Citat:
Ursprungligen postat av
SunshineUnit
Oj, där ringde en tjejtidning från 90-talet och undrade vem som tagit över deras retorik.
Säga vad man vill om hennes stil, men "kraftig" och "stockar till vader"?
Jag skulle inte välja de flesta av hennes kläder oavsett vilken figur jag hade, men jag måste säga att en av de grejer som jag uppskattat mest med Elsas blogg både för 10 år sedan och nu är att hon inte har bantat ned sig och blivit pinnsmal men ändå inte faller ned i något slags såhär-ska-du-klä-dig-om-du-är-"tjock"- fälla. Hon har ju på sig det hon gillar, precis som alla normsmala influencers. Förmodligen hade hennes stil kritiserats lika mycket om hon varit smal (som Sofia Wood med sina prinsesspuffklänningar), så det har nog inte lika mycket med klädsamhet att göra som en chans att få uttrycka lite kroppsförakt när man får chansen när hon kritiseras.
Ja alltså, jag är ju född tidigt 80-tal så det är fullt möjligt att jag har samma retorik som tjejtidningarna på de tiden, ingen aning för jag har aldrig läst sånt (jag har alltid haft en alternativ stil och således inte känt mig omfattad av rådande stil och mode).
Men såhär: jag skiter i att det är ”fult” eller inge pk att uttrycka åsikter kring folk storlek/kroppsform osv. Jag tänker inte sitta och säga att alla är vackra oavsett, att man ska klä sig i det man känner för oavsett form (gör det för all del men då kommer du se dum ut), att alla klär j allt osv.
Den typen av bylsiga kläder som är populärt nu och som Elsa vill klä sig i passar inte folk med kraftigare/regälare/tjockare kroppshydda utan ser bäst ut på en slank /smal person.
Jag tycker inte heller man ska banta ner sig (banta överlag är sämst, har aldrig funkat långsiktigt för nån o alla har olika förutsättningar) men jag tänker inte sitta och säga att Elsa är fin i sina bylsiga kläder och att de passar henne för det gör det inte. Hon har fel kroppstyp för den sortens plagg. Precis som att alla människor fan inte är snygga. Vissa är fula (enligt rådande normer) och så är det med det.