2011-04-25, 16:07
Medlem
Shaquilleoneals avatar
Tjena! Hur gör man ifall man vill bli arkitekt men har under 20.0 i meritpoäng å är för dum för att få mer än 1.5 på högskole provet?? tacksam för svar
Citera
2011-04-25, 16:23
Medlem
Plugga upp betyget eller satsa på nåt annat. Life is a bitch!
Citera
2011-04-25, 16:28
Medlem
Du gör arkitektprovet.

http://www.arkitektprovet.nu/
https://www.flashback.org/t1472945
Citera
2011-04-25, 16:29
Medlem
Bli självlärd och försök få praktik hos någon.
Citera
2011-04-25, 16:32
Medlem
Shaquilleoneals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LL--TT
Du gör arkitektprovet.

http://www.arkitektprovet.nu/
https://www.flashback.org/t1472945

Åhå! Perfekt! Kan ju tillägga att jag är grym på att rita, bygga med lego och dylikt, har haft MVG i bild på både gymnasiet och högstadiet

Är chanserna stora att komma in ifall jag nu är så duktig som jag säger mig vara?
Citera
2011-04-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaquilleoneal
Åhå! Perfekt! Kan ju tillägga att jag är grym på att rita, bygga med lego och dylikt, har haft MVG i bild på både gymnasiet och högstadiet

Är chanserna stora att komma in ifall jag nu är så duktig som jag säger mig vara?
Nja. Det är jävligt många som gör arkitektprovet. Kolla tråden som länkades, för det är många som postat sina bidrag. Jämför dig mot dem.
Citera
2011-05-12, 01:15
Medlem
Pluviuss avatar
Citat:

det handlar inte om att vara duktig på att rita. det är ingen konsthantverksutbildning. läs beskrivningen på hemsidan
Citera
2011-12-18, 22:28
Medlem
Bumpar tråden

Jag undrar dels om det är svårt att få jobb som utexaminerad arkitekt? Vad ligger arbetslösheten på?

Sen undrar jag om lönen verkligen är så (relativt för att vara akademiskt yrke) låg? Det har jag fått höra men rätta mig om ni vet annat.

Annan info motas gärna.
Citera
2011-12-19, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaldurSF
Bumpar tråden

Jag undrar dels om det är svårt att få jobb som utexaminerad arkitekt? Vad ligger arbetslösheten på?

Sen undrar jag om lönen verkligen är så (relativt för att vara akademiskt yrke) låg? Det har jag fått höra men rätta mig om ni vet annat.

Annan info motas gärna.

Du går in på ca 27 vilket får ses som rätt bra. Däremot är löneutvecklingen katastrofal.

Just nu är arbetslösheten för arkitekter låg(under rikssnitt), och spås även vara det om 5 år.
Citera
2012-01-22, 00:14
Medlem
Citat:

lätt. det brukar vara jättelåg kvalitet på arbetsproverna (jag har kollat igenom dem i Lund från flera år bakåt).
ett bra tips är att du monterar dina bilder rakt och snyggt på fin kartong (inget tunt ritpapper slarvigt utklippt och fastlimmat på wellpapp alltså). gör mycket för helhetsintrycket.

de proverna som man gör på plats sen är det lite högre standard på. men åk till din närmsta arkitektskola och titta lite på elevarbeten (är ofta lite grejer utställda i korridorerna) och se hur projekt ser ut och få tips på hur man kan tänka kring och tolka arkitektur. så har du ett försprång.

kom ihåg att arkitekter ofta är svaga för grafiskt snygga och stilrena saker (särskilt äldre arkitekter och de är de som kommer bedöma dina arbetsprover). linjeteckningar, perspektiv, sekvenser - kolla in lite sånt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in