2011-03-01, 22:50
Medlem
Hej allesammans!

Jag r lite sugen p att gra arkitektprovet ir. Men jag har verkligen ingen aning p nivn p konstnrligheten som krvs.
Det jag skulle vilja r att se vad ngon tidigare gjort fr att veta ungefr.
Om inte annat kanske ngon har ngon sida som kan ge lite rit-tips?
Citera
2011-03-01, 23:20
Medlem
Brutes avatar
Lgg upp lite av de alster du gjort hittills i ditt kreativa liv.
S r det skert ngra kunniga som kan ge dig feedback.

//Brute
Citera
2011-03-02, 23:34
Medlem
woosas avatar
Jag hade tnkt att gra arkitektprovet och kollade upp vad uppgiften var idag.
Tycker det var en vldigt diffus uppgift och svr att brja med.
Sen fattar jag inte vad man ska gra del tre av fr ngot material. S som jag fattat det ska det vara ett a3 papper med ngot annat material som ska frestlla hus med en hjd av 1-3 cm. Fattar inte hur man ska kunna skicka ivg det i ett brev utan att det gr snder.

Har ritat tv bilder som jag ska anvnda i skolan nu i ett mne s om ngon kunde kolla p dem och sga om det ens r vrt att lgga ner i detta "provet"

http://www.ladda-upp.com/bilder/49401/arkitektur
http://www.ladda-upp.com/bilder/49403/arkitektur1
Citera
2011-03-03, 11:27
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woosa
http://www.ladda-upp.com/bilder/49401/arkitektur
http://www.ladda-upp.com/bilder/49403/arkitektur1

Jag har ingen vidare konstnrlig bakgrund och knner mig egentligen lite okvalificerad att svara, men jag gr det nd.

Dels tycker jag att det ger ett sltt intryck att skicka in ngot p hlat papper. Kp ngot bra papper speciellt fr det du ska skicka in istllet. Dels tycker jag att du ska jobba p perspektivet och grna anvnda linjal som std fr att f linjerna rtt. P den versta bilden ser det t ex ut som att vggen bgnar eftersom fnstrens sidor inte r parallella med hrnet som r nrmast torget.

En bra vning kan vara att ta en bild av ngot bra motiv, rita ett rutmnster p bilden och sen rita ett motsvarande rutmnster p pappret du ska anvnda. Det blir betydligt enklare att f till alla vinklar och linjer nr du inte behver tnka "eh... ungefr hr kanske?" utan kan se precis vid vilken plats i vilken ruta som allt ska vara. Gr du det tillrckligt mnga gnger s lr du brja se rutmnstret utan att det r dr. Profit!
Citera
2011-03-03, 12:27
Medlem
woosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemonDuck
Jag har ingen vidare konstnrlig bakgrund och knner mig egentligen lite okvalificerad att svara, men jag gr det nd.

Dels tycker jag att det ger ett sltt intryck att skicka in ngot p hlat papper. Kp ngot bra papper speciellt fr det du ska skicka in istllet. Dels tycker jag att du ska jobba p perspektivet och grna anvnda linjal som std fr att f linjerna rtt. P den versta bilden ser det t ex ut som att vggen bgnar eftersom fnstrens sidor inte r parallella med hrnet som r nrmast torget.

En bra vning kan vara att ta en bild av ngot bra motiv, rita ett rutmnster p bilden och sen rita ett motsvarande rutmnster p pappret du ska anvnda. Det blir betydligt enklare att f till alla vinklar och linjer nr du inte behver tnka "eh... ungefr hr kanske?" utan kan se precis vid vilken plats i vilken ruta som allt ska vara. Gr du det tillrckligt mnga gnger s lr du brja se rutmnstret utan att det r dr. Profit!

Jag hade inte tnkt att lmna in det jag visat hr d detta var ngot jag gjorde till ett halvflummigt mne nu i skolan.
Visst kan jag gra det mera noggrannt men r vll inte verdrivet mycket bttre n vad jag visat upp.
Citera
2011-03-03, 12:59
Medlem
namnskylts avatar
De tittar efter detta enligt arkitektprovet.nu:

Citat:
Det handlar t ex om frmga att tnka och arbeta rumsligt tredimensionellt - att i det knda/vardagliga kunna gra nya upptckter och finna intressanta infallsvinklar - att vilja och vga prva olika vgar/medel/tekniker fr att beskriva och utveckla iakttagelser, ider och avsikter. Ord som rumslig frstelse, fantasi, empati, idrikedom, konstruktionsfrmga, social inlevelse beskriver relevanta frutsttningar.

Kan du frmedla allt detta i en bild s har du plats p provdagen som i en liten ask. Hur man fr in "empati" och "social inlevelse" i en bild undgr nog mitt frstnd .
Citera
2011-03-03, 15:00
Medlem
http://www.bussenius.se/portfolio/wp...hemuppgift.jpg

Dr har du en av de som gick vidare p arkitektprovet 2010
Citera
2011-03-03, 15:01
Medlem
Jag tror uppgifterna ska vara vaga, det r inte frmgan att flja instruktioner som r det viktigaste utan att du lyckas gra ngot vettigt av en medvetet vldigt fri uppgift.

