Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-09-30, 12:03
  #1
Medlem
Snaggletooths avatar
Startar denna tråd med förhoppning om lite sköna inlägg och omdömen på sällskapsspel(av den typen som inte spelas på dator).
Med lite tur så kanske en disskussion om det ultimata sällskapsspelet uppstår.

Här kommer ett tips från mig iaf:
Var hemma hos min kusin igår och han plockade fram en mojäng han köpt på teknikmagasinet.
En så simpel men ändå grymt förnöjsam anordning. Alla deltagare(2-4) får ett varsitt handtag med tryckknapp på vilka med sladd är kopplade till en tefatsliknande "centralenhet".
Spelet går helt enkelt ut på att man trycker på en stor knapp på "centralenheten" som börjar blinka och spela en vansinnigt irriterande truddilutt. När truddilutten slutar och lampan lyser grön gäller det att vara snabbast att trycka på knappen på handtaget man håller i. Den med sämst reaktionstid bestraffas med en stöt.
Simpelt men vansinnigt roligt.
Att se en polare grimasera då han förlorar den omgång han för att öka spänningen(självsäker efter ett antal vinster) satt hantaget mot sina ädlare delar(jag vet..pubertalt!) var underbart.

Edit: Tror det heter Lightning.
Citera
2004-09-30, 12:05
  #2
Banned
Slaktmasks avatar
Rappakalja kan vara riktigt kul. Särskilt om man är lite påverkad när man spelar.
Citera
2004-09-30, 12:06
  #3
Medlem
När väntas detta spelet komma ut på marknaden måntro ?
Citera
2004-09-30, 12:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktmask
Rappakalja kan vara riktigt kul. Särskilt om man är lite påverkad när man spelar.

Helt okej sällskapsspel
Citera
2004-09-30, 12:09
  #5
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggletooth
Startar denna tråd med förhoppning om lite sköna inlägg och omdömen på sällskapsspel(av den typen som inte spelas på dator).
Med lite tur så kanske en disskussion om det ultimata sällskapsspelet uppstår.

Här kommer ett tips från mig iaf:
Var hemma hos min kusin igår och han plockade fram en mojäng han köpt på tekinikmagasinet.
En så simpel men ändå grymt förnöjsam anordning. Alla deltagare(2-4) får ett varsitt handtag med tryckknapp på vilka med sladd är kopplade till en tefatsliknande "centralenhet".
Spelet går helt enkelt ut på att man trycker på en stor knapp på "centralenheten" som börjar blinka och spela en vansinnigt irriterande truddilutt. När truddilutten slutar och lampan lyser grön gäller det att vara snabbast att trycka på knappen på handtaget man håller i. Den med sämst reaktionstid bestraffas med en stöt.
Simpelt men vansinnigt roligt.
Att se en polare grimasera då han förlorar den omgång han för att öka spänningen(självsäker efter ett antal vinster) satt hantaget mot sina ädlare delar(jag vet..pubertalt!) var underbart.

Vi har en sådan mackapär på jobbet
Citera
2004-09-30, 12:27
  #6
Medlem
Hispers avatar
Läckan är ett roligt kortspel där skadeglädjen står högt i tak. Går ut på att man till sig själv skall bygga ett fungerande rörsystem mha av olika kort med bilder på. Detta system måste även vara tätt, dvs utan läckor. Dock finns det ett antal kort med läckande rör och dessa kan man med ett elakt leende lägga på motståndarnas rörsystem.

Sedan skulle jag vilja slå ett slag för två gamla spel som man kanske kan hitta på loppis/second hand. Dels "Oljan" som är en Monopol-look-a-like där man skall borra efter olja. Dels "Wangaratta", ett spel där man bedriver handel över världshaven där valutaförändringar, oväder, priser, maskinhaverier osv påverkar hur framgångsrik man är.
Citera
2004-09-30, 12:37
  #7
Medlem
Hönapönas avatar
Jag skulle vilja slå ett slag för det klassiska kortspelet Kille.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Kille (uttalas: tjille) är ett av de äldsta svenska kortspelen. Spelet som spelas med en egen sorts kortlek, har anor till 1300-talets Italien och spelet Cucu. Kortspelet förändrades på sin vandring genom Europa och blev känt i Sverige som Cambio, eller Camfio när det kom hit på 1600-talet. Det mer folkliga namnet Kille är sannolikt slang för det högsta kortet i Killeleken – Harlequin.

De vanligaste varianterna av Killespel är uteslutande hasardspel. Den äldsta varianten – Enkorts- eller Byteskille – är ett mycket enkelt hasardspel där insatsen ökar i snabb takt. Det idag vanligaste sättet att spela Kille är Knack- eller Femkortskille. Andra varianter är Auktionskille och Pokerkille.

Killeleken består av 42 kort. Det finns bara en färg i Kille men två kort av varje valör, alltså 2*21 kort.
Killespelet har satt avtryck i det svenska språket. Uttryck som ”Svinhugg går igen” (om en elakhet som slår tillbaka på utföraren) och ”Gå värdshus förbi” (om en chans som gick förlorad) har sitt ursprung i Byteskille. Kille har också letat sig in i den svenska litteraturen. Bellman har besjungit spelet, som ju då kallades Cambio, och även Falstaff Fakir har skrivit en känd versrad:

Proletären gärna ville
dricka Punsch och spela Kille

Citera
2004-09-30, 12:44
  #8
Medlem
Snaggletooths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Vi har en sådan mackapär på jobbet

Antar att den åker fram på firmafester och används flitigt för att "straffa" chefen..
Citera
2004-09-30, 12:45
  #9
Avstängd
edbergs avatar
Scrabble alla kategorier, dessutom lar man sig nagot forhoppningsvis...
Citera
2004-09-30, 15:42
  #10
Medlem
hagge3s avatar
TP är roligt.
Citera
2004-09-30, 15:53
  #11
Medlem
jols avatar
jag vet inte vad det heter men
det går ut på att man är lag och en medlem drar ett kort och ska på tid förklara ordet på kortet utan att säga det
och sen nästa och så många man hinner med sen får man gå så och så många steg om man klarar det och hamnar två på samma utmanar man något sånt. lång mening jag vet.
Citera
2004-09-30, 15:59
  #12
Avstängd
edbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggletooth
Startar denna tråd med förhoppning om lite sköna inlägg och omdömen på sällskapsspel(av den typen som inte spelas på dator).
Med lite tur så kanske en disskussion om det ultimata sällskapsspelet uppstår.

Här kommer ett tips från mig iaf:
Var hemma hos min kusin igår och han plockade fram en mojäng han köpt på teknikmagasinet.
En så simpel men ändå grymt förnöjsam anordning. Alla deltagare(2-4) får ett varsitt handtag med tryckknapp på vilka med sladd är kopplade till en tefatsliknande "centralenhet".
Spelet går helt enkelt ut på att man trycker på en stor knapp på "centralenheten" som börjar blinka och spela en vansinnigt irriterande truddilutt. När truddilutten slutar och lampan lyser grön gäller det att vara snabbast att trycka på knappen på handtaget man håller i. Den med sämst reaktionstid bestraffas med en stöt.
Simpelt men vansinnigt roligt.
Att se en polare grimasera då han förlorar den omgång han för att öka spänningen(självsäker efter ett antal vinster) satt hantaget mot sina ädlare delar(jag vet..pubertalt!) var underbart.

Edit: Tror det heter Lightning.

Saxat fran teknikmagasinet.se...

OBS! Detta är inte en leksak (utan en professionell apparatur för studier av neuromotoriska smärtreflexer och psykosociala bestraffningsbeting). Bör inte användas av personer med epilepsi eller liknande.

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback