Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-14, 01:23
  #1
Medlem
Hej!

Jag läser just nu en kurs på högskolan, men har sökt en yrkesutbildning till hösten som jag förutsätter att jag kommer in på. Just därför är högskolepoängen jag får av kursen jag läser just nu inte till någon större nytta.

Om jag hoppar av idag, får jag endast återkrav på det jag fått ut för resten av den här månaden, eller får jag det för hela kursperioden?

Eftersom jag dessutom kommer att söka lån både till sommaren och hösten vill jag även veta hur det kommer påverka mina framtida lån om jag hoppar av den här kursen. Jag förutsätter dock att jag kommer få ett intyg från skolan om att jag studerat fram till mitt avhopp, vilket CSN vill ha om man söker lån på nytt fast man hoppat av tidigare.

Det känns helt enkelt bara jävligt onödigt att fortsätta plocka lån när jag läser något jag aldrig kommer ha nytta av, men samtidigt vill jag inte bli skyldig en massa extrapengar för att jag inte läser klart kursen.

Sitter med en jävla nojja och kan inte sova, så jag är sjukt tacksam för informativa svar!
Citera
2011-04-14, 01:55
  #2
Medlem
vonSuperconductors avatar
Du borde ringa CSN. Vad jag vet så finns det något som heter "god tro". Detta innebär att du inte visste att du ville avsluta dina studier utan planerade att köra på som du anmält till de. Väljer du att avsluta nu av någon anledning man inte behöver säga till de så behåller man de pengarna de betalat ut.

Men som sagt ring och kolla med de imårn, man brukar oftast få prata med relativt förstående människor som kan guida en lite också i hur man ska gå tillväga.

EDIT: För att utveckla det lite, du behöver inte nojja. Däremot vet jag inte hur mycket du läst och hur mycket du sökt för pågående period samt hur mycket du har klarat av. Det ska ju vara 0.75% på det du skrivit in dig på. Om du nu avslutar så tas ju detta i hänsyn så klart. Men som sagt "god tro" så avslutar du nu borde du kunna behålla sista utbetalningen, alltså för de 4 veckorna. Se till att avsluta innan 23 eller så, då hinner de inte betala ut för nästa månad och man slipper betala tillbaka summan, inga större problem egentligen. Notera dock att de "4 nuvarande veckorna du får i god tro" dras från de 240 veckor studiemedel du är berättigad för. Hoppas det räcker.
__________________
Senast redigerad av vonSuperconductor 2011-04-14 kl. 02:04.
Citera
2011-04-14, 02:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSuperconductor
Du borde ringa CSN. Vad jag vet så finns det något som heter "god tro". Detta innebär att du inte visste att du ville avsluta dina studier utan planerade att köra på som du anmält till de. Väljer du att avsluta nu av någon anledning man inte behöver säga till de så behåller man de pengarna de betalat ut.


Tråden blev lite rörig, men min fråga är helt enkelt vad som händer om jag hoppar av en kurs jag fått pengar för att gå. Du säger alltså att jag får behålla alla pengar jag fått, dvs att de läggs på den vanliga skulden?
Citera
2011-04-14, 02:06
  #4
Medlem
vonSuperconductors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbel0l
Tråden blev lite rörig, men min fråga är helt enkelt vad som händer om jag hoppar av en kurs jag fått pengar för att gå. Du säger alltså att jag får behålla alla pengar jag fått, dvs att de läggs på den vanliga skulden?

Nu tar jag inget lån så jag vet inte hur det fungerar med just lånat men antar att det är exakt samma sak som för bidraget och det är precis som du beskriver det. Se ovan i min editpost för lite mer utförligt. Ska sova nu men som sagt ring CSN imårn, sånt här löser sig, inget att nojja över.
Citera
2011-04-14, 02:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSuperconductor
EDIT: För att utveckla det lite, du behöver inte nojja. Däremot vet jag inte hur mycket du läst och hur mycket du sökt för pågående period samt hur mycket du har klarat av. Det ska ju vara 0.75% på det du skrivit in dig på. Om du nu avslutar så tas ju detta i hänsyn så klart. Men som sagt "god tro" så avslutar du nu borde du kunna behålla sista utbetalningen, alltså för de 4 veckorna. Se till att avsluta innan 23 eller så, då hinner de inte betala ut för nästa månad och man slipper betala tillbaka summan, inga större problem egentligen. Notera dock att de "4 nuvarande veckorna du får i god tro" dras från de 240 veckor studiemedel du är berättigad för. Hoppas det räcker.

Det är en heltidskurs på 30hp, påbörjad 17e januari. Så jag har alltså läst ca 3 månader. Jag har lämnat in en del uppgifter och tentat av ett moment, men nu det senaste har det skitit sig lite eftersom jag haft noll motivation. Just därför känns det bättre att hoppa av än att gå kvar och knappt plocka några av poängen.

