Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-25, 01:38
  #1
Avstängd
ClancyButchs avatar
Hur fungerar distanserna i moderna chassin? I den datorn som jag använder nu, som är ungefär sju år gammal, finns det utbuktningar på själva chassiväggen där man sedan fäster moderkortet med skruvar så att moderkortets kretsar på så vis håller sig ifrån chassiväggen.

Men i det chassit jag hade tänkt att köpa, nämligen Fractal Design Define R3, så är väggen i chassit helt platt - vilket den verkar vara på moderna chassin. Så hur fungerar distanserna då?


EDIT: En extra sak, vad gör den så kallade "reset-knappen" som finns på vissa chassin?
__________________
Senast redigerad av ClancyButch 2011-04-25 kl. 01:45.
Citera
2011-04-25, 02:57
  #2
Medlem
brutefishs avatar
köper du en ny låda så får du med alla tillbehör som krävs för att sätta fast moderkortet.
alltså, är lådan platt så finns det en påse med distanser som fästes mellan låda och mobo.

ja...vad tror du order reset betyder?
denna knapp kopplas till stiften på mobo (bredvid power och dylikt) för att kunna starta om burken.
Citera
2011-04-25, 03:02
  #3
Avstängd
ClancyButchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
köper du en ny låda så får du med alla tillbehör som krävs för att sätta fast moderkortet.
alltså, är lådan platt så finns det en påse med distanser som fästes mellan låda och mobo.

Efter att man då har satt fast distanserna (som är gjorda av gummi?) var fäster man moderkortet? Jag hoppades på att få lite mer kött på benen än någon kort oneliner i stil med "man fäster distanserna i chassit!!!" vilket jag redan är väl medveten om..


Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja...vad tror du order reset betyder?
denna knapp kopplas till stiften på mobo (bredvid power och dylikt) för att kunna starta om burken.

"reset" betyder återställa vilket jag uppfattade som att det lika gärna kunde betyda att man återställde BIOS till dess standardinställningar. "reboot" vore en mycket mer passande benämning för den knappen tycker jag. Frågan är om du verkligen känner till vad "reset" betyder.
__________________
Senast redigerad av ClancyButch 2011-04-25 kl. 03:04.
Citera
2011-04-25, 03:37
  #4
Medlem
anden9301s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClancyButch
Efter att man då har satt fast distanserna (som är gjorda av gummi?) var fäster man moderkortet? Jag hoppades på att få lite mer kött på benen än någon kort oneliner i stil med "man fäster distanserna i chassit!!!" vilket jag redan är väl medveten om..




"reset" betyder återställa vilket jag uppfattade som att det lika gärna kunde betyda att man återställde BIOS till dess standardinställningar. "reboot" vore en mycket mer passande benämning för den knappen tycker jag. Frågan är om du verkligen känner till vad "reset" betyder.

Nej Ska man återställa bios skulle det haft namnet Reset Bios eller Clear cmos. så då är nog frågan snarare, Vet du vad en dator är? och som tidigare sa så är det stift kontakter av typen "hona"och på moderkorted har du stift av typen "hane" Och ta och läs chassi manualen och moderkorts manualen, för ställer du en sådan här fråga och försöker motbevisa det enda rätta svar du får så bör du inte pilla med datorer.

//Andy
Citera
2011-04-25, 03:37
  #5
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Du skruvar fast distanserna på chassit beroende på vad för moderkort du har. Har du ATX-moderkort, så skruvar du distanserna enligt manualen eller om det nu finns märken på chassit som visar vart ATX-distanser skall sitta.

Sedan lägger du moderkortet på distanserna och skruvar i skruvarna.
Citera
2011-04-25, 03:41
  #6
Medlem
anden9301s avatar
Och jag bör tillägga Distanserna är inte gjordta utav gummi!!!!!

http://archive.64bits.se/guider/pcby...stans_nara.jpg

där är en bild på en distans!

Lycka till med ditt chassi byte nU!
Citera
2011-04-25, 03:51
  #7
Avstängd
ClancyButchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anden9301
Nej Ska man återställa bios skulle det haft namnet Reset Bios eller Clear cmos. så då är nog frågan snarare, Vet du vad en dator är?

Ja du, "Andy", vilket ord tycker du att "reset" är mest likt? "reboot" eller "reset bios"?


Citat:
Ursprungligen postat av anden9301
och som tidigare sa så är det stift kontakter av typen "hona"och på moderkorted har du stift av typen "hane" Och ta och läs chassi manualen och moderkorts manualen

Och det här har att göra med ämnet på vilket vis då?


Citat:
Ursprungligen postat av anden9301
för ställer du en sådan här fråga och försöker motbevisa det enda rätta svar du får så bör du inte pilla med datorer.

"motbevisa det enda rätta"? Jag ifrågasatte endast namnet "reset" och vilken funktion den har. Jävla mupp.


Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Du skruvar fast distanserna på chassit beroende på vad för moderkort du har. Har du ATX-moderkort, så skruvar du distanserna enligt manualen eller om det nu finns märken på chassit som visar vart ATX-distanser skall sitta.

Sedan lägger du moderkortet på distanserna och skruvar i skruvarna.

Tack för en detaljerad beskrivning, sådant här jag var ute efter.


Citat:
Ursprungligen postat av anden9301
Och jag bör tillägga Distanserna är inte gjordta utav gummi!!!!!

http://archive.64bits.se/guider/pcby...stans_nara.jpg

där är en bild på en distans!

Lycka till med ditt chassi byte nU!

Jag tackar så hjärtligt för bilden. " " på dig med.
__________________
Senast redigerad av ClancyButch 2011-04-25 kl. 03:53.
Citera
2011-04-25, 04:47
  #8
Medlem
krang666s avatar
Glöm nu inte att absolut INTE röra vid ett element eller liknande när du ska pilla på grejerna. Men du verkar ju ha koll och säger emot folk som vet Så jag kanske borde vara tyst.
Citera
2011-04-25, 08:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Glöm nu inte att absolut INTE röra vid ett element eller liknande när du ska pilla på grejerna. Men du verkar ju ha koll och säger emot folk som vet Så jag kanske borde vara tyst.

hehe, gummiskor, fleecetröja och kattskinnsmössa är uniformen man bör ha när man jobbar med elektronik!

----------

En del saker och knappar på datorer är inte helt logiska egentligen, man lär sig en benämning sen är den självklar för en själv men inte för oinsatta. Exempel, gå på "start" när man ska stänga av datorn?

.............

Skämt å sido, han påpekade en viktig sak. Jorda dig mot ett element, vattenkran, eller jordstift på väguttag med jämna mellanrum. Undvik att röra vid dom guldpläterade kontakterna, i synnerhet på CPUn om du tänkt montera en sådan sedan! Där är det 'big no no' att röra vid stiften.

Lycka till!
Citera
2011-04-25, 08:47
  #10
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Jorda dig mot ett element, vattenkran, eller jordstift på väguttag med jämna mellanrum. Undvik att röra vid dom guldpläterade kontakterna, i synnerhet på CPUn om du tänkt montera en sådan sedan! Där är det 'big no no' att röra vid stiften.

Lycka till!

Om han skall jorda sej mot element eller dylikt skall datorn/chassiet också vara jordat mot samma element. Annars är det helt poänglöst. Det lättaste är att istället jorda sej i chassiet om man skall pilla med det för att utjämna spänningen mellan personen och objektet.
Citera
2011-04-25, 12:52
  #11
Avstängd
ClancyButchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krang666
Glöm nu inte att absolut INTE röra vid ett element eller liknande när du ska pilla på grejerna. Men du verkar ju ha koll och säger emot folk som vet Så jag kanske borde vara tyst.

Jag slänger på mig ett ESD-armband jordat emot chassits metalldelar. så det ska nog vara lugnt
Citera
2011-04-25, 15:07
  #12
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClancyButch
Efter att man då har satt fast distanserna (som är gjorda av gummi?) var fäster man moderkortet? Jag hoppades på att få lite mer kött på benen än någon kort oneliner i stil med "man fäster distanserna i chassit!!!" vilket jag redan är väl medveten om..




"reset" betyder återställa vilket jag uppfattade som att det lika gärna kunde betyda att man återställde BIOS till dess standardinställningar. "reboot" vore en mycket mer passande benämning för den knappen tycker jag. Frågan är om du verkligen känner till vad "reset" betyder.
nu har du fått svar på dina frågor, men efter att ha satt ihop datorer i 15 år så vet jag absolut vad jag talar om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback