Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja vad tycker du att Poliser ska göra på sin arbetstid? Glida runt i radiobilen, dricka kaffe och äta bulle, kanske trakassera nån fjortis som trimmat moppen?
Poliser tjänar inte så dåligt som du tror, är beväpnade och åtnjuter större friheter att ta till våld än andra människor och går nästan alltid fria om de skulle anklagas för brott.
Men du vill inte att de ska behöva ta risker? Ska en brandman ta risker? En militär?
Nä för det finns de som tjänar mer än dom?
Nja.. det finns fler Poliser i Linköping. Om man inte gör nåt åt dessa unga vandaler kommer problemen växa.
Nu vet ungarna iallafall att snuten inte vågar göra ett smack för att stoppa dom.
Snart kommer väl inte ambulanser in i området heller..
Jag tycker att polisen skall ingripa, det säger jag inte mot, men varför skall dem ta risker? I vilket annat jobb tar riskerar man sin hälsa för arbetets skull? Ser inget syfte i det. Att backa hem och invänta förstärkning visar mer på ett sund poliskår anser jag.
Att de får använda bifogat våld i en tjänsteåtgärd har inte med saken att göra angående om polisen skall ta risker eller inte.
Du kan jämföra det med vilket yrke som helst, vi kan ta något extremt, militär, soldat, inte möter 2 st soldater i krig en större styrka ytan att backa hem och kalla på förstärkning, varför utsätta sig för risk, ingen militär styrka skulle anfalla en större numerär, finns ingen anledning alls.
Vad man anser är dåligt att tjäna är nog rätt individuellt, ingångslönen i snitt i Sverige för en polis är idag 20 tusen kronor. Ingångslönen för någon som står på volvo och skruvar på bildörrar är nog det samma, ser man på kunskapsnivå, utbildning och arbetsbelastning så tjänar polisen i det hänseendet dåligt. Inte för att jag på något sätt anser att det är dåligt att skruva på bildörrar på volvo, missuppfatta mig inte.