• 1
  • 2
2011-04-17, 18:30
Medlem
Hej. Ska försöka fatta mig så kort som möjligt.

Min dröm är att bli läkare, men jag har varken högskoleprov eller gymnasiebetyg som tar mig in på läkarprogrammet. För ett år sedan började jag plugga till högskoleprovet, eftersom jag behöver höja mig ganska mycket (startade med ett resultat på 0.7). HT2010 skrev jag 1.3, och efter massor av plugg inför vårens provet skrev jag så dåligt som 1.3 igen. Jag siktar på 1.8, och ska satsa på att få det till hösten.

Frågan är lite vad jag ska göra fram tills provet i slutet på oktober. Det jag egentligen inte skulle ha något emot är att lägg all energi på att plugga till provet, men det gjorde jag under de 6 månader som var mellan proven HT2010 och VT2011, och känner att jag borde göra något annat utöver att plugga till HP. En anledning till att jag vill göra något annat är att jag inte har speciellt bra sociala färdigheter, och vill gärna jobba på det innan jag börjar plugga. Jag har svårt för att samtala med människor, är blyg och tillbakadragen, taskigt självförtroende och självkänsla osv. Kan helt enkelt inte sitta inne ensam så mycket som jag gör nu.

Samtidigt vill jag inte ha en sysselsättning som tar upp för mycket tid, heltid, eller t.o.m. halvtid känns lite tidskrävande, med tanke på att högskoleprovsstudier är även de tidskrävande. Men ett extrajobb vore bra, där jag på ett eller annat sätt behöver komma i kontakt med människor. Pengarna är visserligen bra, men det primära är att öva mina sociala färdigheter.

Hur bör jag gå tillväga för att få tag på ett sådant jobb? (Jag har inga som helst kontakter). Ska jag skriva in mig på arbetsförmedlingen i hopp om att få lite pengar, eller ska jag försöka ringa till ställen där jag kanske kan få extrajobb? (När det gäller att få jobb per telefon eller få så vis sätter mina sociala brister troligen stopp dock). Vad skulle ni gjort i min situation?

Mvh.

Edit: Jag är 21 år gammal, och har inga andra planer än att fortsätta satsa på läkare åtminstone ett år till om det skulle behövas. Känner ingen direkt stress på så vis, med tanke på att 22-23 år inte är speciellt gammalt att börja på läkarprogrammet.
Senast redigerad av Dr.Glass 2011-04-17 kl. 18:34.
Citera
2011-04-17, 18:47
Medlem
komnata622s avatar
Om inte provet blivit lättare så kommer du aldrig höja så mycket, bara att glömma. Som du märkt höjer man lite andra/tredje gången men sen planar det ut och du kanske kan nå 1.5 max, troligen inte ens det.

Åk utomlands, typ Polen, om det nu är det enda du kan tänka dig att syssla med.
Citera
2011-04-17, 19:03
Medlem
Vet inte mycket om hur du skaffar dig själv ett jobb, fast har förhoppningsvis några råd när det gäller Högskoleprovet.

Matematik delen är det inte mycket snack om, det är bara att lära sig Matte A grundligt, jag använder boken Matematik 4000 där det är jätte mycket problemlösningar och så som hjälper inför HP sen. Boken finns i tre svårighetsgrader; röd, grön och blå där blå är mest krävande. Jag skulle rekommendera att läsa alla tre böcker även fast det mest är det samma.

När det gäller Engelskan tycker jag att du ska göra så att du använder dig av någon lärobok, sådana med text så får man svara på frågor om texten. Du börjar så att plugga in alla glosor som finns i bokens ordlista, kanske är mellan 500 och 1000 ord. När du är säker på alla glosor så kan du gå igenom boken väldigt snabbt så du får in alla glosor i sammanhang och kan repetera. Det är inget fel att använda dig av någon grundskolebok till och med, det flesta ord är användbara sen i HP. Spotligt-serierna är en bra böcker:
http://www.nok.se/nok/laromedel/seri...Spotlight-7-9/
Efter det är det alltid bra att plugga in allt som har med grammatik att göra.

På Svenskan är det bara att läsa, du kan läsa debattartiklar, noveller och krönikor. Det borde nog finnas på biblioteket, sen på ordkunskapen brukar man kunna hitta någon sammanfattning över några tusen av de viktigaste orden i Svenska språket, annars kan du ju alltid sätta dig ner med hela Svenska ordlistan.

Lycka till och hoppas att motivationen finns!

Edit: Du sumpade väl inte helt gymnasiebetygen? För då är det väl kört?
Citera
2011-04-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Om inte provet blivit lättare så kommer du aldrig höja så mycket, bara att glömma. Som du märkt höjer man lite andra/tredje gången men sen planar det ut och du kanske kan nå 1.5 max, troligen inte ens det.

Vilket skitsnack
Citera
2011-04-17, 19:38
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peoople
Vilket skitsnack

Förstår att du gärna vill tro det eftersom du själv försöker höja men att öva på prov höjer inte resultatet från 1.3 till 1.8.

Ditt sätt att förbereda dig kan dock fungera någorlunda. Att bli mer allmänbildad och duktig på matte etc höjer så klart, fast det tar mycket tid. Det jag syftade på var mer att öva gamla prov.

Är dock personligen övertygad om att en person som vid ett seriöst försök att skriva provet fått resultatet 0.7 aldrig kommer skriva 1.8.
Citera
2011-04-17, 19:41
Medlem
Citat:

Citat:
Förstår att du gärna vill tro det eftersom du själv försöker höja men att öva på prov höjer inte resultatet från 1.3 till 1.8.

Ditt sätt att förbereda dig kan dock fungera någorlunda. Att bli mer allmänbildad och duktig på matte etc höjer så klart, fast det tar mycket tid. Det jag syftade på var mer att öva gamla prov.

Är dock personligen övertygad om att en person som vid ett seriöst försök att skriva provet fått resultatet 0.7 aldrig kommer skriva 1.8.

Det där är kvalificerat skitsnack. Klart man kan höja till 1.8. Jag har redan fått 1.8 på ett gammalt prov, och vet många som gjort liknande höjningar. Med din inställning går det givetvis inte.

Citat:
Vet inte mycket om hur du skaffar dig själv ett jobb, fast har förhoppningsvis några råd när det gäller Högskoleprovet.

Matematik delen är det inte mycket snack om, det är bara att lära sig Matte A grundligt, jag använder boken Matematik 4000 där det är jätte mycket problemlösningar och så som hjälper inför HP sen. Boken finns i tre svårighetsgrader; röd, grön och blå där blå är mest krävande. Jag skulle rekommendera att läsa alla tre böcker även fast det mest är det samma.

När det gäller Engelskan tycker jag att du ska göra så att du använder dig av någon lärobok, sådana med text så får man svara på frågor om texten. Du börjar så att plugga in alla glosor som finns i bokens ordlista, kanske är mellan 500 och 1000 ord. När du är säker på alla glosor så kan du gå igenom boken väldigt snabbt så du får in alla glosor i sammanhang och kan repetera. Det är inget fel att använda dig av någon grundskolebok till och med, det flesta ord är användbara sen i HP. Spotligt-serierna är en bra böcker:
http://www.nok.se/nok/laromedel/seri...Spotlight-7-9/
Efter det är det alltid bra att plugga in allt som har med grammatik att göra.

På Svenskan är det bara att läsa, du kan läsa debattartiklar, noveller och krönikor. Det borde nog finnas på biblioteket, sen på ordkunskapen brukar man kunna hitta någon sammanfattning över några tusen av de viktigaste orden i Svenska språket, annars kan du ju alltid sätta dig ner med hela Svenska ordlistan.

Lycka till och hoppas att motivationen finns!

Edit: Du sumpade väl inte helt gymnasiebetygen? För då är det väl kört?

Nej, jag fick rätt bra gymnasiebetyg, men fick VG i musik, vilket gör det mycket svårt/omöjligt för mig att läsa upp till 22.5. HP är då lättare.

Jag har faktiskt ganska bra koll på hur jag ska höja mig på högskoleprovet, men tack för tipsen ändå! Senaste provet gick ju under all förväntan då jag trodde jag skulle klara åtminstone 1.5-1.6, eller om jag hade en bra dag ännu högre.

Det är jobbdelen jag behöver hjälp med
Senast redigerad av Dr.Glass 2011-04-17 kl. 19:44.
Citera
2011-04-17, 20:08
Medlem
komnata622s avatar
Du skrev 1.8 hemma men 1.3 två gånger på raken på det riktiga? Tjena..
Du kommer aldrig komma in i Sverige men slösa bort din tid på att försöka om du känner för det. Bättre att vara realist, du kommer inse det när du försökt höja ett par år men stannar på 1.4.
Citera
2011-04-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glass
Det där är kvalificerat skitsnack. Klart man kan höja till 1.8. Jag har redan fått 1.8 på ett gammalt prov, och vet många som gjort liknande höjningar. Med din inställning går det givetvis inte.

Nej, jag fick rätt bra gymnasiebetyg, men fick VG i musik, vilket gör det mycket svårt/omöjligt för mig att läsa upp till 22.5. HP är då lättare.

Jag har faktiskt ganska bra koll på hur jag ska höja mig på högskoleprovet, men tack för tipsen ändå! Senaste provet gick ju under all förväntan då jag trodde jag skulle klara åtminstone 1.5-1.6, eller om jag hade en bra dag ännu högre.

Det är jobbdelen jag behöver hjälp med
Jaha, okej då. Vad menade du med första inlägger att du inte har betyg att komma in? Det måste gått åt helvete på HP om du skrev 1.3 med de betygen! Jag borde nog också komma ut i arbetslivet, är lite enstörig själv också. Ska också söka till läkarlinjen!

Lycka till nu!
Senast redigerad av Peoople 2011-04-17 kl. 20:20.
Citera
2011-04-17, 20:29
Medlem
Citat:
Du kommer aldrig komma in i Sverige men slösa bort din tid på att försöka om du känner för det. Bättre att vara realist, du kommer inse det när du försökt höja ett par år men stannar på 1.4.
Tror du på allvar att man inte kan höja mer än från 1.3 till 1.4 på två år?
Citera
2011-04-17, 20:44
Medlem
Citat:

Så du menar att om jag skriver 1.8 hemma aldrig någonsin kommer kunna få detsamma på riktiga? haha, är du dum på riktigt?

Fy, vad bittert att leva med en sådan inställning. Ger du själv alltid upp så lätt?

Citat:
Jaha, okej då. Vad menade du med första inlägger att du inte har betyg att komma in? Det måste gått åt helvete på HP om du skrev 1.3 med de betygen! Jag borde nog också komma ut i arbetslivet, är lite enstörig själv också. Ska också söka till läkarlinjen!

Lycka till nu!

Betyg och HP är två olika saker. Men ja, det gick som sagt åt helvete i stort sett på provet senast, eftersom jag som sagt lyckats få 1.8 hemma (och flera gånger 1.5-1.7).
Senast redigerad av Dr.Glass 2011-04-17 kl. 20:49.
Citera
2011-04-17, 20:50
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Så om jag förstår det här rätt. Du pluggade i ett halvår till högskoleprovet, du hade inget jobb under tiden och spenderar mycket tid ensam? Och ändå fick du bara 1,3.. Ingen idé att fortsätta försöka om du frågar mig. Bli veterinär istället, eller varför inte något inom byggbranschen? Kan du bi en go gubbe också.
Citera
2011-04-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizzareAdvokado1989
Så om jag förstår det här rätt. Du pluggade i ett halvår till högskoleprovet, du hade inget jobb under tiden och spenderar mycket tid ensam? Och ändå fick du bara 1,3.. Ingen idé att fortsätta försöka om du frågar mig. Bli veterinär istället, eller varför inte något inom byggbranschen? Kan du bi en go gubbe också.

Om du läser igen ser du att 1.3 var en stor underprestation. Man måste ha en bra dag för att lyckas. Dessutom formas HP om till hösten till min fördel.

Jag är redan övertygad om att det går och klarar mig utan bitterfittor som ska få mig att ge upp. Det var inte topic!

(Veterinär är f ö svårare att komma in på än läkarprogrammet).
Senast redigerad av Dr.Glass 2011-04-17 kl. 21:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in