Lser sjlv till arkitekt, gjorde dock aldrig arkitektprovet utan kom in p hgskoleprovet.
Citera
2011-03-03, 15:06
Medlem
jag har inget faktiskt inget ritat n som jag kan lgga upp.

Men jag ligger vl p Woosas niv skulle jag sga.
Jag personligen tycker att Du (woosa) har en ganska bra grund som du kan jobba med (troligtvis bttre n min), om du kan anvnda dig av den dr jvla pusselbiten och hitta ngot bra motiv kring det blir det nog bra..

Uppgift 1 r inte helt enkel heller...Att rita som om man str nnstans i pusselbiten och rita vad man ser samt anvnda sig av pusselbitens form i det man ritar ? :S eller nt?

Fr vrigt jag frstr uppgift 3 som du. Men vette fan hur man ska g tillvga n. Knns som en klipp-och-klistra uppgift..

Men skulle vara jvligt intressant att se hur ngon som kommit lngt eller kommit in ritat en tidigare uppgift. Fr jag har ingen aning om vilken niv p rit-frdigheter som krvs..

Kanske lika bra att ska p BG :P
Citera
2011-03-03, 17:19
Medlem
woosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyHippie
http://www.bussenius.se/portfolio/wp...hemuppgift.jpg

Dr har du en av de som gick vidare p arkitektprovet 2010

Det dr var riktigt snyggt gjort. Ifall det r det som krvs fr att komma in tror jag att jag skippar provet. ger inte ens frgpennor...

Citat:
Ursprungligen postat av Sebi
jag har inget faktiskt inget ritat n som jag kan lgga upp.

Men jag ligger vl p Woosas niv skulle jag sga.
Jag personligen tycker att Du (woosa) har en ganska bra grund som du kan jobba med (troligtvis bttre n min), om du kan anvnda dig av den dr jvla pusselbiten och hitta ngot bra motiv kring det blir det nog bra..

Uppgift 1 r inte helt enkel heller...Att rita som om man str nnstans i pusselbiten och rita vad man ser samt anvnda sig av pusselbitens form i det man ritar ? :S eller nt?

Fr vrigt jag frstr uppgift 3 som du. Men vette fan hur man ska g tillvga n. Knns som en klipp-och-klistra uppgift..

Men skulle vara jvligt intressant att se hur ngon som kommit lngt eller kommit in ritat en tidigare uppgift. Fr jag har ingen aning om vilken niv p rit-frdigheter som krvs..

Kanske lika bra att ska p BG :P

Tack fr kritiken

Jo den pusselbiten var inte mycket till hjlp, enligt mig ser det ut som ngon slags blomma till hger men det skulle kunna vara vad som helst.

Uppgift 3 frstr jag inte. Den ska vara 1-3 cm tjock och f plats i ett kuvr utan att g snder?

Sen gillar jag inte att det r s mycket abstrakt krafs. Nr jag tnker p arkitektur tnker jag p hus och dess former.
Citera
2011-03-03, 20:57
Medlem
Men det ska ju vara abstrakt krafs... Arkitektutbildningen r inte teknisk, utan mest konstnrlig. Och arkitektprovet ska slla ut studenter med talang fr det konstnrliga. Som jag frsttt det vill de inte ha folk som ritar perfekta perspektivritningar, utan folk med ider och phitt och en bra kreativ process.

Jag tycker provet knns jttekul! Bra balans mellan det fria och det strika. Ska bli kul att stta tnderna i! Men jag kan hlla med er, den tredje uppgiften har lite luddiga anvisningar. r det s petnoga att det bara fr vara 3 centimeter mellan hgsta/lgsta punkt?? Knns ocks lite jobbigt med hjden p mnstret, blir svrt och f ner det i ett snt dr vadderat A3-kuvert tror jag...
Citera
2011-03-03, 21:26
Medlem
woosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goddagfroken
Men det ska ju vara abstrakt krafs... Arkitektutbildningen r inte teknisk, utan mest konstnrlig. Och arkitektprovet ska slla ut studenter med talang fr det konstnrliga. Som jag frsttt det vill de inte ha folk som ritar perfekta perspektivritningar, utan folk med ider och phitt och en bra kreativ process.

Jag tycker provet knns jttekul! Bra balans mellan det fria och det strika. Ska bli kul att stta tnderna i! Men jag kan hlla med er, den tredje uppgiften har lite luddiga anvisningar. r det s petnoga att det bara fr vara 3 centimeter mellan hgsta/lgsta punkt?? Knns ocks lite jobbigt med hjden p mnstret, blir svrt och f ner det i ett snt dr vadderat A3-kuvert tror jag...

Vad har du tnkt att anvnda fr material fr att gra uppgift 3?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in