Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-18, 17:27
  #1
Avstängd
Neonodes avatar
Nu har det kommit en liten lätt flygfarkost som i princip vem sin helst kan flyga då man inte behöver flygcertifikat pga av dess låga vikt..vad tycker ni? något för er?

http://www.dn.se/ekonomi/planet-som-...er-pilotlicens
Citera
2011-04-18, 17:35
  #2
Medlem
htebacinoms avatar
Måste säga att du måste vara den mest invalida personen jag "träffat" som sätter en webadress som rubrik.

OnT. Fan va coolt, måste köpa sån manick pronto!
Citera
2011-04-18, 17:46
  #3
Medlem
Luskans avatar
Fan va ballt, lite saftigt pris dock

Citat:
Den billigaste varianten kostar omkring 220.000 kronor och den dyraste 240.000 kronor, enligt Flynanos webbplats.
Citera
2011-04-19, 14:03
  #4
Avstängd
Neonodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htebacinom
Måste säga att du måste vara den mest invalida personen jag "träffat" som sätter en webadress som rubrik.

OnT. Fan va coolt, måste köpa sån manick pronto!
Vem bryr sig? men coolt är det..skall skaffa en sådan
Citera
2011-04-19, 16:08
  #5
Medlem
htebacinoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
Fan va ballt, lite saftigt pris dock

Lika saftigt som Fredrik.
Citera
2011-04-20, 14:44
  #6
Medlem
Fossmos avatar
Hmm, bara för att ett flygplan väger lite så betyder inte det att alla kan flyga det, kommer bli ytterst förvånad om luftis faktiskt låter någon flyga det utan cert (går ju att svartflyga såklart).
Jag tror det skulle vara lättare för en vanlig Svensson att flyga en Cessna 172 eller PA28 än den där lilla flugan, dom är bra mycket stabilare i luften.

Men den ser klart häftig ut, lär vara riktigt skön flygkänsla i den.
Citera
2011-04-20, 17:06
  #7
Medlem
Jag var på mässan i friedrichshafen och såg den där live. Det är säkert en kul leksak, men herrejävlar så ful den var då! Skulle nog aldrig parkera min röv i den.
Citera
2011-04-20, 20:15
  #8
Medlem
cephs avatar
Jag skulle nog vänta med att bli exalterad. Allt vi har är en massa påståenden, flashiga reklambilder och en statisk prototypkärra som stått på en flygmässa. Att ingen nämner något om huruvida farkosten faktiskt flugit någon gång känns lite sisådär, att de dessutom vill att folk ska kasta in en rejäl handpenning redan nu låter också skumt.

Men på den ljusa sidan så verkar upphovsmännen vara rätt seriösa i allmänhet, och någon har pratat om en flygande demonstration om några veckor. Hur som helst kan ni nog glömma att man får framföra den utan cert i Sverige, lär bli UL-klassat åtminstone. Jag vet inte hur många gånger man försökt kringgå luftfartsbestämmelser förr, med de där hybridekranoplanen i färskt minne.

EDIT: Vissa flygentusiaster har dessutom undrat lite över designen i sig. Huruvida motorarrangemanget räcker (orkar den ta sig från vattenytan?), om det är en bra idé att ha propellern framför en oskyddad "cockpit" (öppna UL-plan har vanligen skjutande propeller) och så vidare. Ja, nu är jag en tjurpelle som drar upp en massa gnäll från alla håll och kanter men någon måste göra't.
__________________
Senast redigerad av ceph 2011-04-20 kl. 20:31.
Citera
2011-04-20, 23:12
  #9
Medlem
Sebbelinis avatar
Hastigheter mellan 130-150 km/h...

Jag är lite grön på det här området, men är inte det lite för låg hastighet för att ca 150kg ska kunna flyga väl?
Citera
2011-04-21, 07:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbelini
Hastigheter mellan 130-150 km/h...

Jag är lite grön på det här området, men är inte det lite för låg hastighet för att ca 150kg ska kunna flyga väl?

Haha, nej. Alla ul-flyg i sverige måste ha en högsta stallfart på 35kt. finns många som stallar mycket lägre också. Vid en totalvikt på 450kg...
Citera
2011-04-21, 13:36
  #11
Medlem
Sebbelinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Haha, nej. Alla ul-flyg i sverige måste ha en högsta stallfart på 35kt. finns många som stallar mycket lägre också. Vid en totalvikt på 450kg...

Vad är stallfart för något?
Vad är ul-flyg?
vad är kt för enhet?
Citera
2011-04-21, 15:33
  #12
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Stallfart är den fart där vingen slutar ge lyftkraft vid 1G:s belastning (d v s i princip när man flyger rakt fram). Planet slutar flyga helt enkelt, och man måste öka farten för att få mer vind över vingen, oftast genom att dyka lite.

UL-flyg är ultralätta flygplan, väger mindre än 450kg totalt, och tar max en passagerare. Lite billigare och lättare att ta certifikat för än "fullstora" flygplan. Även om de flesta UL-kärror idag är rätt bra konstruktioner, som kan konkurrera med andra flygplan i de flesta sammanhang (utom när det blåser för mycket sidvind ).

Kt = knop.

Artikeln var ju lite lätt efterbliven, med största säkerhet bara någon som har skrivit av en pressrelease. Titta bara på direktöversättningen av "pilots license" till pilotlicens, på svenska heter det flygcertifikat, och inget annat. Nu har jag inte reglerna framför mig, men jag är inte heller så jävla säker på att man kan flyga den här skapelsen utan certifikat i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback