2021-10-26, 19:27
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocky.horror
Tidigare tyckte jag att hennes stil var rätt inspirerande, innan Sofia Wood och Marie-Louise Sjögren, så vore kul att se henne fixa till något större!
Gillade verkligen deras förra lägga, den hade en trivsam kombo av olika stilar, prisklasser och epoker som kändes mer organisk. En lägenhet för ett bohempar, men som samtidigt har både pengar och en viss förfinad smak med känsla för ting och hur de passar ihop.

Sovrummet var också mysigare, förvisso mindre men inte lika överbelamrat. Tror för mycket pengar kan vara direkt skadligt när det gäller att skapa ett trivsamt hem. Blir nog lätt så att man stirrar sig blind på olika eftertraktansvärda designobjekt och köper dem alla utan att tänka på hur de passar ihop. Det blir mer än utställningssal än ett hem att leva i.
Citera
2021-10-26, 19:55
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Ni som tycker att Elsa gör allt fel numera - vad ska hon göra bättre då? Måste man fylla en blogg med foton varje dag är det väl inte konstigt att samma teman regelbundet dyker upp? Inte fan har svenska bloggare råd med något jetsetliv där varje dag är ett nytt äventyr.
Alltså jag ser bloggare som en kulturskapare precis som en musiker, författare, filmare etc. Det vill säga vissa kanske tycker att Lars Winnerbäck gör samma skiva om och om igen, att Ulf Lundells dagböcker är tjatiga eller att epok 2 av Star Wars-filmerna var sämre än de först tre filmerna.

På samma sätt får man väl ägna sig åt innehållskritik av bloggare?

Antar att det knepiga uppstår i att bloggarnas liv är tätt sammankopplat med deras "verkliga" liv. Så om tex Elsa lever ett tråkigt liv så kanske hennes blogg också blir tråkigare. Det betyder ju inte att Elsa "måste" leva ett roligare liv, däremot kan de som följer henne resonera kring detta och varför de kanske tycker att bloggen var bättre förr.

Vi lever på 2020-talet, bloggar har funnits i årtionden och jag tycker det är dags att vi börjar se på dem som alla andra former av kulturyttringar.
Citera
2021-10-27, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Alltså jag ser bloggare som en kulturskapare precis som en musiker, författare, filmare etc. Det vill säga vissa kanske tycker att Lars Winnerbäck gör samma skiva om och om igen, att Ulf Lundells dagböcker är tjatiga eller att epok 2 av Star Wars-filmerna var sämre än de först tre filmerna.

På samma sätt får man väl ägna sig åt innehållskritik av bloggare?

Antar att det knepiga uppstår i att bloggarnas liv är tätt sammankopplat med deras "verkliga" liv. Så om tex Elsa lever ett tråkigt liv så kanske hennes blogg också blir tråkigare. Det betyder ju inte att Elsa "måste" leva ett roligare liv, däremot kan de som följer henne resonera kring detta och varför de kanske tycker att bloggen var bättre förr.

Vi lever på 2020-talet, bloggar har funnits i årtionden och jag tycker det är dags att vi börjar se på dem som alla andra former av kulturyttringar.

Det är väl därför som det blir knepigare än vad det gäller att påpeka innehåll i tex en tidning, samtidigt som jag absolut tycker att det ska kunna göras, utan personangrepp då givetvis. För samtidigt som de så gärna hävdar att de bara är vanliga mammor så använder de ändå sin publik för att göra reklam för skitdyra hudvårdsprodukter utan något som helst vetenskapligt stöd. Det fungerar ju inte på särskilt många arbetsplatser.
Citera
2021-10-27, 07:43
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocky.horror
Det är väl därför som det blir knepigare än vad det gäller att påpeka innehåll i tex en tidning, samtidigt som jag absolut tycker att det ska kunna göras, utan personangrepp då givetvis. För samtidigt som de så gärna hävdar att de bara är vanliga mammor så använder de ändå sin publik för att göra reklam för skitdyra hudvårdsprodukter utan något som helst vetenskapligt stöd. Det fungerar ju inte på särskilt många arbetsplatser.
Ja men precis. Tycker också det är viktigt att hålla isär synpunkter på innehållet och rena personangrepp, även om balansgången såklart är svårare när det gäller en bloggare som Elsa eftersom hon baserar mycket av sitt innehåll på den hon är, sin familj och det liv hon lever.

Men precis som du säger så är Elsa och de andra också makthavare, i sån mening att de påverkar både vår konsumtion och hur vi känner inför våra egna liv. Och just det tycker jag faktiskt är rätt irriterande att både Elsa och Sofia inte verkar vilja kännas vid att de har en sån roll.
Citera
2021-10-27, 07:45
Medlem
OneTaps avatar
hon e jävligt snygg
Citera
2021-10-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Ja men precis. Tycker också det är viktigt att hålla isär synpunkter på innehållet och rena personangrepp, även om balansgången såklart är svårare när det gäller en bloggare som Elsa eftersom hon baserar mycket av sitt innehåll på den hon är, sin familj och det liv hon lever.

Men precis som du säger så är Elsa och de andra också makthavare, i sån mening att de påverkar både vår konsumtion och hur vi känner inför våra egna liv. Och just det tycker jag faktiskt är rätt irriterande att både Elsa och Sofia inte verkar vilja kännas vid att de har en sån roll.

Eller hur, det är rätt störigt. Jag tycker att det alltid ska dras förebildskortet och att män aldrig skulle granskas på det sättet, men jag tror snarare att det är så att många bloggare är just kvinnor. Jag kan ju inte skylla eventuella synpunkter hur jag genomför mitt jobb på att jag är kvinna och blir hårdare granskad, särskilt som merparten i min bransch är just kvinnor.
Citera
2021-10-27, 12:37
Medlem
Om Elsa och Sofia Wood vill sluta vara förebilder som ställs till ansvar för att de bidrar till hur vissa av deras följare mår, konsumerar etc så borde de till att börja med sluta kalla sig själva influensers. Jag förstår inte varför de applicerar termen ’påverkare’ på sig själva, för med den termen så följer ju ett utkrävande an ansvar! Jag undrar var ’influencer’ betyder för Sofia Wood och Elsa? Vad lägger de in i begreppet?
Citera
2021-10-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
hon e jävligt snygg

Bra i sängen med!
Citera
2021-10-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind
Om Elsa och Sofia Wood vill sluta vara förebilder som ställs till ansvar för att de bidrar till hur vissa av deras följare mår, konsumerar etc så borde de till att börja med sluta kalla sig själva influensers. Jag förstår inte varför de applicerar termen ’påverkare’ på sig själva, för med den termen så följer ju ett utkrävande an ansvar! Jag undrar var ’influencer’ betyder för Sofia Wood och Elsa? Vad lägger de in i begreppet?

Väl formulerat, hållet helt med dig! Vore intressant att få veta hur de resonerar!
Citera
2021-10-27, 14:08
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind
Det är väl ändå en branschuttryck som ersatt "bloggare", knappast något självvalt? Och att influera måste väl inte vara i en för alla samma bestämd riktning? De får väl influera till konsumtion och vitt-beige-trä och kalla träskor för clogs om de vill, liksom. Jag gillar det inte, men jag gillar VERKLIGEN inte att internet har utvecklats till en folktribunal där alla andra bara gör allting fel.

Tycker inte att Elsa Billgren har en särskilt extravagant livsstil. Är jag avundsjuk för att hon utan någon utbildning alltid har kunnat bo i innerstaden och livnära sig på bisarra moderna hitte-på-jobb? Ja, som fan, för det är inte min livshistoria. Men ser jag mig omkring så lever jävligt många på samma sätt. Blir mer arg på mina finanspolare som tar hem hundra tusen i månaden och på mina kulturpolare som hankar sig fram på jävla stipendier istället för lönearbete. Nej fan, jag tar tillbaka vad jag sagt - jag är en del av folktribunalen men tycker att ALLA är lika åt helvete, inte bara s.k. "influencers".
Citera
2021-10-27, 20:24
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Tycker inte att Elsa Billgren har en särskilt extravagant livsstil. Är jag avundsjuk för att hon utan någon utbildning alltid har kunnat bo i innerstaden och livnära sig på bisarra moderna hitte-på-jobb? Ja, som fan, för det är inte min livshistoria. Men ser jag mig omkring så lever jävligt många på samma sätt. Blir mer arg på mina finanspolare som tar hem hundra tusen i månaden och på mina kulturpolare som hankar sig fram på jävla stipendier istället för lönearbete. Nej fan, jag tar tillbaka vad jag sagt - jag är en del av folktribunalen men tycker att ALLA är lika åt helvete, inte bara s.k. "influencers".

Vetitusan om Elsas liv är så avundsvärt ändå, visst jag skulle gärna ha hennes bostäder och ekonomiska resurser. Men till skillnad från dina polare i andra branscher så måste hon ju sälja ut sitt privatliv och göra sig själv och sitt liv till reklampelare.

Tror faktiskt att många i influencer-branschen mår rätt dåligt av det, i synnerhet de som inte klarar att skilja på sin person och sin yrkesroll/varumärke, vilket förstås lätt blir flytande för en livsstilsbloggare.

Jag upplever det som att Elsa tillhör en av de som vill spela i båda lagen, dvs hon vill tjäna pengar genom att kränga grejer till sina läsare, men verkar samtidigt bli ledsen och sårad när folk tycker att hon uppmuntrar till konsumtion, vilket nog är varför en del stör sig på hennes innehåll ibland.
Citera
2021-10-28, 13:18
Medlem
Sofia Wood har blivit konstrecensent hehe! Ett mycket krystat och malplacerat inlägg. Va fasen babblar hon om liksom? Så genomskinligt att försöka spela smart och kultiverad, inlägget bevisar snarare motsatsen mohahaha Hon är så oerhört imponerad av pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in