2011-04-25, 14:28
Medlem
Camakas avatar
Tror en del har missuppfattat en del saker.

1. Grön laser är inte en liten laserpenna utan en mycket större fysisk grej, ibland upp till en 20-25 cm. Ljuset som avges är mycket starkt och grönt, det är jobbigt att bara titta på strålen när den vandrar i luften.

Som någon sa skjuta laser är lite fel ordval utan man använder ordet belysa.

2. Att två stycken poliser backar mot en grupp 15-17 åringar som kastar sten och belyser med laser är inte heller så konstigt. Skall dessa två poliserna riskera sin egna hälsa och syn, få en sten i skallen eller ansiktet för att gripa någon som slår sönder fönster för en månadslön som en industriarbetare av rang spottar på. Tror själv att poliser väljer sin egna hälsa och att komma hem till sin egna familj istället för att spela hjälte då ingen tackar dem ändå.

Antingen tar i i för lite, eller så tar dem i för mycket enligt media, dem tar aldrig i lagom, som för övrigt bara finns i det svenska språket. Sedan om polisen springer ut, får en sten i skallen men griper 2 st vandaler, vem tackar dem för det, det syns varken på kontot eller i deras personliga CV, de får inte ett skit för att riskera något, så varför skulle de?

Bara en fundering....
Citera
2011-04-25, 15:39
Medlem
Flarrebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Varför kan inte två fullvuxna poliser ingripa mot 5-6 13 till 17-åringar? Kan någon polis förklara detta för mig? Själv hade jag sprungit ut ur bilen och vevat med batongen utav bara helvete om inte snorungarna omedelbart upphört med sin vandalisering. Men jag antar att jag inte skulle passa i dagens dialogpoliskår.
Jag hade dragit tjänstevapnet som inte borde varit en felaktig handling, eller?
Citera
2011-04-25, 16:02
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camaka
Tror en del har missuppfattat en del saker.

1. Grön laser är inte en liten laserpenna utan en mycket större fysisk grej, ibland upp till en 20-25 cm. Ljuset som avges är mycket starkt och grönt, det är jobbigt att bara titta på strålen när den vandrar i luften.

Som någon sa skjuta laser är lite fel ordval utan man använder ordet belysa.

2. Att två stycken poliser backar mot en grupp 15-17 åringar som kastar sten och belyser med laser är inte heller så konstigt. Skall dessa två poliserna riskera sin egna hälsa och syn, få en sten i skallen eller ansiktet för att gripa någon som slår sönder fönster för en månadslön som en industriarbetare av rang spottar på. Tror själv att poliser väljer sin egna hälsa och att komma hem till sin egna familj istället för att spela hjälte då ingen tackar dem ändå.

Antingen tar i i för lite, eller så tar dem i för mycket enligt media, dem tar aldrig i lagom, som för övrigt bara finns i det svenska språket. Sedan om polisen springer ut, får en sten i skallen men griper 2 st vandaler, vem tackar dem för det, det syns varken på kontot eller i deras personliga CV, de får inte ett skit för att riskera något, så varför skulle de?

Bara en fundering....

Säg mig den industriarbetare som tjänar 200 - 300 000 i månaden.
Citera
2011-04-25, 16:37
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Säg mig den industriarbetare som tjänar 200 - 300 000 i månaden.

Jag gissar på att Camaka syftar på att poliserna inte riskerar sina liv för att gripa några som kastar sten på fönster och att h*n menar att industriarbetarna inte ger mycket för den lön som poliserna får (sett utifrån det arbete de gör). Var får du annars två- till trehundratusen i månaden, ser inte det nämnas någonstans?

Annars så bör polisen få bättre befogenheter. Iväg med lite tårgas eller skjut en av skitungarna med elpistol så kommer med stor sannolikhet resten av flocken skingra sig.
Citera
2011-04-25, 17:24
Medlem
alprazolam_s avatar
Länken funkar inte för mig...

Man får väl la ta och googla då.
Senast redigerad av alprazolam_ 2011-04-25 kl. 17:30.
Citera
2011-04-25, 17:56
Medlem
Landsfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Konstigt. Jag föddes i Linköping och bodde där i många år, och jag har aldrig hört någon prata om Berga som ett problemområde. Det är väl snarare Skäggetorp och Lamobohov som har den stämpeln.

Hmm. Lite konstigt, Berga Centrum har mig veterligen alltid varit känt för att bråkigt område. Notera centrum. Även på 60/70-tal var det mycket händelser kring det. Kanske inte samma klientel som detta årtioende.

Det var ju inte många veckor sedan en ensam kille blev påhoppad av ett 20-tal barn/ungdomar med påkar på just samma ställe, dock det mitt på dagen.

Skolan som låg precis intill har väl nyligen rivits också, det var väl knappast en lugn skola? Vill minnas att de hade övervakningskameror över skolgården långt före många andra skolor.
Citera
2011-04-25, 18:01
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Jag gissar på att Camaka syftar på att poliserna inte riskerar sina liv för att gripa några som kastar sten på fönster och att h*n menar att industriarbetarna inte ger mycket för den lön som poliserna får (sett utifrån det arbete de gör). Var får du annars två- till trehundratusen i månaden, ser inte det nämnas någonstans?

Annars så bör polisen få bättre befogenheter. Iväg med lite tårgas eller skjut en av skitungarna med elpistol så kommer med stor sannolikhet resten av flocken skingra sig.

Mja, du har rätt. Läste om meningen och inser att han syftar på att polisen har låg lön. Först tolkade jag det som att han menade att värdet av fönstren uppgick till en industriarbetares lön. My bad.
Citera
2011-04-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camaka

Ja vad tycker du att Poliser ska göra på sin arbetstid? Glida runt i radiobilen, dricka kaffe och äta bulle, kanske trakassera nån fjortis som trimmat moppen?

Poliser tjänar inte så dåligt som du tror, är beväpnade och åtnjuter större friheter att ta till våld än andra människor och går nästan alltid fria om de skulle anklagas för brott.

Men du vill inte att de ska behöva ta risker? Ska en brandman ta risker? En militär?

Nä för det finns de som tjänar mer än dom?

Nja.. det finns fler Poliser i Linköping. Om man inte gör nåt åt dessa unga vandaler kommer problemen växa.
Nu vet ungarna iallafall att snuten inte vågar göra ett smack för att stoppa dom.
Snart kommer väl inte ambulanser in i området heller..
Citera
2011-04-25, 19:10
Medlem
Camakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja vad tycker du att Poliser ska göra på sin arbetstid? Glida runt i radiobilen, dricka kaffe och äta bulle, kanske trakassera nån fjortis som trimmat moppen?

Poliser tjänar inte så dåligt som du tror, är beväpnade och åtnjuter större friheter att ta till våld än andra människor och går nästan alltid fria om de skulle anklagas för brott.

Men du vill inte att de ska behöva ta risker? Ska en brandman ta risker? En militär?

Nä för det finns de som tjänar mer än dom?

Nja.. det finns fler Poliser i Linköping. Om man inte gör nåt åt dessa unga vandaler kommer problemen växa.
Nu vet ungarna iallafall att snuten inte vågar göra ett smack för att stoppa dom.
Snart kommer väl inte ambulanser in i området heller..

Jag tycker att polisen skall ingripa, det säger jag inte mot, men varför skall dem ta risker? I vilket annat jobb tar riskerar man sin hälsa för arbetets skull? Ser inget syfte i det. Att backa hem och invänta förstärkning visar mer på ett sund poliskår anser jag.
Att de får använda bifogat våld i en tjänsteåtgärd har inte med saken att göra angående om polisen skall ta risker eller inte.

Du kan jämföra det med vilket yrke som helst, vi kan ta något extremt, militär, soldat, inte möter 2 st soldater i krig en större styrka ytan att backa hem och kalla på förstärkning, varför utsätta sig för risk, ingen militär styrka skulle anfalla en större numerär, finns ingen anledning alls.

Vad man anser är dåligt att tjäna är nog rätt individuellt, ingångslönen i snitt i Sverige för en polis är idag 20 tusen kronor. Ingångslönen för någon som står på volvo och skruvar på bildörrar är nog det samma, ser man på kunskapsnivå, utbildning och arbetsbelastning så tjänar polisen i det hänseendet dåligt. Inte för att jag på något sätt anser att det är dåligt att skruva på bildörrar på volvo, missuppfatta mig inte.
Citera
2011-04-25, 19:17
Medlem
Dr.hankeys avatar
Det är viktigt att ett krafttag mot stenkastande invandrarungdomar kommer från högre ort dvs inte någon polis i patrullerande tjänst då en sådan endast kommer att bli kallad rasist och så driver man iväg från ordinare spår då det säkerligen istället för ett krafttag mot invandrarungdomar blir ett krafttag mot rasism inom poliskåren istället.

Vad hände egentligen med polisens glasögon som skulle skydda till viss del mot laser?
Citera
2011-04-25, 19:19
Medlem
Är inte grön laser klassificerad som vapen ännu? Om det är det så borde de få besvara elden (detta baserar jag på inte ett skit), hoppas det blir av nästa gång.
Citera
2011-04-25, 20:08
Medlem
ChuteBoxes avatar
Häng ut ungjävlarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in