Citat:
Ursprungligen postat av
Jobbjakt
Jag har ingen koll alls men har alltid fått höra att infra-folket går under ett helt annan avtal och därför har andra villkor. Berätta gärna mer! Bara nattjobb? 7/7? OB? Krav på att kunna köra grävskopor och andra maskiner?
Kan inte svara på hur det är på andra företag men hos oss går vi inte under något annat avtal, men jag har hört från kollegor att vi egentligen ska det! Inga krav på andra maskiner utan jag är bara lokförare (till viss del, sen är man tillsyningsman över A-skydd och spärrfärd och sånt)
vi jobbar bara nätter men tiderna kan variera kraftigt, vi jobbar 6 dagar och ledig 8 så vi ska egentligen jobba 10.5 timme per natt, men jag har nog bara gjort det en gång hittills sen jag började. Ofta jobbar man 5-7 timmar typ. Men vi får inget avdrag på lönen för det utan den är fast (41k grundlön sen hamnar ob på ca 10k i månaden och sen traktamente på det) vi har lite högre ob än normalt, runt 100kr timmen extra!
Sen tillkommer även andra fördelar, betald restid, extremt förmånliga ledigheter och sånt, t ex alltid ledig över jul och nyår (är man ju inte van vid i den här branschen!)
Nackdelen är väl att det nog är bland det svåraste man kan göra inom järnvägen skulle jag gissa på, extremt mycket planering och man måste kunna TTJn väldigt bra..
Om det finns andra på infra här så hör jag gärna om hur andra företag har det!