• 1
  • 2
2011-04-20, 21:02
Medlem
BilboBus avatar
Ja nu är det ju rätt självklart: det är ju upptill var och en och sen vad ekonomin tillåter.

Jag har på senare tid börjat älska kläder och mode. I kombination med att min ekonomi har blivit allt bättre har det lett till mer klädköp. Jag har gjort upp en budget. 2000kr i månaden (något jag gjort rätt nyligen, innan spenderade jag ibland 70% av min lön på kläder, dock fick jag inte in lika mycket kosing då som nu men ändå.) jag får ca 11k över efter "alla" räkningar, jag är verkligen emot masskonsumtion, är samhällesengagerad på flera plan men jag kan ändå inte motstå frestelsen att köpa kläder.

-KÖP SECONDHAND

skriker alla miljöaktivister och alla som har någon insikt om hur egentligen skadligt klädindustrin är. Jag skulle gärna köpa secondhand om det kunde uppnå mina krav. Jag klär mig egentligen i alla möjliga plagg (s.k "finklädsel" och andra dyra plagg rör jag dock inte) men jag älskar verkligen färg, och som ni kanske ser på Sveriges population så existerar inte det särskilt väl om vi jämfört med andra delar av världen där de är lite mer frisläppta. T.ex. i stora delar av Asien och även Holland (kulturpannkaka gör susen för mode:t iallfall).

Så jag handlar i dagsläget 90-95% av mina kläder på Internet något jag storm-trivs med då det finns mycket bättre utbud och det går att hitta billiga kläder. Men vad är då dilemmat i denna situation.

-Min garderob, det kommer fyllas i en lite allt för skrämmande takt. Jag är rädd för att få för mycket kläder och bara fortsätta köpa kläder även fast jag tillgodosett mitt behov. Jag faller nämligen pladask för rear, sen kostar det ju pengar, förstör miljö och människor genom mina "egoistiska behov". Jag gillar att köpa MYCKET kläder så det blir oftast att jag köper plagg på rea för 100-400kr/st

Kan man ha för mycket kläder?
Senast redigerad av BilboBu 2011-04-20 kl. 21:15.
Citera
2011-04-20, 21:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Kan man ha för mycket kläder?

Ja.
Citera
2011-04-20, 21:11
Medlem
fergusons avatar
Jag för en ganska noggrann bokföring och vet att jag förra året spenderade 532Kr på kläder vilket då ger ungefär 44Kr/mån

Kläder är med andra ord inget jag prioriterar i min budget, men det är ju upp till var och en att avgöra. Är man intresserad av kläder och har en bra inkomst så är det väl bara o köra på.

Om intresse finns så tycker jag inte man kan ha för mycket kläder, bara för lite förvaringsutrymme
Citera
2011-04-20, 21:25
Medlem
ShogunAssasins avatar
Lägger väl i runda slängar 70% av lönen på kläder och skor, 20% på sprit och resten slösar jag bort.
Citera
2011-04-20, 22:37
Medlem
2000? Pfft.

Ifall du visste någonting om stil och klass skulle du spendera åtminstone 8000. En del kan tydligen ingenting om världen. Låt mig ställa dig en fråga. Hur många par märkes-solglasögon har du och vilka märken är det? Eller nej förresten, hah, varför skulle jag ställa en sådan fråga när jag vet att svaret kommer att bli ett stönat "öh"... Istället frågar jag: Vilket märke tillhör ditt enda par märkes-solglasögon? Charles? Denise? Carbon? Slicktim? Harvey´s? Potsies? Burlinghams? Cubblebarbs? Grimmatomay-chaffers?
Du har säkert inte ens lagt ner mer än 6000 på slipshållaren
Citera
2011-04-20, 22:45
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert.U
2000? Pfft.

Ifall du visste någonting om stil och klass skulle du spendera åtminstone 8000. En del kan tydligen ingenting om världen. Låt mig ställa dig en fråga. Hur många par märkes-solglasögon har du och vilka märken är det? Eller nej förresten, hah, varför skulle jag ställa en sådan fråga när jag vet att svaret kommer att bli ett stönat "öh"... Istället frågar jag: Vilket märke tillhör ditt enda par märkes-solglasögon? Charles? Denise? Carbon? Slicktim? Harvey´s? Potsies? Burlinghams? Cubblebarbs? Grimmatomay-chaffers?
Om du visste någonting om stil och klass så skulle du veta att det inte handlar om hur mycket man lägger ner i månaden och vilka märken det är.
Citera
2011-04-20, 22:47
Medlem
Aquaracers avatar
Har slösat oerhört mycket de senaste åren och har lovat mig själv att kunna motivera varje köp jag gör i framtiden.

Rimligt att spendera är väl så mycket så att man inte lider nöd i slutet av månaden.
Citera
2011-04-20, 22:52
Medlem
PeterBorossys avatar
Citat:
2000? Pfft.

Hahaha vilket skämt. Lägger själv ner en förmögenhet på mina kläder men skulle fan aldrig vräka ur mig ett så patetiskt inlägg. Ett av de solglasögon jag hade förra sommaren kostade mig 150 kr, inte fan var det någon modebög som sa att jag hade köpt fel modell. Jag känner många som har extremt bra koll på mode och stil som samtidigt lägger ner 1-4k i månaden utan att ha problem med att ha på sig snygga kläder.
Citera
2011-04-20, 23:07
Medlem
Spelar ingen roll hur mycket pengar jag har över, köper ca 1par jeans och en skjorta/tröja varannan månad. Skor ca ett pa/år strumpor och kalsonger köps i en bunt på dressman en gång om året. Min klädbudget är nästintill minimal.
Citera
2011-04-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Om du visste någonting om stil och klass så skulle du veta att det inte handlar om hur mycket man lägger ner i månaden och vilka märken det är.

Jag tror att någon här är kommunist eller p12. I mode spelar pengar och märken en central roll. Det är faktiskt en hörnsten.

Innan du öppnar munnen igen tänker jag säga något som säkert kommer att få dig att inse varför du har fel. Kolla här på min vänsterarm. Ser du den där gnistrande saken av guld? Ser du de ändlösa utsniringarna och symbolerna? Bra, kolla närmare nu, ser du alla de olika helt obegripliga knackande och tickande kugghjulen och visarna? Just det, det är inte bara en klocka, det är en Cuppertain Nexodus Blanch D-5000, en ädelsten i klass med hovets kronjuveler. Det finns bara 1000 av den i hela världen och jag var tvungen att åka till Frankrike för att kunna köpa den.

Låt mig berätta mer om den här armbands-MonaLisan. Självfallet har den tim-, minut- och sekundvisare men ifall du kollar under dem ser du ett antal motsvarande röda, svarta och ljusblåa visare. De respresenterar tidszonerna i Washington, Bejing och Berlin. Funktionen kalas Ezum-chronology. Top Notch som in i helvette, men det vet du såklart ingenting om. En annan häftig funktion är braddidorh-uren, vilka du kan se i de mindre cirklarna i klockan. De mäter olika delar av min fysiska hälsa, som blodtryck, andning, puls, you name it, och ifall någonting skulle verka fel för klockan kommer den omedelbart att berätta det för mig. Min klocka är gjord av gamla delar från en nedmonterad rymdfärja och är av högsta kvalitet. Den tål vatten, värme, kyla, hugg av vassa verktyg, emp-chockar, och fungerar även i tyngdlöst tillstånd. Den kostade drygt två miljoner kronor men var värd var enda slant. Det är inte bara en penisförlängare, det är en motherfucking raket som opereras in under din förhud varje gång som du trär klockan över armen.

Du är säkert grön av avundsjuka just nu men försök att inte skratta bort det med något patetiskt skämt. Det skulle vara alltför genomskinligt.
Citera
2011-04-20, 23:13
Medlem
Guld har man inte på kroppen utan i bankfacket !!
Citera
2011-04-20, 23:16
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Jag tror att någon här är kommunist eller p12. I mode spelar pengar och märken en central roll. Det är faktiskt en hörnsten.

Innan du öppnar munnen igen tänker jag säga något som säkert kommer att få dig att inse varför du har fel. Kolla här på min vänsterarm. Ser du den där gnistrande saken av guld? Ser du de ändlösa utsniringarna och symbolerna? Bra, kolla närmare nu, ser du alla de olika helt obegripliga knackande och tickande kugghjulen och visarna? Just det, det är inte bara en klocka, det är en Cuppertain Nexodus Blanch D-5000, en ädelsten i klass med hovets kronjuveler. Det finns bara 1000 av den i hela världen och jag var tvungen att åka till Frankrike för att kunna köpa den.

Låt mig berätta mer om den här armbands-MonaLisan. Självfallet har den tim-, minut- och sekundvisare men ifall du kollar under dem ser du ett antal motsvarande röda, svarta och ljusblåa visare. De respresenterar tidszonerna i Washington, Bejing och Berlin. Funktionen kalas Ezum-chronology. Top Notch som in i helvette, men det vet du såklart ingenting om. En annan häftig funktion är braddidorh-uren, vilka du kan se i de mindre cirklarna i klockan. De mäter olika delar av min fysiska hälsa, som blodtryck, andning, puls, you name it, och ifall någonting skulle verka fel för klockan kommer den omedelbart att berätta det för mig. Min klocka är gjord av gamla delar från en nedmonterad rymdfärja och är av högsta kvalitet. Den tål vatten, värme, kyla, hugg av vassa verktyg, emp-chockar, och fungerar även i tyngdlöst tillstånd. Den kostade drygt två miljoner kronor men var värd var enda slant. Det är inte bara en penisförlängare, det är en motherfucking raket som opereras in under din förhud varje gång som du trär klockan över armen.

Du är säkert grön av avundsjuka just nu men försök att inte skratta bort det med något patetiskt skämt. Det skulle vara alltför genomskinligt.
Jasså, du har en Cuppertain Nexodus Blanch D-5000? Jag har två.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in