2015-11-15, 09:58
Medlem
Jag har haft problem med hemmorrojder som iaf för närvarande verkar vara under kontroll. Däremot har jag ett annat, nära relaterat problem nån kanske kan hjälpa till med.

Jag brukar göra nr 1-2 ggr per dag, i princip alltid det första jag gör på morgonen. Använder Inolaxol för magen. Efteråt blir det ofta som lite fuktigt kvar trots att jag torkar noggrannt, som att det sitter kvar lite avföring som senare sipprar ut (o kliar/svider). Brukar bli bättre om jag spolar arslet i duschen efter toabesök men det går ju inte alltid.

Nån som har tips hur jag kan slippa detta?
Citera
2015-11-16, 03:07
Medlem
Nu har jag inte riktigt läst igenom tråden så noga, då det är svårt att hitta precis samma problem.

För det första. Jag är otroligt rädd för läkaren och totalvägrar att gå, så det är inget alternativ.

Jag har haft problem med hemorrojder nu i flera år, men det är nu på senare tid som det blivit illa. Det har börjat läcka ur röven på en och det är i princip omöjligt att känna sig "fräsch". Efter varje toalettbesök så duschar jag ur röven så det verkligen blir rent.

Bajsar ca 2-3 gånger per vecka, och man brukar känna att det "läcker" nånting under de första 12 timmarna efter man varit på toa. Har både hemorrojder inne och utanför, men det har blivit riktigt illa de senaste veckorna.

Jag har testat nån salva som man applicerar på någon stjärtplugg och sprutar in i ändtarmen, men det blir kladdigt och hjälper inte speciellt mycket.

Finns det någon receptfri salva att rekommendera? Jag läste att det finns nån spray, men funkar den även för dom som sitter där inne?

Hälsningar
Niveo
Citera
2015-11-20, 18:29
Medlem
Blefss avatar
Blöder mycke från anus då jag har haft en hemmis.

Blöder igenom kalsongerna inte genom byxorna än men de kommer nog.

Hjälp?
Tips?
Citera
2015-12-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs
Blöder mycke från anus då jag har haft en hemmis.

Blöder igenom kalsongerna inte genom byxorna än men de kommer nog.

Hjälp?
Tips?

Gå till läkaren!

Var på mitt återbesök idag, får tid för kirurgi i januari nu för att åtgärda det yttre. Insidan är bra nu efter gumlibandsbehandling.
Citera
2015-12-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishchef
Gå till läkaren!

Var på mitt återbesök idag, får tid för kirurgi i januari nu för att åtgärda det yttre. Insidan är bra nu efter gumlibandsbehandling.

Hej!

Var och tog bort en hemorrojd på insidan i veckan med gummisnoddsmetoden, var och sket precis och det blödde precis som jag gjort innan behandlingen, gjorde ganska ont också! Hur var det för dig? Blödde du länge efter du fått din behandlingen? Vill verkligen bli av med denna och inte behöva operera bort skiten!
Citera
2015-12-20, 01:39
Medlem
helvete nu var det dags igen

Bara att denna gången är det inte lite temporär verk utan en konstant hemsk smärta vars enda rival hittills har varit när ögat skadades, är inte värre än det iallafall!

Får bli ett besök hos VC imorgon, kan tyvärr inte sova bort skiten pga smärtorna så det får bli att dygna resten av natten

Herregud vad dumt att inte kolla upp det här när det hänt i tidigare skeden, att det alltid ska dröja tills man nästan gråter av smärta innan man tar sig modet och faktiskt kollar upp vad som är fel på ens jävla rävgryt. Just nu är det ingen ångest över något jävla finger i analen iallafall. Gör vad som helst för att bli av med det efter alla om och men. "Hoppas det försvinner av sig självt"
Citera
2015-12-21, 14:03
Medlem
Liten uppdatering - Det var inte alls så hemskt som man själv målar upp det såklart, var en liten, snygg läkare med framför allt små händer som kollade, tog 10 sekunder, allt var över och vips så fick jag reda på vad som var fel, hur jag bör göra och allt faktiskt uppkollat så det inte var värre än de yttre hemmisarna. Ni som tvekar att gå till VC, bara gör det, det värsta som kan hända är att man inte gör det.

https://www.youtube.com/watch?v=tQIHJmvnzwg

^Länk till Totalbiscuits video om cancer.
Citera
2015-12-26, 18:46
Medlem
Vad är egentligen den utlösande faktorn för hemmorojder hos er här? Stillasittande? Skräpmat? Överviktiga? Förstoppning? Diarre? Tunga lyft?
Citera
2015-12-28, 11:22
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slotterbank
Vad är egentligen den utlösande faktorn för hemmorojder hos er här? Stillasittande? Skräpmat? Överviktiga? Förstoppning? Diarre? Tunga lyft?

Tunga lyft verkar ha varit orsaken för mig utan att veta helt säkert. Men det vore konstigt om det inte är orsaken eftersom jag fick mina besvär när jag började komma till vikter på knä/mark-lyft som jag hade vissa problem med.
Citera
2015-12-28, 19:32
Medlem
mrtowlies avatar
Så vart det min tur av att drabbas av detta besynnerliga problem. Upptäckte en liten kula av en ärtas storlek precis innanför ringen. Den gör inte ont men upplever lite kladd i Hammarby sjöstad under dagarna. Är detta alltså en hemmorojd?

Kan jag bara låta skiten vara så försvinner den av sig själv? Pallar inte att gå till doktorn då det inte gör ont eller blöder.
Citera
2015-12-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Tunga lyft verkar ha varit orsaken för mig utan att veta helt säkert. Men det vore konstigt om det inte är orsaken eftersom jag fick mina besvär när jag började komma till vikter på knä/mark-lyft som jag hade vissa problem med.
Ja lite samma här tror jag, åtminstone blir problemet där bak värre när jag har lyft. Det gör inte ont men det kan sticka till och sen känns det irriterat/kliar resten av dagen.
Citera
2015-12-28, 19:52
Medlem
Tänkte att vi kunde dela med oss av några tips till varandra om hur man kan undvika/bota/lindra hemorojder, har ni några speciella tricks, tips?

Tips 1: Sitta
Om hemorojden sitter på din högra del i analen, luta så mycket vikt på vänster sidorlår, ja "sitt" på lårsidan så mycket det går om du tex sitter framför datorn eller vid ett bord.
Sitter man rakt på baken uppfattar jag en förvärring av hemmorojden.

Tips 2: Sova/ligga ner
Samma sak här, har du hemmorojden på höger sidan, ligg på sidan på din vänstra sida/lår, alternativt kan man ligga på mage men även här tycker jag hemmorojden verkar bli irriterad.
Att ligga på rygg uppfattar jag förvärrar hemmorjden.

Tips 3: Gå/spring så lite som möjligt,
jag gick en långpromenad dagarna efter jag fått symtom för hemorojd och det blev värre. När jag kom hem kunde jag inte duscha området då de stack och brände något jävulskt. Dagarna efter var hemorjden ett faktum. Tydligen irriterar gången hemorojden.

Tips 4: Mat & Dryck
Vanliga tips, drick mycket vatten, ät katrinplommon, frukter, grönsaker, undvik friterad, hård, fet mat. Undvik även bönor, lök som i tarmen kan irritera hemmorojden genom gasbildningen som blir.

Tuggumi kan enkelt sparka igång magen om man är trög.

Tips 5: Lyft
Undvik tunga lyft, i synnerhet undvik knäböjande överhuvudtaget om du känner symtomen då knäböjandet kan förvärra/irritera hemorjden på allvar. Även styrketräning som direkt inte innefattar benen/baken har fortfarande påverkan då man använder, spänner kroppen även om man tex kör axelträning osv.

Tips 6: Slappna av
Försök slappna av analområdet, ju mer det är spänt desto längre tid tar det innan de kan läkas och ju mer man spänner desto mer förvärrar man hemorojden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in