Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-21, 18:29
  #1
Medlem
Blommigs avatar
Är det någon här som vet vad Johan Rockström har forskat/doktorerat i för ämne?
Citera
2011-04-21, 20:42
  #2
Medlem
http://scholar.google.fi/scholar?as_...s_sdts=5&hl=en
Citera
2018-09-11, 20:02
  #3
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Varje gång det är klimatsnack på tv och i radio så är allas kelgris Johan Rockström där och lägger fram sin agenda, sin version. Killen får ju alltid stå oemotsagd och alla köper skiten han snackar om. Finns det inte fler klimatforskare i Sverige?
Citera
2018-10-08, 11:20
  #4
Medlem
Jag tittade rakt in i Malena Ernmans näsborrar på Expressens förstasida i morse, och bakom henne - ständigt denne Rockström. Jag undrade också var han fick luft ifrån, så att säga, så jag tog en snabb titt på hans avhandling. Jag hade inte tid att läsa hela, men om jag förstod sammanfattningen rätt, så handlar den om jordbrukstekniker i Afrika. Han är argonom, och kan säkert mycket om hur klimatförändringar påverkar olika grödor och jordbruksförhållanden, men betyder det att han är allvetande i klimatfrågor? Det luktar Agenda lång väg om både honom och det där institutet han jobbar på. Agendor är vetenskapens fiende, men passar bra ihop med karriärism, extremism och uppmärksamhetssjuka. Och då är ju Malena aldrig långt borta... ;-)
Citera
2018-10-11, 09:20
  #5
Medlem
Hur är det nu? Är Rockström klimatforskare?

Kallades, om jag inte missminner mig "Sveriges ledande klimatforskare" av svt.

Förefaller mera vara agronom och forskare inom det området.
Citera
2018-10-11, 09:51
  #6
Avstängd
Melange5738s avatar
Antar att ni inte hade haft något problem med att en ingenjör kallar sig för klimatforskare eller? De "klimatforskare" som skeptikerna brukar prångla fram brukar ju vara det, påtagligt ofta med åtminstone ena foten i oljeindustrin.
Citera
2018-10-11, 11:29
  #7
Medlem
CV:
https://www.dbu.de/media/1709151123438en1.pdf
publikationer:
https://scholar.google.se/scholar?hl...str%C3%B6m&oq=
Citera
2018-10-11, 11:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Varje gång det är klimatsnack på tv och i radio så är allas kelgris Johan Rockström där och lägger fram sin agenda, sin version. Killen får ju alltid stå oemotsagd och alla köper skiten han snackar om. Finns det inte fler klimatforskare i Sverige?

Ja och det beror på att 99% av forskarna delar hans uppfattning.
Citera
2018-10-11, 18:09
  #9
Medlem
Men Ni svarar ju inte om Rockström är klimatforskare och hänvisningarna verkar mest peka mot forskning inom området vattentillgänglighet inom odling. Det är väl inte klimatforskning. Åsikter är inte forskning. Inte heller god verbal förmåga.
Citera
2018-10-23, 12:41
  #10
Medlem
Errolflynn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Varje gång det är klimatsnack på tv och i radio så är allas kelgris Johan Rockström där och lägger fram sin agenda, sin version. Killen får ju alltid stå oemotsagd och alla köper skiten han snackar om. Finns det inte fler klimatforskare i Sverige?

På tv idag igen. Nyhetsmorgon!!
Jag har inga synpunkter på honom som forskare, det har jag alldeles för lite kunskap om. Men däremot blir det för mig, provocerande när han står och berättar vad vi ska äta och inte, ur miljöhänseende. För som (alltid) i de här sammanhangen, så mässas det om lokalt producerat, viltkött etc. Det är ju kanon iofs, men det är ju också det allra dyraste. Finns sociala aspekter på det! Sen undrar jag om 99 % delar hans åsikter-forskningsrelaterat ??
Citera
2018-10-23, 20:33
  #11
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja och det beror på att 99% av forskarna delar hans uppfattning.

Källa på det?
Citera
2018-10-24, 14:09
  #12
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja och det beror på att 99% av forskarna delar hans uppfattning.

Det är en vanlig missuppfattning. I själva verket anser 97 procent av forskarna att det är extremt sannolikt att människan INTE ligger bakom huvudparten av den observerade uppvärmningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback