Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-25, 14:23
  #1
Medlem
Hej har några frågor om kost som ska lämnas in till min lärare som jag ej har kunnat svara på. Tacksam för svar!

1. Förklara vad som menas med kroppens energiförråd, och var dessa finns.

2. Hur bör blodsockerkurvan ligga under dagen och varför?

3. Vilka uppgifter har mineralerna?

4. Hur många gånger bör man äta per dag och hur bör fördelningen av måltiderna vara?
tack
Citera
2011-04-25, 14:29
  #2
Medlem
Hoppas inte din lärare tittar här. Vanligt att de gör det och sen kallar de in eleven till lärarrummet.
Citera
2011-04-25, 14:54
  #3
Medlem
Sintzus avatar
1. kroppen har 2 energiförråd. Det ena är helt enkelt fett. ett kilo kroppsfett inehåller 7000kcal så det är bara att räkna hur mkt energi det finns att hämta(i teorin). Det andra är glykogen lager i levern och muskelceller. Detta kan uppgå till 2000-2500 kcal beroende på person.

2. Blodsockerkurvan bör vara jämn. För att undvika cravings osv. Detta uppnås främst igenom att undvika snabba kolhydrater alt. skita totalt i kolhydrater. man kan även äta lite hela tiden för att undvika detta men det blir lite som att skjuta sig själv i foten då man lär bli smällfet.

3. Passar pucken vidare http://traningslara.se/essentiella-naringsamnen/

4. Det beror på. Enligt livsmedelsverket aka Spannmålsterroristerna ska man äta 60% kolhydrater. Detta är helt befängt men man måste hitta sin egen nivå och vad man mår bra av.
antal gånger per dag går inte att svara på heller. Man kan äta 9 gånger om dagen, eller varannan dag vräka i sig mat. spelar inte så stor roll direkt. Fett är inte farligt, Protein är inte farligt, Kolhydrater är inte farligt osv

Mvh
Citera
2011-04-25, 16:09
  #4
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Ozziwar

1, Kroppens energi finns lagrat i levern och musklerna, samt som kroppsfett.

2, Beroende på hur du äter och vad din kropp är van vid så finns inga generella sanningar här. Men oftast snackas det om att den ska hållas jämn, vilket man uppnår med en sund livsstil.

3, Mineralerna är mer eller mindre involverade i samtliga processer i kroppen, så de är livsnödvändiga i tillräcklig mängd.

4, Hur ofta man bör äta finns ingen generell fakta på. Det beror på livsstil och aktivitetsnivå. Likaså gäller det hur fördelningen av makronutrienterna bör se ut. En långdistanslöpares fördelning ser annorlunda ut än en strongman eller en soffpotatis.
Citera
2011-04-25, 16:25
  #5
Medlem
Tack så mkt för alla svar!
Citera
2011-04-25, 16:32
  #6
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziwar
Tack så mkt för alla svar!
Du kommer dock få fel av läraren på fyran är min gissning.
Citera
2011-04-25, 16:45
  #7
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Japp, det gissar jag på också. Det är lite som religion vs biologi när det hanlar om livets uppkomst och utveckling. Ingen VET vad som är rätt och fel...
Citera
2011-04-25, 16:55
  #8
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Dreas

Japp, det gissar jag på också. Det är lite som religion vs biologi när det hanlar om livets uppkomst och utveckling. Ingen VET vad som är rätt och fel...
Joho, religösa har svaret....

Får se hur många år till idiotin om 6 mål om dagen som ett måste lever kvar.
Citera
2011-04-25, 17:01
  #9
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Jo, de har nog svaret

Sex mål om dagen -snacket kommer troligen alltid finnas eftersom det finns folk som mår bäst av att äta så, av en eller flera anledningar.
Jag hoppas isf att det sekt-liknade tillvägagångssättet att argumentera försvinner först, oavsett vilket kostupplägg det kan handla om. Önsketänkande är om objektivitetstänkandet blir mer representerat.
Citera
2011-04-25, 17:07
  #10
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Dreas

Jo, de har nog svaret

Sex mål om dagen -snacket kommer troligen alltid finnas eftersom det finns folk som mår bäst av att äta så, av en eller flera anledningar.
Jag hoppas isf att det sekt-liknade tillvägagångssättet att argumentera försvinner först, oavsett vilket kostupplägg det kan handla om. Önsketänkande är om objektivitetstänkandet blir mer representerat.
Det objektiva tänkandet kan också vara en nackdel. Större delen av den okunniga massan behöver klara pekpinnar, "ät såhär, rör dig såhär och ge fan i det här".

Det blir fan inte bra förrän man tar tag i det tidigt, vettigare utbildning i skolan tror jag på, det borde kunna lösa upp många fördomar
Citera
2011-04-25, 17:14
  #11
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Precis. Helst bör man lära ut att det finns olika sätt inom kosten, beroende på aktivitet och kroppsliga förutsättningar hur man bör äta.
Grunden är alltid densamma, makronutrienterna. Det är ju fördelningen mellan dem man bör få en större förståelse för. Likaså mängden och hur ofta.
Kosten är lite som träningen, i avseende upplägg, träningsmängd, träningsmetoder, vila, osv. Det finns många sanningar här, gråzoner, till skillnad från anatomin/biomeket där det inte finns så mycket att opponera sig emot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback