2015-12-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Så vart det min tur av att drabbas av detta besynnerliga problem. Upptäckte en liten kula av en ärtas storlek precis innanför ringen. Den gör inte ont men upplever lite kladd i Hammarby sjöstad under dagarna. Är detta alltså en hemmorojd?

Kan jag bara låta skiten vara så försvinner den av sig själv? Pallar inte att gå till doktorn då det inte gör ont eller blöder.

Man behöver inte gå till doktorn, om du går till doktorn får du bara salva osv som man kan köpa utan att bli undersökt oavsett. Kolla på tipsen i tråden eller på google för att försöka få hemojden att minska.
Citera
2015-12-28, 20:41
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slotterbank
Man behöver inte gå till doktorn, om du går till doktorn får du bara salva osv som man kan köpa utan att bli undersökt oavsett. Kolla på tipsen i tråden eller på google för att försöka få hemojden att minska.

Ok tack för svar! Jag knallar ner till apoteket i morgon och ser vad de säger.
Citera
2016-01-05, 00:12
Medlem
Olegskis avatar
Trycker i röven främst när jag sitter och ligger ner, lite blod på pappret när jag torkar mig och slemtråd som hänger från röven efter jag skitigt. Det som jag stör mig på är den här tyngdkänslan. ÄR detta hemorrojder troligen? ska ringa doktorn imorgon och se vad jag får för tid. Hur länge brukar man få vänta på tid?
Citera
2016-01-05, 07:29
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UggeSC
helvete nu var det dags igen

Bara att denna gången är det inte lite temporär verk utan en konstant hemsk smärta vars enda rival hittills har varit när ögat skadades, är inte värre än det iallafall!

Får bli ett besök hos VC imorgon, kan tyvärr inte sova bort skiten pga smärtorna så det får bli att dygna resten av natten

Herregud vad dumt att inte kolla upp det här när det hänt i tidigare skeden, att det alltid ska dröja tills man nästan gråter av smärta innan man tar sig modet och faktiskt kollar upp vad som är fel på ens jävla rävgryt. Just nu är det ingen ångest över något jävla finger i analen iallafall. Gör vad som helst för att bli av med det efter alla om och men. "Hoppas det försvinner av sig självt"

Låter som mig, återkom gärna!
Citera
2016-01-15, 12:51
Medlem
År 2015 var för mig "hemmorojdernas år". Vissa dagar har det varit helt handikappande smärtor pga sprickor eller så bara värk. Håller ofta på stor del av dagen och klingar av under sen eftermiddag.
Efter att ha prövat alla möjliga salvor och suppar och instickstuber och kylterapi (Hemorrite) konstaterade jag att mina problem var för stora för att lösas på detta sätt. Att sedan kombinera ovanstående med starka värktabletter orsakade dessutom bara mer förstoppning.
Att jag följt rådet att undvika att torka mig, dvs jag duschar anus efter varje toalettbesök, har visserligen också hjälpt lite, men vad hjälper det när man har ont hela dagarna.
Sluta inte läsa här, och inte heller efter att jag berättat att jag är noga med vad jag äter och jag undviker allt förstoppande, t ex ost.
För nu har jag hittat en behandling som gett mig oerhörd lättnad: Kombinationen Husk oralt pulver som finns att beställa billigast på Apotea i en-kilos-paket, (Obs inte vanlig Husk som säljs i livsmedelsbutikerna) och kokosolja som nog är billigast på Apotea men också finns på Maxi och många andra ställen. (Obs olja i burk, inte fettpaketen i kyldisken.)
Morgon och kväll tar jag 10 ml (en knapp struken matsked) Husk oralt pulver i ett glas vatten och sedan ett extra glas vatten. Detta har en kraftig mjukgörande effekt på avföringen. Men vad gör kokosoljan? Jo, på något sätt smörjer den anus så att avföringen bara glider ner i toalettstolen, och även om man skulle ha en spricka, så smörjs den in av oljan. Jag tar 2 msk olja på morgonen och 2 msk till kvällen.
Nu finns det ju de som smörjer in anus med samma olja, men jag har som sagt valt ovanstående kombination av Husk Oralt Pulver och Kokosolja (kall- eller varmpressad tycks inte spela någon roll).
Jag hoppas att någon har hjälp av detta tips. Jag har fått stor hjälp av detta!
Citera
2016-02-12, 13:04
Medlem
Börjar bli sjukt trött och behöver svar. Ska gå till läkare så fort som möjligt, men under tiden vill jag veta mer liksom. Har haft hemorrojder i åratal nu (blöder lite, går iväg och dyker upp igen efter ett par veckor/månader). Ca. två månader sen så fick jag en som helt enkelt inte går bort. Den blöder inte och gör inte alls ont, utan jag känner det varje gång jag går på toa. Åker ut och in typ efter toabesöket så att säga. Svårt att beskriva.

Nu är frågan om det också är hemorrojder eller om jag är fucked pga analcancer eller liknande? Är 30 år måste tillägga...
Citera
2016-02-18, 15:36
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Är det någon här som opererats för hemmorojder?

Det är 2:a gången på bara 3 månader som jag varit hos läkaren och de behandlat dem små röda jävlarna med gummiband. Senaste besöket var 2 veckor sedan och det är fortfarande inte bra.
Doktorn sa att hjälper inte detta så måste dem operera.
På vilket sätt hjälper operation jämfört med gummiband-ingreppet? Hur i hela friden skiter man efter operation? måste vara stor risk för infektion eller?
Citera
2016-02-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slotterbank
Tänkte att vi kunde dela med oss av några tips till varandra om hur man kan undvika/bota/lindra hemorojder, har ni några speciella tricks, tips?

Tips 1: Sitta
Om hemorojden sitter på din högra del i analen, luta så mycket vikt på vänster sidorlår, ja "sitt" på lårsidan så mycket det går om du tex sitter framför datorn eller vid ett bord.
Sitter man rakt på baken uppfattar jag en förvärring av hemmorojden.

Tips 2: Sova/ligga ner
Samma sak här, har du hemmorojden på höger sidan, ligg på sidan på din vänstra sida/lår, alternativt kan man ligga på mage men även här tycker jag hemmorojden verkar bli irriterad.
Att ligga på rygg uppfattar jag förvärrar hemmorjden.

Tips 3: Gå/spring så lite som möjligt,
jag gick en långpromenad dagarna efter jag fått symtom för hemorojd och det blev värre. När jag kom hem kunde jag inte duscha området då de stack och brände något jävulskt. Dagarna efter var hemorjden ett faktum. Tydligen irriterar gången hemorojden.

Tips 4: Mat & Dryck
Vanliga tips, drick mycket vatten, ät katrinplommon, frukter, grönsaker, undvik friterad, hård, fet mat. Undvik även bönor, lök som i tarmen kan irritera hemmorojden genom gasbildningen som blir.

Tuggumi kan enkelt sparka igång magen om man är trög.

Tips 5: Lyft
Undvik tunga lyft, i synnerhet undvik knäböjande överhuvudtaget om du känner symtomen då knäböjandet kan förvärra/irritera hemorjden på allvar. Även styrketräning som direkt inte innefattar benen/baken har fortfarande påverkan då man använder, spänner kroppen även om man tex kör axelträning osv.

Tips 6: Slappna av
Försök slappna av analområdet, ju mer det är spänt desto längre tid tar det innan de kan läkas och ju mer man spänner desto mer förvärrar man hemorojden.

Bra tips! Rekommenderar även xyloproct stolpiller + Salva samtidigt, flera gånger under dagen i ca 2 veckors tid. Medicin + Bra mat (fullkorn) var lösningen för mig. Hade en väldigt stor hemorrojder och jag kunde i princip inte ens sätta mig. Hoppas er smärta begränsas
Citera
2016-03-06, 11:22
Medlem
Nu är inte detta riktigt en fråga om hemorrojder men kunskapen i bakens regioner verkar ju vara stor här så...

Lider en del av att det liksom inte blir rent när jag torkat mig på toan, känns som det kanske sipprar ut lite o så börjar det klia. Analklåda helt enkelt vad jag förstår. Därför brukar jag i mån av möjlighet spola av baken i duschen efter toabesök vilket ju rengör bra o eliminerar klådan till 98% oftast.

Däremot så har jag nu (o någon gång förut) fått som ett JÄVLIGT kliande område precis i stjärtskåran, vilket nu övergått till att även ge ifrån sig lite blod när jag torkat mig (o svider). Misstänker svamp pga av att jag kanske inte lyckats torka mig helt efter duschen alla gånger (så det varit fuktigt) och sen i combo med värme skapat detta.

Vad tror ni, kan det va något annat? Egna erfarenheter? Har Canesten hemma så kanske ska testa men tror inte det är så bra o smeta på ifall det fortf är sår.
Citera
2016-03-06, 11:32
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulelelelle
Lider en del av att det liksom inte blir rent när jag torkat mig på toan, känns som det kanske sipprar ut lite o så börjar det klia. Analklåda helt enkelt vad jag förstår.
Vad tror ni, kan det va något annat?
Jag tycker faktiskt att det låter som hemorrhoider. Klassiskt med flytningar och klåda. Sök på VC blir du säkert av med besväret.
Citera
2016-03-06, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag tycker faktiskt att det låter som hemorrhoider. Klassiskt med flytningar och klåda. Sök på VC blir du säkert av med besväret.

Kan dock inte känna några direkta utanpå iaf, de är isf om de sitter invärtes. Har dock aldrig ont när jag går på toan o är i princip aldrig hård pga använder Inolaxol.
Citera
2016-03-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulelelelle
Kan dock inte känna några direkta utanpå iaf, de är isf om de sitter invärtes. Har dock aldrig ont när jag går på toan o är i princip aldrig hård pga använder Inolaxol.
Det kan vara ett tecken på hemorojder - smärtan/klådan ökar ju större den blir, men kan ju vara annat med som analspricka. Ät/drick/motionera mer några veckor/månad och se om de försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in