Har du någon aning om hur det påverkar mina framtida lån? Egentligen handlar det ju bara om att jag insett vad jag vill plugga, har ju inte försökt lura till mig pengar. "God tro" låter nästan lite för bra för att vara sant, tror du inte att jag kommer behöva studera utan att få några pengar tills jag kompenserat för det jag fått betalt för nu?

Ursäkta mitt svammel, hatar penganojja bara. Hyran måste ju betalas

Tack för dina svar!
Citera
2011-04-14, 09:34
  #6
Medlem
vonSuperconductors avatar
Nu beror det ju på om du pluggade i höstas, säg 30 hp och tog allt och sökte pengar för hela året. Men jag vet inte riktigt hur det blir, är de 30 hp en enda kurs eller är de fler mindre, typ 7.5 hp. CSN vill väl alltid att man ska ha klarat 65% första året man söker och sen 75% resterande år.

God tro funkar nog fint men vill man sänka sina krav, alltså gränsen för hur många poäng man borde ha tagit för att kunna få CSN nästa år så kan man alltid betala tillbaka sista utbetalningen inom 30 dagar sen den utbetalats. Då får du ju tillbaka veckorna också.

Men som sagt bäst att ringa de och fråga bara, du behöver inte ta något beslut med henne/honom, bara se hur det fungerar.
Citera
2011-04-14, 12:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSuperconductor
Nu beror det ju på om du pluggade i höstas, säg 30 hp och tog allt och sökte pengar för hela året. Men jag vet inte riktigt hur det blir, är de 30 hp en enda kurs eller är de fler mindre, typ 7.5 hp. CSN vill väl alltid att man ska ha klarat 65% första året man söker och sen 75% resterande år.

God tro funkar nog fint men vill man sänka sina krav, alltså gränsen för hur många poäng man borde ha tagit för att kunna få CSN nästa år så kan man alltid betala tillbaka sista utbetalningen inom 30 dagar sen den utbetalats. Då får du ju tillbaka veckorna också.

Men som sagt bäst att ringa de och fråga bara, du behöver inte ta något beslut med henne/honom, bara se hur det fungerar.

Det är mina första högskolestudier och mitt första lån. Precis pratat länge med två idioter på CSN, den första fick koppla mig när hon inte ens kunde svara på mina frågor. De är iaf stenhårda med studieresultat och jag måste kunna redovisa för varenda liten krona.

Jag har fått betalt för 16 veckor, vilket motsvarar 24hp. Eftersom det är mina första studier behöver jag bara klara 62.5% av dessa för att få heltidslån = 15hp.

2hp kunde de se att jag tagit så 13 poäng behöver jag redovisa för innan jag kan få några pengar. 13hp motsvarar 9 veckors studietid på ett yrkesprogram.

Med andra ord, jag läste en kurs för att få lite klarhet, och den kommer kosta mig hela min ekonomi. Känns bra.
Citera
2011-04-14, 12:39
  #8
Medlem
vonSuperconductors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbel0l
Det är mina första högskolestudier och mitt första lån. Precis pratat länge med två idioter på CSN, den första fick koppla mig när hon inte ens kunde svara på mina frågor. De är iaf stenhårda med studieresultat och jag måste kunna redovisa för varenda liten krona.

Jag har fått betalt för 16 veckor, vilket motsvarar 24hp. Eftersom det är mina första studier behöver jag bara klara 62.5% av dessa för att få heltidslån = 15hp.

2hp kunde de se att jag tagit så 13 poäng behöver jag redovisa för innan jag kan få några pengar. 13hp motsvarar 9 veckors studietid på ett yrkesprogram.

Med andra ord, jag läste en kurs för att få lite klarhet, och den kommer kosta mig hela min ekonomi. Känns bra.

Går ju alltid att ta någon sommarkurs utan CSN i harry potter läsning på Linneuniversitetet eller dylikt, satsa på två sådana så fixar det sig ju! Många som fular med CSN på det sättet, läser något pissenkelt bara för att få upp poängen!
Citera
2011-04-14, 13:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSuperconductor
Går ju alltid att ta någon sommarkurs utan CSN i harry potter läsning på Linneuniversitetet eller dylikt, satsa på två sådana så fixar det sig ju! Många som fular med CSN på det sättet, läser något pissenkelt bara för att få upp poängen!

Haha, mjo. Jag har sökt en sommarkurs om HBO, är nog en räkmacka. Verkar som att det räcker med att jag får ett intyg från skolan på att jag läst minst 9 veckor så kan jag få pengar precis som vanligt. Tänkte även försöka pressa lite a-kassa fram till sommaren, så det löser sig nog.

Tack för din hjälp iaf! Har en tendens av att förstora saker och nojja upp mig själv när jag sitter ensam, mitt i natten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback