• 1
  • 2
2011-04-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glass
Det där är kvalificerat skitsnack. Klart man kan höja till 1.8. Jag har redan fått 1.8 på ett gammalt prov, och vet många som gjort liknande höjningar. Med din inställning går det givetvis inte.

Och du körde med samma hårda tidsgränser när du skrev hemma också?
Tvivlar ju också väldigt starkt på att man kan komma upp till 1,8 om man skrev 0,7 första gången.
Själv skrev jag sämre andra gången jag skrev det, men hade å andra sidan inte pluggat någonting till det heller då jag inte hade tillgång till gamla prov.
Citera
2011-04-17, 21:25
Medlem
joims avatar
Plugga i Polen om du inte kan tänka dig något annat än läkare. Visst det kostar lite grand, men om det är ditt mål att bli läkare så får du stå ut med det.

Om du inbillar dig att du kommer att klara högskoleprovet och ska vänta tills du kommer misslyckas så vet jag en sak du kan syssla med:

Citera
2011-04-17, 21:32
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Om du läser igen ser du att 1.3 var en stor underprestation. Man måste ha en bra dag för att lyckas. Dessutom formas HP om till hösten till min fördel.

Jag är redan övertygad om att det går och klarar mig utan bitterfittor som ska få mig att ge upp. Det var inte topic!

(Veterinär är f ö svårare att komma in på än läkarprogrammet).

Det var ingen underprestation, du har ingen realistisk bild av dig själv. Du började på 0.7, då är 1.3 en bra höjning. Räkna inte med mycket mer.
Citera
2011-04-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Och du körde med samma hårda tidsgränser när du skrev hemma också?
Tvivlar ju också väldigt starkt på att man kan komma upp till 1,8 om man skrev 0,7 första gången.
Själv skrev jag sämre andra gången jag skrev det, men hade å andra sidan inte pluggat någonting till det heller då jag inte hade tillgång till gamla prov.

Ja, samma tidsgränser givetvis. Jag fick 0.7 hemma, och sedan pluggade jag (mest ORD) till 1.3, sedan pluggade jag ännu mer och blev bättre på DTK, NOG och ORD, men underpresterade ändå på riktiga provet. LÄS och ELF är det jag har lite svårare för.

Citat:
Ursprungligen postat av joim
Plugga i Polen om du inte kan tänka dig något annat än läkare. Visst det kostar lite grand, men om det är ditt mål att bli läkare så får du stå ut med det.

Om du inbillar dig att du kommer att klara högskoleprovet och ska vänta tills du kommer misslyckas så vet jag en sak du kan syssla med:

Nej, det blir i Sverige. Jag kommer inte ge upp än. Finns ingen anledning till det. Onani hinner jag med ändå

Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Det var ingen underprestation, du har ingen realistisk bild av dig själv. Du började på 0.7, då är 1.3 en bra höjning. Räkna inte med mycket mer.

Kan du inte komma med några argument som pekar på varför det inte är realistisk istället? Vem är du som ska svara på om det är en underprestation eller inte? Och på vilket sätt menar du att det inte är möjligt att skriva 1.8 fastän man gjort det på ett gammalt prov?

---

Detta är inte topic. Det finns en tråd om högskoleprovet.
Senast redigerad av Dr.Glass 2011-04-17 kl. 21:44.
Citera
2011-04-17, 21:49
Medlem
komnata622s avatar
Har du hört talas om någon som höjt från 0.7 till 1.8? Även om du har det såkan du nog hålla med om att det är ovanligt och inget man kan räkna med.

Anyway, on topic. Vårdbiträde deltid inom vården borde gå att hitta. Då får du lite kontakt med vården och bra övning av sociala kompetensen.
Citera
2011-04-17, 21:50
Medlem
Citat:
Onani hinner jag med ändå
Eller..?
Citera
2011-04-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Har du hört talas om någon som höjt från 0.7 till 1.8? Även om du har det såkan du nog hålla med om att det är ovanligt och inget man kan räkna med.

Anyway, on topic. Vårdbiträde deltid inom vården borde gå att hitta. Då får du lite kontakt med vården och bra övning av sociala kompetensen.

Jag har hört talas om sådana höjningar ja. Det är sällsynt och svårt, men med tanke på hur jag ligger till nu, och med tanke på den tid jag har att höja mig ser jag det som fullt möjligt. Det som gjorde att jag fick 1.3 var ju annat än brist på kunskap. Jag kunde lika gärna ha fått 1.6 på provet nu, och då hade du knappast sagt att 1.8 var orealistiskt.

Allt som krävs är motivation. Du kan ju inte på fullaste allvar tycka att man ska ge upp en dröm efter mindre än 1 år?

Till det andra låter som en bra idé. Har hört något liknande förut; frågan är om man kan få ett sådant jobb lätt.
Citera
2011-04-17, 22:52
Medlem
Bor du hemma? Isf, läs upp dina gymnasiebetyg medan du "väntar" på högskoleproven. Ha ett MVG i månaden (i snitt) som mål, då har du ändå en viss tidsgaranti (max 2 år) till toppbetyg, samtidigt som du genom detta även "pluggar" till högskoleprovet.

Iofs kommer du då att ligga i urvalsgruppen för kompletterade betyg, samt HP.

Det skulle jag gjort i din sits, och satsa på antagning HT 2013 - 24 MVG:n och 4 Högskoleprov senare!
Citera
2011-04-18, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Bor du hemma? Isf, läs upp dina gymnasiebetyg medan du "väntar" på högskoleproven. Ha ett MVG i månaden (i snitt) som mål, då har du ändå en viss tidsgaranti (max 2 år) till toppbetyg, samtidigt som du genom detta även "pluggar" till högskoleprovet.

Iofs kommer du då att ligga i urvalsgruppen för kompletterade betyg, samt HP.

Det skulle jag gjort i din sits, och satsa på antagning HT 2013 - 24 MVG:n och 4 Högskoleprov senare!

Tack, men jag kommer ändå inte kunna få 22.5 eftersom jag fick VG i musik, och det är väldigt knepigt att läsa upp. Så det är HP som gäller.

Men återigen: Detta gäller inte hur jag ska lyckas komma in på läkarprogrammet, utan vad jag ska göra tills dess. Frågeställningen var alltså: Bör jag skriva in mig på arbetsförmedlingen i hopp om att få lite pengar, eller ska jag söka på något sätt på egen hand? I vilka branscher kan jag få extrajobb, samtidigt som de kräver viss kontakt med människor?

Vårdbiträde är något jag ska försöka kolla upp.
Citera
2011-04-18, 18:33
Medlem
Citat:
Tack, men jag kommer ändå inte kunna få 22.5 eftersom jag fick VG i musik, och det är väldigt knepigt att läsa upp. Så det är HP som gäller.

Men återigen: Detta gäller inte hur jag ska lyckas komma in på läkarprogrammet, utan vad jag ska göra tills dess. Frågeställningen var alltså: Bör jag skriva in mig på arbetsförmedlingen i hopp om att få lite pengar, eller ska jag söka på något sätt på egen hand? I vilka branscher kan jag få extrajobb, samtidigt som de kräver viss kontakt med människor?

Vårdbiträde är något jag ska försöka kolla upp.

Ta ett jobb? Heltid såklart, annars slösar du bara med tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in