2023-04-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Kan inte SEKO "öka på" kvartstiden till att man kanske får betalt varje halvtimme eller varannan timme istället för var femtonde minut?

Seko vill ta bort kvartstid helt, men det finns annat att prioritera i årets avtalsrörelse.

Under April kommer jag ha totalt ca 10 timmars kvartstid på SJ. Det gör inte mig jättemycket personligen då jag ligger på ett hotellrum och kollar på film. Men såklart hade jag hellre haft den tiden hemma.
Citera
2023-04-15, 20:39
Medlem
Någon som vet vad tex C Rail, Trainpool, CargoNet och liknande bemanningsföretag har i lön?
Citera
2023-04-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FWILHLM01
Någon som vet vad tex C Rail, Trainpool, CargoNet och liknande bemanningsföretag har i lön?

Cargonet är inte ett bemanningföretag men deras tåg bemannas av Protrain om jag inte minns fel.

Bemanningsfirmorna ligger vanligtvis på 41.000 - 43.000 i grundlön men jag har inga exakta uppgifter. Just C Rail är helt nya på den svenska marknaden och rekryterar just nu. Jag har läst om 42.500 i diverse facebook-grupper för dem men vet inte om det stämmer.
Citera
2023-04-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det är ett påhitt från en film men det visste du säkert redan.
Jag är ganska säker på att det är så i verkligheten i något land. Menar du att man ska få köra ihjäl hur många personer som helst?
Citera
2023-04-19, 17:39
Medlem
Är det några skolor som utbildar lokförare som utmärker sig för att vara bra respektive dåliga? Eller är det likvärdig kvalitet på samtliga skolor?
Citera
2023-04-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhvik
Är det några skolor som utbildar lokförare som utmärker sig för att vara bra respektive dåliga? Eller är det likvärdig kvalitet på samtliga skolor?

Det är lite samma lika. Personligen var jag inte superimponerad av Protrain som företag men utbildningen var det inget fel på och lärarna var bra och det blev lokförare av en.

Så det är samma lika med väldigt små skillnader.
Citera
2023-04-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhvik

Nej, inte direkt. Det är ungefär samma oavsett var du går utbildningen. Det som du bör tänka på är att vissa företag, just nu t.ex MTR och SJ kör interna utbildningar med lön.

Dessa skiljer sig från YH-utbildningarna och inkluderar inte nödvändigtvis allt som en YH-utbildning gör. Du binder upp dig att jobba åt utbildningsanordnaren en viss tid och det skulle eventuellt kunna bli svårare att söka jobb hos andra operatörer senare. Inte omöjligt men kanske lite krångligare.
Citera
2023-04-23, 19:23
Medlem
Avtalsförhandlingarna för lokförarna går in på sista veckan och jag passar på att posta lite uppdaterade löner. Fetade är uppdaterade för 2022. Övriga är uppgifter från 2021 eller äldre. Inom kort får vi se hur det går med 2023.

Fyll gärna på listan om ni sitter på löneuppgifter. Vill ni inte outa er men ändå dela med er så kan ni PM:a mig.

Slutlön (Efter två år med egna turer)

MTRP 43313kr/mån
C-Rail 42500kr/mån
Pågatågen 41733kr/mån (Fyra år med egna turer)
SJ Öresundståg 41700kr/mån
TX Logistik 40200kr/mån (Fem år med egna turer)
SJ Götalandståg 40259kr/mån (Tre år med egna turer)
Pro Train 40028kr/mån
MTR Mälartåg 39168kr/mån (Fyra år med egna turer)
Arlanda Express 38992kr/mån
Railcare 38030kr/mån
CFL Cargo 37903kr/mån
Hector Rail 37450kr/mån
Östgötapendeln 37414kr/mån
MTRX 37288kr/mån
SJ 37100kr/mån
SJ Norrlandståg 37100kr/mån
Green Cargo 36885kr/mån
Snälltåget 36858kr/mån
Tågab 35819kr/mån
Citera
2023-04-24, 10:14
Medlem
Lade till Trainpool.

Fetade är uppdaterade för 2022. Övriga är uppgifter från 2021 eller äldre. Fyll gärna på eller redigera listan om ni sitter på löneuppgifter. Vill ni inte outa er men ändå dela med er så kan ni PM:a mig.

Slutlön (Efter två år med egna turer)

MTRP 43313kr/mån
C-Rail 42500kr/mån
Pågatågen 41733kr/mån (Fyra år med egna turer)
SJ Öresundståg 41700kr/mån
TX Logistik 40200kr/mån (Fem år med egna turer)
SJ Götalandståg 40259kr/mån (Tre år med egna turer)
Pro Train 40028kr/mån
Trainpool 39500kr/mån
MTR Mälartåg 39168kr/mån (Fyra år med egna turer)
Arlanda Express 38992kr/mån
Railcare 38030kr/mån
CFL Cargo 37903kr/mån
Hector Rail 37450kr/mån
Östgötapendeln 37414kr/mån
MTRX 37288kr/mån
SJ 37100kr/mån
SJ Norrlandståg 37100kr/mån
Green Cargo 36885kr/mån
Snälltåget 36858kr/mån
Tågab 35819kr/mån
Citera
2023-04-28, 18:14
Medlem
fuckyourminds avatar
Någon här som arbetar som växlare? Arbetar ni skift och hur ser isåfall schemat ut? Är det mycket nattarbete? Undrar även om någon vet hur lönen ser ut, om man har en lön på ex. 31k som ingångslön, är det då inräknat ob för dom varierande arbetstiderna? Eller tillkommer det extra lön utöver det?

Hur är arbetet i övrigt? Har förstått att man arbetar utomhus i ur och skur, men är det slitigt annars?
Citera
2023-04-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckyourmind
Någon här som arbetar som växlare? Arbetar ni skift och hur ser isåfall schemat ut? Är det mycket nattarbete? Undrar även om någon vet hur lönen ser ut, om man har en lön på ex. 31k som ingångslön, är det då inräknat ob för dom varierande arbetstiderna? Eller tillkommer det extra lön utöver det?

Hur är arbetet i övrigt? Har förstått att man arbetar utomhus i ur och skur, men är det slitigt annars?

Jag arbetar inte som växlare men har ibland växlingspass. Det går inte att svara på frågan generellt då det kan skilja sig så mycket mellan bolag och bangård hur arbetet ser ut.

Men ett generellt svar är:
På en bangård som är öppen dygnet runt är det vanliga att det arbetas i treskift. Passen kan t.ex. se ut så här:
05-13
13-21
21-05
Varianter av start och sluttid kan förekomma men strax under åtta timmars arbetstid.
Ibland kan det förekomma att man får schemalagt tätskift. T.ex. jobba 05-13 och sen 13-21 men det ska helst undvikas men tyvärr är det så arbetsgivarna i branschen beter sig just nu.

Det kan också förekomma att man jobbar i fasta schemagrupper. T.ex en förmiddagsgrupp eller en nattgrupp och man då vet att man bara har nattpass t.ex. den månaden.

Arbetsuppgifterna skiftar. Vissa kör lok på bangården, sk radioloksoperatör, där man gör allt från att hämta och lämna vagnar på närliggande industrier, rangerar om ankommande tågs vagnar, hämtar och lämnar vagnar på verkstad etc etc etc . Andra kopplar ihop och isär vagnar, utför funktionskontroll, gör bromsprov på avgående tåg med mera.

Man arbetar uteslutande ute, i alla väderslag, och man får mycket motion på jobbet. Det kan bli många steg på ett arbetspass. Man arbetar i arbetsgrupper om två eller fler personer som har olika uppgifter och har radiokommunikation med varandra.

Det finns möjligheter att sluta tidigt. Om allt arbete är utfört, det inte finns några några mer ankommande eller avgående tåg att hantera och det är några timmar kvar till skiftets slut så är man ju klar men det är upp till skiftesledaren om man avslutar eller väntar kvar då så klart.

På större bangårdar är det väldigt många växlare som är ute och jobbar samtidigt och arbete försiggår hela tiden på bangården. På mindre bangårdar är man oftast färre personer som arbetar, bara ett par stycken, och det är inte ovanligt att det är lokförare som arbetar som växlare där då det oftast också ingår lokförarpass som att köra någonstans ut på linjen till andra driftplatser och hämta och lämna vagnar hos en kund i växlingsarbetet.

Lönemässigt är det bruttolön på x k/månad. OB-tillägg utöver detta. Övertidsersättning utöver detta. Tillägg för saker som radiolok, rangerings- eller skiftledare och annat kan förekomma utöver grundlönen.
Citera
2023-04-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckyourmind

På SJ i Hagalund arbetas det alla tider på dygnet alla dygn om året. Många olika tider.
6-14
7:30-15:30
8-16
9-18
13-20:30
20-05
21-05:30
22-06:30

Ingångslönen på SJ är riktigt låg om jag minns rätt under 25000:-. Däremot kan tidigare yrkeserfarenhet räknas i vid anställning. Slutlönen är ungefär i paritet med ingångslönen för lokförare. OB tillkommer såklart. Inget extra för om man kör lok eller motorvagn. Det gör alla växlare på SJ. SJ använder inte radiolok.

Visst kan det vara jobbigt med många nätter och ibland tungt arbete. Men många steg blir det på ett pass och roligt är det. Fördelen jämfört med att vara förare är ju att man alltid har nära hem och sällan behöver jobba över oplanerat på grund av förseningar. Nackdelen är ju att det kan vara ganska tungt, det blir mycket klargörningar och färre naturupplevelser jämfört med att köra tåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in