Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-16, 15:50
  #1
Medlem
Philofobi82s avatar
Jag anser att frågan om själviskhet har med psyket att göra, hur vi tänker och hur vi agerar! Därför la jag tråden här på psykologiforumet! Men den kanske samtidigt skulle passa in på filosofi. Ja, jag vet inte! Hoppas att ni mods kan hjälpa mig med detta OM jag postade i fel forum!

Jag sitter här och funderar lite på själviskhet vs icke själviskhet! Och har en känsla över att väldigt många av oss i grunden har själviska orsaker bakom våra icke själviska handlingar! Men jag kan ha fel - eftersom jag är människa och inte en flodhäst!

Jag är så här! Jag kan ha svårt med att låna pengar av andra människor (förutom min mamma) därför att jag känner mig i underläge och jag känner mig väldigt pressad och instängd psykiskt sett - till att betala tillbaka till de människor som jag har lånat. Jag kan låna ut pengar till kompisar. Och det är i sig en bra handling. Men jag känner en viss makt då jag lånar ut pengar till kompisar och vänner. Jag känner mig lite i överläge, därför att den här personen kommer då att känna på samma sätt som jag själv skulle ha känt. De känner sig i underläge därför att de tvingas göra något som de kanske inte ens vill - nämligen att betala tillbaka. och jag känner mig i överläge därför att jag kommer få något som jag vill ha tillbaka - nämligen mina pengar.

När man gör en bra handling så förväntar man sig oftast att andra ska göra samma sak mot en själv. Och om man har dessa tankegångar - blir inte den goda handlingen i sig självisk då? Eller är det rätt åt den som tänker såhär - om det inte skulle bli så?

Ett exempel: Lisa hjälper sina kompisar Fredrik och Sandra med flyttningen. Hon hjälper dem med att flytta möbler, och att städa ut den gamla lägenheten. Lisas tankegång här är följande: Om jag hjälper dem med städningen och flyttningen så kommer Fredrik och Sandra att hjälpa mig när jag ska flytta. När det väl är Lisas tur att flytta så kan inte Fredrik och Sandra hjälpa henne. Lisa blir såklart besviken eftersom hon då kommer känna att hennes hjälp var till ingen nytta.

Fråga: Var inte hennes hjälp i grunden av själviska motiv?

Ungefär såhär kan jag känna! Gör det mig till självisk iaf? Kan ni känna igen er i detta?
Citera
2011-04-16, 16:28
  #2
Medlem
nekropedofilis avatar
Jag kan sympatisera med dina tankar, allt vi gör bygger på själviska grunder.

Tillexempel så donerar man pengar till fattiga barn inte bara för att man vill hjälpa dem, utan att det får en att må bra. När man söker ett job spelar pengarna, och inte arbetet den största rollen, (naturligtvis så har ju arbetet en viss inverkan, men ni förstår vad jag menar). Man är inte snäll mot sina vänner för att göra dem glada, utan för att det gynnar en på längre sikt, osv.
Citera
2011-04-16, 16:40
  #3
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nekropedofili
Jag kan sympatisera med dina tankar, allt vi gör bygger på själviska grunder.

Tillexempel så donerar man pengar till fattiga barn inte bara för att man vill hjälpa dem, utan att det får en att må bra. När man söker ett job spelar pengarna, och inte arbetet den största rollen, (naturligtvis så har ju arbetet en viss inverkan, men ni förstår vad jag menar). Man är inte snäll mot sina vänner för att göra dem glada, utan för att det gynnar en på längre sikt, osv.

Ja jag håller med! Sedan när jag analyserar mig själv så märker jag också att jag vill försköna bilden av mig själv! Om jag lånar ut en sak till en kompis och sedan inte får tillbaka den saken eller pengarna om jag sålde den till en kompis, så är jag väldigt snabb med att berätta detta för andra kompisar. Och det är för att jag vill ge dem en tanke inom sig. Hon var så snäll och lånade ut den här saken så fick hon inte tillbaka den, eller hon fick inte pengarna tillbaka. Men jag använder det också som ett straff för vad den här kompisen gjorde. Straffet är att få andra att inte lita på den här personen.

Det mest osjälviska hade ju varit att jag inte sa något om det här till någon och fortsatte att lita på honom! Men då kallas det istället för dumhet!
Citera
2011-04-16, 16:53
  #4
Medlem
PomLs avatar
Allt man gör, gör man i grund och botten för sig själv, svar JA.
Låt mig förklara genom det exempel du själv valde.

Lisa hjälper sina kompisar att flytta, det har du rätt i. MEN, hon kanske inte gör det för att hon förväntar sig hjälp tillbaka när hon själv ska flytta. Det kan vara allt från att hon vill förändra sin "position" i den grupp hon ingår i (dvs, Lisa, Fredrik, Sandra bildar en grupp aka "kompisgäng", som hon då gör för att gynna sig själv på något sätt).
Det kan också vara att hon vill ha "hjälp" med något helt annat vid senare tillfälle, som hon självklart inte går runt och tänker på, men som henne undermedvetna räknar ut att kan gynna henne.
Ett tredje alternativ kan vara att hon gör det för att hon själv mår bra, då hon gör sin kompis glad genom att hjälpa denne, vilket gör henne själv glad = självisk handling i grund och botten.

De enda jag känner som inte gör själviska handlingar, som jag kommer på såhär på rak arm, är de som har filosofin att "jag får igen det senare, kanske av någon annan person, en annan gång". Dem som inte bara säger så några gånger, utan dem som verkligen lever efter det till 100%.
Och saken är att det nästintill aldrig ger något tillbaka om man ser till hur hjälpsamma denna lilla grupp av människor faktiskt är.
Mvh P
Citera
2011-04-16, 17:10
  #5
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PomL
Allt man gör, gör man i grund och botten för sig själv, svar JA.
Låt mig förklara genom det exempel du själv valde.

Lisa hjälper sina kompisar att flytta, det har du rätt i. MEN, hon kanske inte gör det för att hon förväntar sig hjälp tillbaka när hon själv ska flytta. Det kan vara allt från att hon vill förändra sin "position" i den grupp hon ingår i (dvs, Lisa, Fredrik, Sandra bildar en grupp aka "kompisgäng", som hon då gör för att gynna sig själv på något sätt).
Det kan också vara att hon vill ha "hjälp" med något helt annat vid senare tillfälle, som hon självklart inte går runt och tänker på, men som henne undermedvetna räknar ut att kan gynna henne.
Ett tredje alternativ kan vara att hon gör det för att hon själv mår bra, då hon gör sin kompis glad genom att hjälpa denne, vilket gör henne själv glad = självisk handling i grund och botten.

De enda jag känner som inte gör själviska handlingar, som jag kommer på såhär på rak arm, är de som har filosofin att "jag får igen det senare, kanske av någon annan person, en annan gång". Dem som inte bara säger så några gånger, utan dem som verkligen lever efter det till 100%.
Och saken är att det nästintill aldrig ger något tillbaka om man ser till hur hjälpsamma denna lilla grupp av människor faktiskt är.
Mvh P

Absolut - man kan ta med väldigt mycket i det här exemplet med Lisa!

Hon gjorde det för att få pengar.
Hon gjorde det för att hennes kompisar skulle hjälpa henne med något senare i framtiden.
Hon gjorde det för att försköna sig själv inför hennes kompisar. Med andra ord - hon vill få dem att tro att hon är den perfekta kompisen som alltid ställer upp frivilligt utan att få något tillbaka!

Grundtanken är på något sätt självisk! Finns det något sätt hon skulle kunna göra detta utan att vara helt självisk?
Citera
2011-04-16, 18:11
  #6
Avstängd
PerschlarFundrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Absolut - man kan ta med väldigt mycket i det här exemplet med Lisa!

Hon gjorde det för att få pengar.
Hon gjorde det för att hennes kompisar skulle hjälpa henne med något senare i framtiden.
Hon gjorde det för att försköna sig själv inför hennes kompisar. Med andra ord - hon vill få dem att tro att hon är den perfekta kompisen som alltid ställer upp frivilligt utan att få något tillbaka!

Grundtanken är på något sätt självisk! Finns det något sätt hon skulle kunna göra detta utan att vara helt självisk?
Hon skulle ju kunna göra det för att hon genuint tycker om sina kompisar?
Citera
2011-04-16, 18:33
  #7
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerschlarFundron
Hon skulle ju kunna göra det för att hon genuint tycker om sina kompisar?

ja där tog du upp ett exempel på osjälviskhet! Så skulle det också kunna vara!
Citera
2011-04-16, 19:34
  #8
Avstängd
PerschlarFundrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
ja där tog du upp ett exempel på osjälviskhet! Så skulle det också kunna vara!
Fast så som världen och människan är funtad så händer detta inte tillräckligt ofta.
Citera
2011-04-16, 19:39
  #9
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerschlarFundron
Fast så som världen och människan är funtad så händer detta inte tillräckligt ofta.

Nej, oftast så ligger det en baktanke bakom! Vilken enligt mig gör själva handlingen självisk med tanke på att det fanns en baktanke bakom! Eller tänker jag fel här ändå?
Citera
2011-04-16, 19:43
  #10
Avstängd
PerschlarFundrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Nej, oftast så ligger det en baktanke bakom! Vilken enligt mig gör själva handlingen självisk med tanke på att det fanns en baktanke bakom! Eller tänker jag fel här ändå?
Nej du har rätt, men man måste också beakta att man oftast gör en och samma sak av flera olika skäl, så 100% egoism tror jag inte livet handlar om. En handling kan innehålla 75% egoism och 25% äkta kärlek tror jag.

T.ex. som när vi ger varandra svar, tips och råd här på forumet, så gör vi det främst för att det känns kul att delta i debatten, lite för att hävda oss, men också för att vi människor är bundna till varandra i nån slags odefinierbar djup gemenskap. Det mesta är själviskhet, men det finns lite annat också, tack och lov!
__________________
Senast redigerad av PerschlarFundron 2011-04-16 kl. 20:06.
Citera
2011-04-16, 20:27
  #11
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerschlarFundron
Nej du har rätt, men man måste också beakta att man oftast gör en och samma sak av flera olika skäl, så 100% egoism tror jag inte livet handlar om. En handling kan innehålla 75% egoism och 25% äkta kärlek tror jag.

T.ex. som när vi ger varandra svar, tips och råd här på forumet, så gör vi det främst för att det känns kul att delta i debatten, lite för att hävda oss, men också för att vi människor är bundna till varandra i nån slags odefinierbar djup gemenskap. Det mesta är själviskhet, men det finns lite annat också, tack och lov!

ja där håller jag även med dig! Exakt så kan det faktiskt vara! =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback