Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-09-27, 11:41
  #1
Medlem
herr_jesuss avatar
Tar gärna emot tips på mentalsjukhus och/eller sjukhus som är övergivna.
Helst norr om sthlm.

Har varit in i ett gammalt övergivet mentalsjukhus engång och det var verkligen en upplevelse.

Kan dra en liten historia om det.
Jag och en vän hade inget att göra så vi drog iväg till Heden i Bollnäs (Detta var ett antal år sedan) och började kolla om det gick att gå in i kulvertarna någonstans. Detta mentalsjukhus har tidigare haft svårt sjuka patienter som tex Thomas Quick och liknande, iaf så la dom ner detta (officiellt).

I ett av husen huserar en gymnasiesärskola och det var sen eftermiddag när vi smög oss in där, lustigt nog så var dörren till kulvertarna öppen, så vi traskade in. Det luktade inte direkt tårta där nere, det var fullt med märken efter smutsiga händer på väggarna, golvet var slemmigt och det var dåligt lyse. Tyvärr så hade vi inte med oss varken kamera eller ficklampa. Efter att ha gått en bit så kom vi fram till en till dörr, och vid den här dörren var det nästan helt svart, men vi öppnade iaf den och gick vidare, i den här delen var det helt kolsvart så man såg ingenting, iaf så fortsatte vi och efter en liten stund så halkar jag på något blött på golvet, sätter givetvis ner handen i den "geggan" och blir kladdig, till slut kommer vi fram till en till dörr som vi öppnar, oj, vi är visst i källaren på det gamla mentalsjukhuset. Jag spanar in min hand och geggan jag hade på handen var röd och luktade väldigt suspekt, lite järn och jordlukt över den, torkar av mig mot en vägg och när jag gör det så upptäcker vi en rätt läskig/udda väggmålning. Det är en patient som ligger fastspänd i en säng och en läkare som står med en gigantisk spruta i ena handen, ovanför patienten är det en pratbubbla där det står något liknande detta: "Nej, snälla doktorn, inte mer". Är fortfarande förundrad över denna målning. Vi går iaf vidare och kommer upp till "cellerna". Alla är öppna och dörrarna står på vid gavel, vi kollar in i några och konstaterar att ett flertal har madresserade väggar, golv och tak, i några celler hittar vi bitmärken i betongväggarna samt vad vi antar är spår av blod. Det ligger även tvångströjor lite varstans samt trasiga rullstolar, gamla sjukhussängar med spännband och liknande, vi går ner i källaren igen och lyckas lirka upp ett fönster där vi kryper ut, lämnar det öppet för att kunna komma in igen, men vi har aldrig mer dit.
Citera
2004-09-27, 14:05
  #2
Medlem
keffemil_s avatar
Fan vad schysst det där lät! Du borde se filmen: Asylium: Dödens salar(http://www.imdb.com/title/tt0261983/).
Jag lovade mig själv att aldrig mer gå på upptäcksfärd i mentalsjukhus efter den filmen!

Mentalsjukhuset som Thomas quick sitter på nu ligger i Säter(två mil från Bolänge). Där finns det en "avdelning" som är övergiven, mycket smala mörka korridorer och handavtryck a´la Blair Witch.

Jag har också hört rykten om att det ska finnas ett övergivet sjukhus i Hedemora...
Citera
2004-09-27, 15:25
  #3
Medlem
Låter som en kass tolkning av Session 9..
Citera
2004-09-27, 15:46
  #4
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr_jesus
Tar gärna emot tips på mentalsjukhus och/eller sjukhus som är övergivna.
Helst norr om sthlm.

Har varit in i ett gammalt övergivet mentalsjukhus engång och det var verkligen en upplevelse.

Kan dra en liten historia om det.
Jag och en vän hade inget att göra så vi drog iväg till Heden i Bollnäs (Detta var ett antal år sedan) och började kolla om det gick att gå in i kulvertarna någonstans. Detta mentalsjukhus har tidigare haft svårt sjuka patienter som tex Thomas Quick och liknande, iaf så la dom ner detta (officiellt).

I ett av husen huserar en gymnasiesärskola och det var sen eftermiddag när vi smög oss in där, lustigt nog så var dörren till kulvertarna öppen, så vi traskade in. Det luktade inte direkt tårta där nere, det var fullt med märken efter smutsiga händer på väggarna, golvet var slemmigt och det var dåligt lyse. Tyvärr så hade vi inte med oss varken kamera eller ficklampa. Efter att ha gått en bit så kom vi fram till en till dörr, och vid den här dörren var det nästan helt svart, men vi öppnade iaf den och gick vidare, i den här delen var det helt kolsvart så man såg ingenting, iaf så fortsatte vi och efter en liten stund så halkar jag på något blött på golvet, sätter givetvis ner handen i den "geggan" och blir kladdig, till slut kommer vi fram till en till dörr som vi öppnar, oj, vi är visst i källaren på det gamla mentalsjukhuset. Jag spanar in min hand och geggan jag hade på handen var röd och luktade väldigt suspekt, lite järn och jordlukt över den, torkar av mig mot en vägg och när jag gör det så upptäcker vi en rätt läskig/udda väggmålning. Det är en patient som ligger fastspänd i en säng och en läkare som står med en gigantisk spruta i ena handen, ovanför patienten är det en pratbubbla där det står något liknande detta: "Nej, snälla doktorn, inte mer". Är fortfarande förundrad över denna målning. Vi går iaf vidare och kommer upp till "cellerna". Alla är öppna och dörrarna står på vid gavel, vi kollar in i några och konstaterar att ett flertal har madresserade väggar, golv och tak, i några celler hittar vi bitmärken i betongväggarna samt vad vi antar är spår av blod. Det ligger även tvångströjor lite varstans samt trasiga rullstolar, gamla sjukhussängar med spännband och liknande, vi går ner i källaren igen och lyckas lirka upp ett fönster där vi kryper ut, lämnar det öppet för att kunna komma in igen, men vi har aldrig mer dit.


Jag jobbade där i somras. Det du säger känns väldigt främmande för mig faktiskt. Hela det gamla mentalsjukhuset är numer ombyggt till omvårdnadslokaler, gymnasieskola, kontor och ett callcenter (SoftCom). De delar av kulvertarna där det är meningen att folk ska ha tillgång till är kanske inte världens mysigaste plats, men det enda hemska är den instängda luften och den dåliga belysningen.

Jag hade nycklar till de lite mer avskilda ställena, så jag kan kulvertsystemet som min egen ficka. Några slemmiga gångar har jag aldrig stött på, möjligtvis ostädade. Målningar finns det en del där nere. Många av dem är gjorda av esteterna på gymnasieskolan, men en del är gjorda av patienter.

De där cellerna du pratar om, vart skulle de finnas? Jag har svårt att tänka mig att de finns kvar, eftersom det mest är tomma förråd och soprum kvar där nere nu.

För den som är intresserad att ta sig en titt där nere så är det inga problem. Huvuddelen är öppen och upplyst, men det finns inget att se där om man inte har nycklar till de låsta dörrarna.

Thomas Quick har mig veterligen aldrig varit i Bollnäs längre perioder (han blev dock gripen där efter sin senaste rymning). Satt inte han på någon rättspsykiatrisk anstalt?
Citera
2004-09-27, 15:48
  #5
Avstängd
roughnecks avatar
ja har en massa kort liggandes från sätersfassta nedlaggda mentalsjukhuset i säter.. och lite kort från det feeeta övergivna sjukhuset/flyktingförlägning i hedemora vi brukade vara där å spela paintball .. om nån är intresserad kan ja slänga upp dem på en sida..
Citera
2004-09-27, 16:14
  #6
Medlem
Agnethepros avatar
Det som finns i stockholmstrakten är väl söderby söder om stockholm, men det finns inte så mycket intressant kvar där.
Citera
2004-09-27, 16:40
  #7
Banned
fiveOne5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agnethepro
Det som finns i stockholmstrakten är väl söderby söder om stockholm, men det finns inte så mycket intressant kvar där.
Nån som vet om det fortfarande går att ta sig in i huvudbyggnaden?
Citera
2004-09-27, 16:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiveOne5
Nån som vet om det fortfarande går att ta sig in i huvudbyggnaden?

Klart det går. Dock sa nån vakt vi stötte att det finns rörelsedetektorer därinne numera. Inte för att dom går in och letar/det är särskilt svårt att gömma sig..
Citera
2004-09-27, 17:24
  #9
Medlem
dietyls avatar
Beckomberga har varit på tal förr, det har varit lite allt möjligt där sen dom la ner sjukhuset, skola bla. osäker på hur pass renoverat det är.
Citera
2004-09-28, 08:41
  #10
Medlem
Nydolfs avatar
Gamla Danvikshospitalet i Stockholm går ju alltid att besöka. Där har det varit mentalvård i flera hundra år. Kåken är riktigt gammal och igenbommad i väntan på renovering eller så. Jag var in där för några år sedan och fick några sköna spöhistorier om centrifugbehandlingar och elchocker.
Citera
2004-09-28, 11:50
  #11
Medlem
Ah det är det huset (Google + Lantmateriet.se).. Trodde det var ett gammalt lagerhus eller nåt. Ska ta en promenad från skolan i helgen inåt stan och se vad man kan hitta. Bl.a. Rivningsaktuella Finnboda Varv..
Citera
2004-09-28, 12:52
  #12
Medlem
chrilLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloakingDevice
Ah det är det huset (Google + Lantmateriet.se).. Trodde det var ett gammalt lagerhus eller nåt. Ska ta en promenad från skolan i helgen inåt stan och se vad man kan hitta. Bl.a. Rivningsaktuella Finnboda Varv..



är inte finnboda varvet helt rivet nu? var där i försommarn nångång, då var en del rivet. men ballt där iaf
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback