Ja, i MBs version från 1981 är det så. Men i revised som kom ut 2004 är det inte så. Revised ÄR bättre, och det är så pass stor skillnad att ingen jag känner har det minsta intresse av att spela den gamla versionen efter att man kört den nya.
Citera
2008-02-10, 18:31
  #88
Medlem
Black Bottles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
En regelfråga i samband med detta. Hur fungerar det med transports som deltagit i sjöstriden (visserligen mest som åskådare eftersom de har 0 i attack men de har ändå varit där som möjliga förluster), får de slänga i land trupperna som färdats med dem? Spelade TripleA igår och då vägrade datorn mig att släppa av de infanterister och tanks som fanns på transports i en sjöstrid. Detta gjorde att min invasion av Japan tog en runda till. Är det jag som glömt reglerna kring detta eller är det datorn som inte kan reglerna? Litar inte 100% på TripleAs regelkunskaper, jag plockade både Tyskland och Japan men spelet fortsatte likväl…

Såklart ska du kunna sätta iland trupper efter sjöslaget. Dock har jag aldrig upplevt några problem med detta när jag spelat TripleA. Hur gick draget till?

Jag tror inte TripleA avslutas vid seger för ena parten, jag har i alla fall aldrig varit med om det. Känns iofs som en rätt enkel grej att fixa, så det kommer nog med nån uppdatering.
Citera
2008-02-15, 23:54
  #89
Medlem
VarförJustJag?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Bra, ge det ett försök, ha tålamod, det tar längre innan vågen når fram, men när den gör det...
Vad jag vet kan fighters anfalla ubåtar, men nu när du säger det så blev jag lite tveksam...
Föresten, vet någon vad som gäller med nybyggda hangarfartyg i revised? Vilka flyg får jag sätta på det?
Ok, jag får ta och kapitulera. Infanteri ägde faktiskt när jag hade tålamodet att satsa på det. Spelade som Tyskland. Hade nånstans runt 50 infanteripjäser ett tag, sen vart det en del stora slag som drog ner antalet markant, men fan vad jag ägde slagfältet. Artilleri gjorde sitt till också.

Min motspelare landsteg med kraft i Norge och jag mötte honom med skyskrapor av infanteri och en del pansar, och gjorde köttmos av honom. Nice.
Citera
2008-02-17, 20:13
  #90
Medlem
Har nu testat att spela A&A Revised några gånger på datorn och förstår verkligen varför det fått så mycket beröm i tråden! Riktigt bra, precis rätt saker är justerade. Sjözonerna runt England, de nya trupperna, ändringen av hur trupperna fungerar, ändringen av zonerna i västra Sovjet och i Asien, antalet IPC för de olika länderna... Är nu ännu mer galet spelsugen än tidigare!

Några regelfrågor:
Har jagare någon specialförmåga mot ubåtar?
Hur fungerar Rockets i Revised?
Det finns två uppfinningar för Heavy Bombers, hur fungerar var och en av dem?

Sen funderar jag också på följande i Revised:

Taktik med Sovjet? Datorn gör direkt ett jätteangrepp mot West Russia och tågar sedan vidare västerut med en ensam jättearmé som släpper flankerna. Som tysk gör man möjligen i brallorna första sekunden men frågan är om det är en särskilt smart taktik egentligen? Bör inte Sovjet lägga sig på defensiven när Tyskland har så hög IPC? Eller finns det smarta anfallsvägar och i så fall vilka?

Taktik för Storbritannien i Asien? Satsar ni på fabrik i Indien? Försöker ni ge japanen en match både på sjön och på land? Och om ni spelar Japan, var sätter ni då in hårdaste stöten, mot Indien, mot amerikanerna i västra Kina eller norrut mot Sibirien?
Citera
2008-02-17, 22:37
  #91
Medlem
VarförJustJag?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
Har nu testat att spela A&A Revised några gånger på datorn och förstår verkligen varför det fått så mycket beröm i tråden! Riktigt bra, precis rätt saker är justerade. Sjözonerna runt England, de nya trupperna, ändringen av hur trupperna fungerar, ändringen av zonerna i västra Sovjet och i Asien, antalet IPC för de olika länderna... Är nu ännu mer galet spelsugen än tidigare!
Fast nu är det ju så att A&A Revised finns inte som dataspel, om man ska vara petig. Däremot finns TripleA, som är ett försök att överföra A&A till dator. Dock finns ett antal skillnader mot brädspelet. De olika regionerna ser inte riktigt ut som i brädspelet, marktrupper kan skjuta ner flyg osv.

Skilj på TripleA och A&A Revised.
Citera
2008-02-18, 01:15
  #92
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
Några regelfrågor:
Har jagare någon specialförmåga mot ubåtar?
Hur fungerar Rockets i Revised?
Det finns två uppfinningar för Heavy Bombers, hur fungerar var och en av dem?

Sen funderar jag också på följande i Revised:

Taktik med Sovjet? Datorn gör direkt ett jätteangrepp mot West Russia och tågar sedan vidare västerut med en ensam jättearmé som släpper flankerna. Som tysk gör man möjligen i brallorna första sekunden men frågan är om det är en särskilt smart taktik egentligen? Bör inte Sovjet lägga sig på defensiven när Tyskland har så hög IPC? Eller finns det smarta anfallsvägar och i så fall vilka?

Taktik för Storbritannien i Asien? Satsar ni på fabrik i Indien? Försöker ni ge japanen en match både på sjön och på land? Och om ni spelar Japan, var sätter ni då in hårdaste stöten, mot Indien, mot amerikanerna i västra Kina eller norrut mot Sibirien?
Jagare: tar bort ubåtarnas first-strike-förmåga
rockets: kan skjuta 3 rutor bort, slår bort en tärning ic per rocket, upp till rutans max-ic (funkar bara på rutor med industri)
bombers: heavy bombers ger 2 tärningskast vid anfall och industribombning, fortfarande bara upp till max-ic i ic-förlust för tärningsparets summa
long range aircraft ger alla flyg +2 i movement

Sovjet:
I allmänhet är det en sak som gäller i axis, att klumpa ihop trupperna, en uppdelat styrka är mycket svagare, dock kan man få en viss ekonomisk vinst av att ta tomma territorier.
Så, man parerar ryssens klumparmé med en likadan egen, om nu ryssen anfaller direkt så kommer tysken slå ut den ganska lätt, för att sedan med kvarvarande trupper snabbt ta moskva.
Om man kör med specialregler kan ryssen bli mer eller mindre omöjlig att besegra eftersom dess kombination av eget infanteri och övertaget allierat flyg blir så stark. Detta är också det bästa sättet av köra som ryss, defensivt men opportunistiskt.

Angående asien så finns det beror GBs strategi helt på vad axelmakterna gör, samt vad ens allierade gör. De flesta brukar köra på att slå ut en axelmakt så fort som möjligt men utan att den kvarvarande blir för stor.
Personligen brukar jag nöja mig med att slå ut japanen från fastlandet mha indien-fabriken, en amerikansk fabrik i västra kina och ryska trupper, ev. ta de ic-rika öar som finns, och sedan köra allt på tysken
Citera
2008-02-18, 11:06
  #93
Medlem
Jånni Balles avatar
Tänkte dra ihop polarna och lira detta nån dag, men jag känner att jag blir lite förvirrad av alla olika versioner. Är A&A World samma som A&A Revised?
Citera
2008-02-21, 05:36
  #94
Medlem
VarförJustJag?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jånni Balle
Tänkte dra ihop polarna och lira detta nån dag, men jag känner att jag blir lite förvirrad av alla olika versioner. Är A&A World samma som A&A Revised?
Vet inte riktigt vad du menar med A&A World. Inget jag har hört talas om. A&A Revised är en ny version av det klassiska A&A och är det som säljs i butikerna nu. Det gamla finns inte längre att köpa.
Citera
2008-02-21, 14:31
  #95
Medlem
Jånni Balles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarförJustJag?
Vet inte riktigt vad du menar med A&A World. Inget jag har hört talas om. A&A Revised är en ny version av det klassiska A&A och är det som säljs i butikerna nu. Det gamla finns inte längre att köpa.

Här t.ex. http://www.worldofboardgames.com/boa...ameID=3&page=1
men det är alltså samma som A&A Revised?
Citera
2008-02-22, 18:21
  #96
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jånni Balle
Här t.ex. http://www.worldofboardgames.com/boa...ameID=3&page=1
men det är alltså samma som A&A Revised?
Varför de kallar det World på den sidan kan man fråga sig, men spelet heter Axis & Allies (Revised) och inget annat. Det har alltså samma namn som föregångaren Axis & Allies, men det kallas Revised eftersom det är uppdaterat.

Detta spel ska du definitivt skaffa dig. Väl värt pengarna.
__________________
Senast redigerad av boba fett 2008-02-22 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in