Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-21, 18:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Nu har jag inte reglerna framför mig, men jag är inte heller så jävla säker på att man kan flyga den här skapelsen utan certifikat i Sverige.

Har inte heller reglerna, men någon typ av cetifikat kommer man garanterat att behöva. Om den ens kommer till sverige lär den klassas som UL-B möjligen att det går att få in den som någon slags hängglidare med motor tack vare den låga vikten, men nog fan lär man behöva ett cert som föregås av någon form av utbildning om inte Fan är lös.
Citera
2011-04-21, 18:28
  #14
Medlem
Fossmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Stallfart är den fart där vingen slutar ge lyftkraft vid 1G:s belastning (d v s i princip när man flyger rakt fram). Planet slutar flyga helt enkelt, och man måste öka farten för att få mer vind över vingen, oftast genom att dyka lite.

UL-flyg är ultralätta flygplan, väger mindre än 450kg totalt, och tar max en passagerare. Lite billigare och lättare att ta certifikat för än "fullstora" flygplan. Även om de flesta UL-kärror idag är rätt bra konstruktioner, som kan konkurrera med andra flygplan i de flesta sammanhang (utom när det blåser för mycket sidvind ).

Kt = knop.

Artikeln var ju lite lätt efterbliven, med största säkerhet bara någon som har skrivit av en pressrelease. Titta bara på direktöversättningen av "pilots license" till pilotlicens, på svenska heter det flygcertifikat, och inget annat. Nu har jag inte reglerna framför mig, men jag är inte heller så jävla säker på att man kan flyga den här skapelsen utan certifikat i Sverige.

Nja, dom får ta två.
Citera
2011-04-21, 21:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Jag var på mässan i friedrichshafen och såg den där live. Det är säkert en kul leksak, men herrejävlar så ful den var då! Skulle nog aldrig parkera min röv i den.
Var också där, sågs vi kanske?

120 kg-klassen är en ny klass som diskuteras för närvarande. Förslaget är att man inte ska behöva ha ett medicinskt intyg, certifikatet gäller hela livet och flygplanet ska inte behöva ha ett typgodkännande. Givetvis måste man ha en utbildning, troligen via UL-B eller motorseglare, men som sagt, än är ingenting spikat. Om det blir en klass så blir den med nästan total säkerhet europagemensam, dvs även Sverige kommer att omfattas.

Ett mycket snyggare bygge som visades på mässan var den här:

http://www.miaplaza.de/asa120kg-klas...sa120kg-klasse
Citera
2011-04-22, 09:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fossmo
Nja, dom får ta två.

Nej, en passagerare. dvs maximalt två personer ombord.
Citera
2011-04-22, 09:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Var också där, sågs vi kanske?
Säkerligen sågs vi i vimlet. Om vi hälsade är en annan femma.

Citat:
120 kg-klassen är en ny klass som diskuteras för närvarande. Förslaget är att man inte ska behöva ha ett medicinskt intyg, certifikatet gäller hela livet och flygplanet ska inte behöva ha ett typgodkännande. Givetvis måste man ha en utbildning, troligen via UL-B eller motorseglare, men som sagt, än är ingenting spikat. Om det blir en klass så blir den med nästan total säkerhet europagemensam, dvs även Sverige kommer att omfattas.
Åh herregud... Ännu en klass. Det är ju på gång så infernaliskt mycket nya viktklasser och certifikatsklasser så man blir ju totalförvirrad, undrar hur dom hade tänkt få ordning på allt egentligen. och för mig som går i flygplansköpartankar är det ganska irriterande om man ska slänga ut en hiskelig summa pengar på en maskin nu och sedan om ett par år plötsligt kunna uppgradera mitt UL-B och få köra t.ex. LSA utan några större kostnader, vilket säkert gör att många UL-plan tappar rejält i värde.

Men men, det är kanske OT i sammanhanget.

Citat:
Ett mycket snyggare bygge som visades på mässan var den här:

http://www.miaplaza.de/asa120kg-klas...sa120kg-klasse

Den missade jag nog, eller så gav jag den ingen närmare uppmärksamhet eftersom den var ganska ful den med. Men fasen, 120kg är inte mycket!
Citera
2011-04-23, 20:55
  #18
Medlem
Fossmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Nej, en passagerare. dvs maximalt två personer ombord.

Ja ursäkta, jag tänkte personer ombord. :P
Citera
2011-04-26, 17:08
  #19
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Åh herregud... Ännu en klass. Det är ju på gång så infernaliskt mycket nya viktklasser och certifikatsklasser så man blir ju totalförvirrad, undrar hur dom hade tänkt få ordning på allt egentligen. och för mig som går i flygplansköpartankar är det ganska irriterande om man ska slänga ut en hiskelig summa pengar på en maskin nu och sedan om ett par år plötsligt kunna uppgradera mitt UL-B och få köra t.ex. LSA utan några större kostnader, vilket säkert gör att många UL-plan tappar rejält i värde.


Den missade jag nog, eller så gav jag den ingen närmare uppmärksamhet eftersom den var ganska ful den med. Men fasen, 120kg är inte mycket!

Finns det planer på att införa LSA i Sverige? Fick intrycket av att de inte skiljer sig så mycket från UL-B, men några detaljer är ju annorlunda... Själv är jag lite sugen att ta UL-B-cert, eftersom jag har S-cert redan så borde några timmar DK, ett teoriprov och en uppflygning räcka. Åtminstone enligt flyglärare jag pratat med.

120 KG är ju smidigt på marken, lätt att transportera och dra runt med. Men om det blåser sida är det nog mindre kul...
Citera
2011-05-02, 09:42
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Finns det planer på att införa LSA i Sverige? Fick intrycket av att de inte skiljer sig så mycket från UL-B, men några detaljer är ju annorlunda... Själv är jag lite sugen att ta UL-B-cert, eftersom jag har S-cert redan så borde några timmar DK, ett teoriprov och en uppflygning räcka. Åtminstone enligt flyglärare jag pratat med.
I Sverige lär det bli ELA, men det blir förhoppninsvis likformiga regler med LSA.

Jag ahr utbildat många segelflygare till UL-B och det brukar gå väldigt smidigt. Dock bör du först skaffa dig motorsegelbehörighet, om du inte har det, då går det ännu lättare.
Citera
2011-05-02, 20:25
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Finns det planer på att införa LSA i Sverige? Fick intrycket av att de inte skiljer sig så mycket från UL-B, men några detaljer är ju annorlunda... Själv är jag lite sugen att ta UL-B-cert, eftersom jag har S-cert redan så borde några timmar DK, ett teoriprov och en uppflygning räcka. Åtminstone enligt flyglärare jag pratat med.
Som Powerless1 sa så blir det nog ELA, men hur det kommer att se ut i slutändan går det nog bara att sia i stjärnorna om.
Citat:
120 KG är ju smidigt på marken, lätt att transportera och dra runt med. Men om det blåser sida är det nog mindre kul...

Verkligen. men en sådan lätt liten maskin kan man säkert landa på tvären av banan med.
Citera
2011-05-02, 21:08
  #22
Medlem
cephs avatar
Några videoklipp där de taxar runt på sjön m.m:
http://www.youtube.com/watch?v=4lWciywiWcA
http://www.youtube.com/watch?v=d5tEjItvAq8

Och en flygande skalmodell:
http://www.youtube.com/watch?v=ZZsE054FQgg

Väntar med spänning på att se den fullstora prototypen flyga.
Citera
2011-05-03, 08:51
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbelini
Vad är stallfart för något?
Vad är ul-flyg?
vad är kt för enhet?

Jag kan knappt nånting om aviation men allmänkunskap har jag... :-)

Stallfart är den lägsta fart en flygande farkost kan hålla innan den förlorar sin flygförmåga.

UL =Ultra Light, dvs flygande farkoster som är extremt lätta.

KT=Knots. Knop alltså.
Citera
2011-05-03, 11:52
  #24
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
I Sverige lär det bli ELA, men det blir förhoppninsvis likformiga regler med LSA.

Jag ahr utbildat många segelflygare till UL-B och det brukar gå väldigt smidigt. Dock bör du först skaffa dig motorsegelbehörighet, om du inte har det, då går det ännu lättare.

Jodå, 40 timmar motorseglare hittills, TMG och SLG, fast mest det förstnämnda. Ska bara hitta pengarna, jag vill ju inte sluta segelflyga .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback