2023-12-11, 21:00
Medlem
Elsa listar årets lärdomar idag, och denna fick mig att haja till:

https://elsa.elle.se/en-summering/saker-jag-lart-mig-under-aret-1/
Citat:
Hur man renoverar ett kök smärtfritt.

Va? Köket hon renoverade var väl på Gotland och klart när de kom dit på sommaren? De har väl lejt hjälp helt och hållet när det varit renovering av badrummet på Gotland, badrummet i stan och köket i stan? Köket var dessutom ett samarbete.

När man hör om alla sina bekanta som jobbar sina heltidsjobb, för att sedan komma hem på mörka kvällen och fortsätta jobba med att renovera sina hem i bygglampans sken, så skulle jag gärna vilja veta vad i familjen Billgren-De Wolfes process var så smärtsam?
Citera
2023-12-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB

Va? Köket hon renoverade var väl på Gotland och klart när de kom dit på sommaren? De har väl lejt hjälp helt och hållet när det varit renovering av badrummet på Gotland, badrummet i stan och köket i stan? Köket var dessutom ett samarbete.

När man hör om alla sina bekanta som jobbar sina heltidsjobb, för att sedan komma hem på mörka kvällen och fortsätta jobba med att renovera sina hem i bygglampans sken, så skulle jag gärna vilja veta vad i familjen Billgren-De Wolfes process var så smärtsam?

Instämmer. Tycker att vissa influencers får orimligt mycket cred för projekt där de inte lyft ett finger? Det var väl samma med Sandra Beijer och hennes kök? Tadaaa! Titta på mig och mitt nya kök! Nej, tacka vet jag härliga Marie Olsson Nylander (och partner) som renoverar kök och släpar upp sina loppisfynd till huset på Sicilien. Vilken kvinna.
Senast redigerad av Mikaelviraa 2023-12-11 kl. 22:39.
Citera
2023-12-12, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB

Hur man renoverar ett kök smärtfritt = lej bort all renovering till en firma . Förutsatt att man har råd. Så " bra" lärdom liksom.
Citera
2023-12-12, 09:00
Medlem
Sardinbruss avatar
De kanske inte vet att de allra allra flesta gör i princip allt i sina liv på egen hand? De tror att anlita folk är så det går till och jämfört med att inte ha hantverkare som bygger om ens kök så är ju hantverkare som bygger om ens kök jobbigare.

Skulle unna dem känslan av att vara lite dugligare och mer hands on i sina egna liv, det ger ett visst lugn som flera av dessa människor tycks sakna. Klart att man kan bli stirrig av att ägna tillvaron åt att fota och publicera bilder av frukostar och promenader, det ger knappast bondens tunga sömn om natten. Bra att Elsa skrev att det är dags att ta körkort, ett steg i rätt riktning.
Citera
2023-12-12, 11:13
Medlem
Så osmakligt att hon har mage att ”vänta på den perfekta lägenheten” när det är mer eller mindre akut att flytta. De har inte riktigt ”råd” med den lyxen att invänta något perfekt, de behöver flytta typ nu! Fattar inte varför hon dissar allt de tittar på, de letar väl dessutom bara efter en 3:a, inte så svårt att hitta. Utbudet på så pass små lägenheter är ju ganska stort.
Citera
2023-12-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Så osmakligt att hon har mage att ”vänta på den perfekta lägenheten” när det är mer eller mindre akut att flytta. De har inte riktigt ”råd” med den lyxen att invänta något perfekt, de behöver flytta typ nu! Fattar inte varför hon dissar allt de tittar på, de letar väl dessutom bara efter en 3:a, inte så svårt att hitta. Utbudet på så pass små lägenheter är ju ganska stort.
Varför tycker du att det är akut?
Citera
2023-12-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Varför tycker du att det är akut?

För att hennes son bor i en Harry Potter-skrubb? Men det är ju uppenbart viktigare att nästa lägenhet uppfyller prick alla krav, stora som små, än att barnet har ett normalstort rum där kompisar kan komma hem och leka osv. Nej huvudsaken är att Elsa kan fortsätta leva i sin egobubbla och baka Victoria Sponge cake (det heter SOCKERKAKA på svenska men det låter väl inte lika drömskt)
Citera
2023-12-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timshel
För att hennes son bor i en Harry Potter-skrubb? Men det är ju uppenbart viktigare att nästa lägenhet uppfyller prick alla krav, stora som små, än att barnet har ett normalstort rum där kompisar kan komma hem och leka osv. Nej huvudsaken är att Elsa kan fortsätta leva i sin egobubbla och baka Victoria Sponge cake (det heter SOCKERKAKA på svenska men det låter väl inte lika drömskt)

Äsch så överdrivet. De bor tre personer på över 80 kvm, det är inte särskilt trångt. Min erfarenhet är att barn inte ens har så stort behov av ett eget rum förrän de är uppåt 11-12års åldern.
Jag tycker också det är udda att de väljer att bo i en tvåa när de har råd med större, men akut är det ju uppenbarligen inte.
Citera
2023-12-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
De kanske inte vet att de allra allra flesta gör i princip allt i sina liv på egen hand? De tror att anlita folk är så det går till och jämfört med att inte ha hantverkare som bygger om ens kök så är ju hantverkare som bygger om ens kök jobbigare.

Skulle unna dem känslan av att vara lite dugligare och mer hands on i sina egna liv, det ger ett visst lugn som flera av dessa människor tycks sakna. Klart att man kan bli stirrig av att ägna tillvaron åt att fota och publicera bilder av frukostar och promenader, det ger knappast bondens tunga sömn om natten. Bra att Elsa skrev att det är dags att ta körkort, ett steg i rätt riktning.

Håller med. Jag minns när jag började göra små mindre hemmarenoveringsprojekt. Hade noll koll föest, men jag satt och tittade på Youtubefilmer om väggmålning och golvläggning. Kände mig så jäkla stärkt efter det men framför allt mer kunnig. Tror det är bra att ägna sig åt faktiskt praktiska saker och tror Elsa skulle må bra av något sådant. Tycker även det var en klok insikt med körkortet. Är så fucking jobbigt och tråkigt men jääävlar vad bra det känns efteråt.
Citera
2023-12-12, 22:12
Medlem
I senaste podden får de frågan om hur man gör för att hinna med allt i livet med tre barn, heltidsjobb och husdjur. Typ hushållssysslor, alla gympapåsar som ska packas och allt som ska roddas i vardagen. Elsas svar? ” jag har börjat gå på yoga flera kvällar i veckan för det mår jag bra av”.

Kanontips för alla stressade småbarnsföräldrar!

(Sen kanske det var en puckad fråga att ställa till just den podden)
Citera
2023-12-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convey
I senaste podden får de frågan om hur man gör för att hinna med allt i livet med tre barn, heltidsjobb och husdjur. Typ hushållssysslor, alla gympapåsar som ska packas och allt som ska roddas i vardagen. Elsas svar? ” jag har börjat gå på yoga flera kvällar i veckan för det mår jag bra av”.

Kanontips för alla stressade småbarnsföräldrar!

(Sen kanske det var en puckad fråga att ställa till just den podden)
Haha svarade hon så? Alltså..Elsa 😂
Citera
2023-12-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
3 pers på 80 kvm kan väl inte vara akut? Har bott 4 på 90 kvm inga problem när barnen är små. I Lynns ålder har man inte så stort behov av att gå undan m kompisar är min erfarenhet. Med priserna i Sthlms innerstad förstår jag absolut att de (hon?) Inväntar den perfekta lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in