2004-09-30, 14:30
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Ledsen att behöva delge er detta, men jag skulle verkligen behöva ett gott råd i väntan på att vårdcentralen ska svara. Efter en veckas magsjuka har jag suttit och krystat så mycket på toa att jag fått hemorrojder. Har haft känning av det tidigare, men aldrig som nu.

När jag skiter så gör det så ont att jag blir kallsvettig och nästan svimmar. Det svider och smärtan sprider sig långt upp i magen. Det är helt otroligt vad ont det gör. Hade aldrig kunnat ana att det skulle vara så jävligt.

Är det någon som vet något som kan lindra. Vad som helst.

Jag som alltid älskat att sitta på muggen! :mad:
Citera
2004-09-30, 14:33
Medlem
LadyTieras avatar
sitter man på muggen länge så ökar man risken för hemorrojder, så är det, man ska effektivbajsa och gå därifrån, att sitta länge är onödigt och rikskfyllt samt kommer att plåga en i framtiden.
Citera
2004-09-30, 14:36
Medlem
LadyTieras avatar
lindra= bedövande salva

från infomedica;

Om man haft hemorrojder tidigare och känner igen sina besvär kan man på apoteket köpa receptfria salvor som verkar mot klåda och smärta. Det är viktigt med hygienen och att använda mild tvål, om ens någon tvål. Läs mer ovan under Salva eller stolpiller.

Om man har lätt att få förstoppning kan man även tänka på att äta fiberrik mat och motionera. När förstoppningen motverkas kan besvären med hemorrojderna minska

Fiberrik mat
Det är bra att äta mycket frukt, grönsaker, müsli och grovt, mörkt bröd som innehåller fibrer. Bland grönsakerna är det bland annat bönor, ärtor, potatis, broccoli och blomkål som är fiberrika, medan sallad, tomat och gurka inte innehåller speciellt mycket fibrer. Vetekli är också fiberrikt och kan röras ned som tillskott i gröt eller andra maträtter. Fibrer håller kvar vätska i avföringen och gör den därför mjukare så att tarmtömningarna underlättas. Man bör undvika till exempel vitt bröd.

Mycket dryck och regelbunden motion
Man ska också se till att dricka mycket, gärna två liter vatten om dagen, och försöka hålla sig i god fysisk form. Regelbunden motion bidrar till regelbundna tömningar av tarmen. Det är bra att försöka få som rutin att gå på toaletten varje dag efter frukost. Ett par matskedar linfrön eller några katrinplommon som legat i blöt under natten brukar vara ett effektivt sätt att få igång magen om man ändå blir förstoppad.
Citera
2004-09-30, 14:39
Medlem
Saters avatar
Ja det där är inte å leka med, då blir det gummihandske och pekfinger rätt upp i brunögat hos doktorn, håll dej i stillhet så går nog den värsta smärtan över. En liten undran, står du upp vid datorn nu eller?
Citera
2004-09-30, 14:47
Medlem
pafas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Ledsen att behöva delge er detta, men jag skulle verkligen behöva ett gott råd i väntan på att vårdcentralen ska svara. Efter en veckas magsjuka har jag suttit och krystat så mycket på toa att jag fått hemorrojder. Har haft känning av det tidigare, men aldrig som nu.

När jag skiter så gör det så ont att jag blir kallsvettig och nästan svimmar. Det svider och smärtan sprider sig långt upp i magen. Det är helt otroligt vad ont det gör. Hade aldrig kunnat ana att det skulle vara så jävligt.

Är det någon som vet något som kan lindra. Vad som helst.

Jag som alltid älskat att sitta på muggen! :mad:

kan man få se bilder...
Citera
2004-09-30, 14:48
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Om ni visste vilken jävla smärta jag har nu skulle ni hålla igen på skojet. Tack Tiera för vettiga råd, även om de inte hjälper mig just nu.
Citera
2004-09-30, 14:57
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
...
En liten undran, står du upp vid datorn nu eller?

Jag har hört talas om nån slags hemorojdring, som man ska
kunna sitta på.

Men det går väl lika bra med en badring eller kanske ett
bildäck
Citera
2004-09-30, 15:00
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beff
Jag har hört talas om nån slags hemorojdring, som man ska
kunna sitta på.

Men det går väl lika bra med en badring eller kanske ett
bildäck

Bildäck hos gummiverkstan: har ni något utslitet bildäck jag kan få, jag ska använda det som hemorojdring
Citera
2004-09-30, 15:01
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Att sitta är inga som helst problem. Att skita, däremot, är som att få ett glödgat spett rakt upp i analen. Kul? Ja, barn tycker det är kul med bajs.
Citera
2004-09-30, 15:07
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Om ni visste vilken jävla smärta jag har nu skulle ni hålla igen på skojet. Tack Tiera för vettiga råd, även om de inte hjälper mig just nu.

köp bedövningsalva, xylocain, smeta in innan du skall bajsa, hjälper faktiskt i väntan på medicinsk hjälp.

(en som har varit med om ungefär samma efter förlossning med stygn i hela underlivet)
Citera
2004-09-30, 15:12
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
köp bedövningsalva, xylocain, smeta in innan du skall bajsa, hjälper faktiskt i väntan på medicinsk hjälp.

(en som har varit med om ungefär samma efter förlossning med stygn i hela underlivet)

För många år sedan så köpte jag (på inrådan av doktorn) en salva som hette alcosanal (tror jag) den skulle ha en sammandragande effekt på blodkärlen så att hemorojderna minskade men jag märkte ingen skillnad mer än att skitarna gled bättre och gjorde det mera uthärdligt på toa. Var fick du tips om xylocain-salvan?
Citera
2004-09-30, 15:13
Medlem
pafas avatar
Citat:

sorry...ville inte vara elak..det ligger i min natur bara..hoppas du blir bättre snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in