2011-07-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Nu börjar det...

Läs mitt startinlägg, mina profetior kommer att infalla...

Min profetia har länge varit att det kommer gå åt helvete i största allmänhet.
Citera
2011-07-23, 11:16
Medlem
FittLisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Scenario fyra är vad som kommer först. Den etniska och sociala splittringen plus en ekonomisk nedgång kommer att skynda på förslumningen. Västeuropas utveckling ditåt är såpass uppenbar att ingen egentlig diskussion behövs.....

Mycket bra och välskriven text. Under läsning känner man hopplösheten bara öka. Dock tror jag att kollapsen är något vi ska välkomna. I den slås de gamla maktstrukturerna sönder. Politik, media och finansjudendomen har spelat ut sin roll i rykande ruiner. Den kosmopolitiska överklassen du talar om kommer förstås att gripas av panik när strömmen till deras Gated Community bryts och utsvultna negerhorder från städerna (vars bankomater slutat betala ut socialbidrag) väller in som aliens över murarna.

Efter detta får tala om för våra barn att en dag kommer det ormtungor till oss. Vi ska ta dem i näsan och tala om att deras lögner lyssnar vi inte till.
Senast redigerad av FittLisa 2011-07-23 kl. 11:20.
Citera
2011-07-23, 22:56
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Nu börjar det...

Läs mitt startinlägg, mina profetior kommer att infalla...
Tänker du på Oslo nu? Har det kommit fram något om varför dådet skedde? Vad var målet? Vad var handlingens syfte?
Citera
2011-09-12, 04:39
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Du har ju missat det mest troliga scenariot att vi går mer och mer mot en Singelton.
Länderna kommer förr eller senare att förlora sin suveränitet, det är bara en tidsfråga. Skalvet i Japan är ett bevis på att vi måste besluta en del frågor på global nivå. Att man smäller upp 20-40 kärnreaktorer i ett jordbävningsdrabbat område visar att dagens system funkar inte. Jag är rätt säker på att vi idag håller på med en massa skumma experiment som kan ödelägga allt liv på jorden om det går snett. Det största hotet mot allt liv på jorden är biologiskt virus som har skapats i ett labb som vi inte kan kontrollera. Sen har vi allt miljöförstörande skrot som tillverkas i I-länderna.
Världens problem är nog större än falafel och kebab i varje hörn som TS tror.

Sen kan man ju fråga sig varför barbarie och anarki alltid är den enda lösningen för rasisterna att nå sin utopi?

NWO kommer för eller senare. Vi har gått ifrån små grupper, familjer, till klaner, till stammar, till "kungariken", till nationer. (Anomalin i sammanhanget är de väldiga imperierna,som begränsades av dåtitens teknik. Dessa begränsningar existerar inte idag. Planetsamhället är den logiska slutstationen. Jag lägger ingen värdering i detta. Det är bara ett konstaterande. Precis som SFC1977 berör här så är den tekniska utvecklingen den drivande faktorn. Tekniken blir mer och mer avancerad, och farlig. Vi kommer nå en punkt där det blir ohållbart att fortsätta som konkurerande nationalstater med egna krigsmaskineri. Det blir för farligt och instabilt. Allt är uppe i luften nu. Vi går mot en framtid där datortekniken kan simulera den mänskliga hjärnan. Vi kommer att se AI, alltmer avancerade vapensystem, total kontroll över genetik, men förhoppningsvis också godartade lösningar på resursbrist tex.

Det kommunikationsmedel vi nu använder är någonting alldeles nytt i mänsklighetens historia. Vi kan inte bedömma vilken påverkan detta planetariska kommunikationsnätverk kommer att ha på kommande generationer - ett internet med allt mer innehåll, där information, kultur och och olika subgrupperingar sänder meningsutbyte och korsbefruktning kors och tvärs till varandra. Vi kommer att få se avancerade virituella världar, transhumanism, teknikens integrerande i kroppen. Att var enda människa håller en avancerad Star Trek communicator i handen idag, och att de kontanta medlen mer och mer fasa ut till förmån för immateriella system av ettor och nollor "in the cloud" är bara en försmak på vad som komma skall.

Jag tror att vi först kommer att få se en tid av kris och sönderfall och kaos, där relativt lugna "öar" (som tex Japan) kommer att kliva fram med stormsteg med hjälp av diverse gadgets och vetenskapliga framsteg som föds bland labpersonal i vita rockar.

I ljuset av dessa insikter så förstår man att nationalstaten och den etniska separatismen är ett döende tankesätt. Det hör till historien. Märk väl; jag värderar inte här nu, bara konstaterar. Nog kommer det att bli kaos, då "peak everything'" börjar kicka in, tillsammans med klimatförändringar, men man får hoppas att mänskligheten lyckas resa sig ur svårigheterna och hitta en stabilitet, understödd av ny teknik. Det är den tekniska utvecklingen som är central i TS scenarier anser jag, och tekniken bryr sig inte om ideologier. Ett vitt, harmoniskt sverige med hård kontroll på invandringen är utan konsekvens och helt arkaiskt i en värld där tekniken har suddat ut alla gränser. Där transportmedel blir allt mer snabba och effektiva. Där kulturer smälter samman i den digitala rymden. Det kan inte bestå. Dock ser jag utvecklingen i längre tidsperspektiv än ett fåtal decennier, det vill jag betona. De troliga scenarier som rör ett kortare perspektiv beskrivs bättre av andra i tråden. Glimmande tex.

Men jag undrar verkligen hur mänskligheten skall hantera de tekniska framstegen. Vi lever i en mycket märklig epok där våra verktyg, kommunikationsmedel och transportmöjligheter sticker iväg ifrån gamla paradigm, kontrollsystem och styrelseskick. Vi ser redan nu hur internet ställerm till det för eliten på en mängd olika sätt. Allt ifrån FB, till bloggar till wikileaks är där och hackar på de gamla kolosserna. Bara en sådan sak som att varenda jävel bland kreti och pleti kan fixa fram information om vad som helst med en sökning på Google eller Wikipedia. Tänk efter kring detta. Inse hur annorlunda detta är jämfört med hur människan har byggt sin hierarkier tidigare under historien. De gamla strukturerna bryts ner nu. Man behöver inte gå i fina skolan och bära propa kostymen och börja meningarna med "I say!" för att ha access till "esoterisk" och avancerad information. Hur kommer utbildningen att förändras när folk kan sitta på en parkbänk och äta glasssamtidigt som synfältet fylls av halvtransparenta motsvarigheter till vårtids "websidor"?

Den som lever får se.

Och den som vill diskutera den här aspekten av framtidsanalys är välkommen i denna tråd: https://www.flashback.org/t1128297

Edit: Ett inlägg jag vill lyfta fram:

Senast redigerad av PhasersOnFunk 2011-09-12 kl. 05:38.
Citera
2011-09-12, 06:21
Medlem
Golonkas avatar
Grattis till en av de intressantaste trådstarterna på länge! Bra jobbat med scenarierna! Jag tror alternativ Detroit är det mest troliga och de är dit vi är på väg med räserfart! Något "rasmedvetet uppvaknande" med deportationståg och interneringsläger kan man ju alltid hoppas på, men det är mindre sannolikt om nu inte skägglurkarna gör en Breivik och går fullständigt bananas på ett lika spekulativt sätt. Då KANSKE, men knappast troligt.

Kineser är förvisso helt utan spärrar och kan säkert hantera smutsfolken på ett vederbörligt sätt, men en värld domineras av Kina är nog ingen picknick det heller, även om vi naturligtvis kommer att ha det betydligt bättre än i "Detroit". Frågan är väl vad Kina vill ha "betalt" för att rädda Väst? Ett alternativ till Kina är ju ett renoverat och uppväckt Ryssland, men så länge detta är en kleptokrati med försupna och desillutionerade människor, så finns inte mycket hopp där. Ryssarna har dock den nödvändiga hårdheten för att kunna agera resolut mot negrer och araberna och lägger inga fingrar emellan om det handlar om Moderlandet och den ortodoxa kyrkan!

Jag blir ofta uppriktigt orolig och ledsen när jag funderar på vilken värld vi är på väg att lämna över till våra barn och då tänker jag inte på ozonskiktet! Jag tror på ökade motsättningar och till rent inbördeskrig gränsande konflikter mellan vita européer och smutsfolken som innästlat sig hit.
Citera
2011-09-12, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
[/spoiler]
Populistiskt önsketänkande, det som spelar roll är människans natur och den är likadan nu som den var för 100 eller 10 000 år sedan och så länge det finns människor som vill har makt så kommer det alltid finnas konflikter även om vi kan skicka mms över hela planeten.

Globaliseringen innebär att kapitalet får all makt och just denna brukar av många pappskallar beskrivas som roten till det onda.

Hur som helst så har dina teorier inget med att göra varför vi måste fövandla just Sverige till en mångkulturell sophög som mest påminner om en dräggig förort.
Citera
2011-09-12, 08:51
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Populistiskt önsketänkande, det som spelar roll är människans natur och den är likadan nu som den var för 100 eller 10 000 år sedan och så länge det finns människor som vill har makt så kommer det alltid finnas konflikter även om vi kan skicka mms över hela planeten.

Globaliseringen innebär att kapitalet får all makt och just denna brukar av många pappskallar beskrivas som roten till det onda.

Hur som helst så har dina teorier inget med att göra varför vi måste fövandla just Sverige till en mångkulturell sophög som mest påminner om en dräggig förort.

Jag påpekar bara att den tekniska utvecklingen är en stor faktor i hur vi utvecklas, och det intressanta nu är att tekniken tycks rusa ifrån oss. I ett perspektiv av 50-100 år så är det mycket svårt att säga var vi landar. Jag håller medom det mesta som skrivits i tråden hittills, och bidrar bara med ett sidospår som tar upp just människans relation till hennes tekniska framsteg. Vi hade ju tex inte haft så stor invandring och folkförflyttning på planeten om det inte vore för den hastiga tekniska utvecklingen. Detär ju därför det sitter hucklekärringar på bussarna i vår kollektivtrafik. De har forslats hit med modernt flyg och moderna båtar.

Nu har vi en ny stor faktor som har trätt in och det är ju datortekniken och andra avancerade framsteg inom tex medicin osv.

Hur skall man kunna hålla isär mänskligheten, separerad efter etnicitet i en tid där vi alla blir mer och mer knutna till varandra genom internet? Hur skall du förklara för en hipster att det är viktigt att han är vit? Hela det projektet känns väldigt svårt att genomföra. Det är mycket möjligt att vi kommer att få se etniska konflikter i europa, men jag tycker att det är intressant att fundera över hur människan skall relatera till en skenande teknisk utveckling. Här tycker jag att alla separatistiska visioner har en brant uppförsbacke framför sig eftersom tekniken pekar i rakt motsatt riktning.

Snygg röv annars.
Citera
2011-09-12, 22:37
Medlem
FlamingBacons avatar
Personligen så tror (hoppas?) jag att alla människors dravel om människovärde, allas bästa, global regering och liknande snabbt slutar när jordens resurser börjar sina. När människor inser att deras egen livsstandard kommer minska drastiskt (Och då menar jag drastiskt, inte att man får betala 500 mer i skatt eller att antalet mord ökar från 2 till 4 per 1000) så är det inte lika kul att dela längre.

Befolkningsökningen och trycket på naturen ökar snabbare än vad våra teknologiska framsteg hinner med. Det kommer en tid när västvärlden inser att det är enklare att göra sig av med de svällande populationerna i Afrika och Asien än att dra ned på vår livsstandard ytterligare för att hjälpa de som utan tvekan skulle offra oss.
Citera
2011-09-13, 23:48
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
NWO kommer för eller senare. Vi har gått ifrån små grupper, familjer, till klaner, till stammar, till "kungariken", till nationer. (Anomalin i sammanhanget är de väldiga imperierna,som begränsades av dåtitens teknik. Dessa begränsningar existerar inte idag. Planetsamhället är den logiska slutstationen. Jag lägger ingen värdering i detta. Det är bara ett konstaterande. Precis som SFC1977 berör här så är den tekniska utvecklingen den drivande faktorn. Tekniken blir mer och mer avancerad, och farlig. Vi kommer nå en punkt där det blir ohållbart att fortsätta som konkurerande nationalstater med egna krigsmaskineri. Det blir för farligt och instabilt. Allt är uppe i luften nu. Vi går mot en framtid där datortekniken kan simulera den mänskliga hjärnan. Vi kommer att se AI, alltmer avancerade vapensystem, total kontroll över genetik, men förhoppningsvis också godartade lösningar på resursbrist tex.

Det kommunikationsmedel vi nu använder är någonting alldeles nytt i mänsklighetens historia. Vi kan inte bedömma vilken påverkan detta planetariska kommunikationsnätverk kommer att ha på kommande generationer - ett internet med allt mer innehåll, där information, kultur och och olika subgrupperingar sänder meningsutbyte och korsbefruktning kors och tvärs till varandra. Vi kommer att få se avancerade virituella världar, transhumanism, teknikens integrerande i kroppen. Att var enda människa håller en avancerad Star Trek communicator i handen idag, och att de kontanta medlen mer och mer fasa ut till förmån för immateriella system av ettor och nollor "in the cloud" är bara en försmak på vad som komma skall.

Jag tror att vi först kommer att få se en tid av kris och sönderfall och kaos, där relativt lugna "öar" (som tex Japan) kommer att kliva fram med stormsteg med hjälp av diverse gadgets och vetenskapliga framsteg som föds bland labpersonal i vita rockar.

I ljuset av dessa insikter så förstår man att nationalstaten och den etniska separatismen är ett döende tankesätt. Det hör till historien. Märk väl; jag värderar inte här nu, bara konstaterar. Nog kommer det att bli kaos, då "peak everything'" börjar kicka in, tillsammans med klimatförändringar, men man får hoppas att mänskligheten lyckas resa sig ur svårigheterna och hitta en stabilitet, understödd av ny teknik. Det är den tekniska utvecklingen som är central i TS scenarier anser jag, och tekniken bryr sig inte om ideologier. Ett vitt, harmoniskt sverige med hård kontroll på invandringen är utan konsekvens och helt arkaiskt i en värld där tekniken har suddat ut alla gränser. Där transportmedel blir allt mer snabba och effektiva. Där kulturer smälter samman i den digitala rymden. Det kan inte bestå. Dock ser jag utvecklingen i längre tidsperspektiv än ett fåtal decennier, det vill jag betona. De troliga scenarier som rör ett kortare perspektiv beskrivs bättre av andra i tråden. Glimmande tex.

Men jag undrar verkligen hur mänskligheten skall hantera de tekniska framstegen. Vi lever i en mycket märklig epok där våra verktyg, kommunikationsmedel och transportmöjligheter sticker iväg ifrån gamla paradigm, kontrollsystem och styrelseskick. Vi ser redan nu hur internet ställerm till det för eliten på en mängd olika sätt. Allt ifrån FB, till bloggar till wikileaks är där och hackar på de gamla kolosserna. Bara en sådan sak som att varenda jävel bland kreti och pleti kan fixa fram information om vad som helst med en sökning på Google eller Wikipedia. Tänk efter kring detta. Inse hur annorlunda detta är jämfört med hur människan har byggt sin hierarkier tidigare under historien. De gamla strukturerna bryts ner nu. Man behöver inte gå i fina skolan och bära propa kostymen och börja meningarna med "I say!" för att ha access till "esoterisk" och avancerad information. Hur kommer utbildningen att förändras när folk kan sitta på en parkbänk och äta glasssamtidigt som synfältet fylls av halvtransparenta motsvarigheter till vårtids "websidor"?
Jag tycker du känns bra allt naiv, och du tar inte hänsyn överhuvudtaget till hur människan fungerar. Det finns en stark inneboende egenskap hos människan att identifiera sig med andra människor. Detta är helt naturligt och sker hela tiden överallt, se bara segregeringskartorna i städer i USA tex, vita, svarta, östasiater, latinos, osv, bosätter sig helt frivilligt helt segregerat.

Människor identiferar sig efter ursprung och fenotyp, människor känner samhörighet med folk som man ser mer likheter hos, liksom människor inte identifierar sig med schimpanser pga genetisk olikhet, dvs vi är olika biologiska organismer av olika art, så identifierar sig vita mer med vita och svarta mer med svarta, osv.

Vi behöver inte alls förhålla oss som "konkurrerande nationalstater med egna krigsmaskineri" som du menar, etnisk eller raslig separatism kan råda där samarbete, handel och fredliga relationer är hur vi förhåller oss med varandra. Som vi ser så bidrar mångkulturalism, mångetnicism och mångraslighet till spänningar mellan grupper, folk känner att deras kultur och deras folk trycks undan, och eftersom det är en del av deras identitet, så önskar de inte att denna del av deras identitet förgörs och förevigt förintas, utan de söker försvara dess fortsatta existens. Detta är helt naturliga mänskliga försvarsmekanismer, vi kan inte bortse från dessa mänskliga egenskaper när vi bygger ett samhälle, därför är etnisk separatism önskvärt i framtiden.

Du måste skilja på att ha ett permanent boende i ett utländskt land och att kunna resa, ha handelssamarbeten, forskningssamarbeten, etc. Det finns ingenting önskvärt i att ha ett icke-homogent samhälle både rasligt och kulturellt, vi får ett mer välmående och sammanhållet samhälle om homogenitet råder, då är nationen i harmoni.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in