Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-18, 16:00
  #1
Medlem
MT-snubbens avatar
Hej, jag har stött på ett problem som jag har lite svårt att förstå mig på.
Jag har fram tills nyligen jobbat som översättare av dokument/manualer/avtal etc. men den anställningen har löpt ut och nu letar jag efter en anställning inom det området jag egentligen vill jobba med, konfektion.
Tjänsterna jag söker är till stor del säljjobb (det är ingenting jag vill jobba med i all evighet, men kan kanske fungera som en utgångspunkt för att klättra uppåt i branschen).

Jag har en bra bas av relevanta utbildningar, goda vitsord från tidigare arbetsgivare samt ett stort kunnande inom området (både om sälj och den sartoriella aspekten).

Eftersom jag visste att anställningen som översättare var tidsbegränsad så har jag letat efter andra jobb ett bra tag men problemet är att det verkar vara omöjligt att få ett jobb hos någon av dem större aktörerna på marknaden (trots att många av deras anställda verkar vara mer eller mindre okunniga inom området).

Det jag tycker är komiskt är att jag har blivit inbjuden till intervju hos några mer "prestigefyllda" herrekiperingar (och fick ett jobberbjudande av en) när jag inte ens har lyckats ta mig igenom till en intervju på tex. H&M där jag ifs gärna skulle jobbat pga. deras stora organisation och avancemangsmöjligheterna det ger.

I mina ögon så handlar detta om instegsjobb som bör vara relativt lätta att få (med tanke på vilka typer jag ser som jobbar med det så måste det vara fallet) men trots detta så har jag svårt att hitta ett. Så på ren svenska, vad i helvete kan det bero på?

Om någon kunde komma med en färskt infallsvinkel så skulle jag vara mycket tacksam!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback