Citat:
Ursprungligen postat av
Saga.Lind
Ja vilken ironi med tanke på hennes enorma konsumtion av nytillverkade kläder. Alltså, sett till inläggen på bloggen så är det verkligen en enorm mängd nya kläder som konsumeras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Towanda
Och Vänsterpartiet 73%. Dessutom köpt en matta till stugan som enligt vad jag kan se kostar 30 000 kr.
Jag tycker om fina mattor, men när man ska ha den i ett sommarhus där mössen kan gotta ner sig i den under vintern blir jag alldeles matt.
Förstår inte varför jag fortsätter att läsa bloggen då jag retar mig så på visst innehåll.
Mm, snacket om hållbarhet i kombination med överdriven konsumtion stör mig också.
Det jag inte riktigt fattar är ekonomin hos influencers.
Fyll i och rätta mig, för jag har inte läst en högeskolepoäng ekonomi och har aldrig satt mig in i företagsekonomi 😅
Kollat Elsa Billgren AB och Pontus de Wolfe Music AB. Kollar man på personalkostnaderna så har de runt 43 000 kr respektive 38 000 kr var i månaden brutto. Elsas bolag gav utdelning på 273 000 kr, Pontus ingen utdelning och gick minus 2021. Som jag förstått är det lika olika hur mkt man skattar på utdelning, så räknar jag lågt har de fått ut minst 950 000 kr efter skatt.
https://www.allabolag.se/5569313090/elsa-billgren-ab
https://www.allabolag.se/5569742595/pontus-de-wolfe-music-ab
Deras lägenhet kostade 8,1 miljoner, Gotlandshuset 2,25 miljoner. Det har helrenoverats två badrum, ett kök, en punschveranda samt minns jag fel att de borrat en ny brunn på Gotland? Målas om väggar nån gång per år.
Det köps klänningar för 5-10k flera gånger per år. Diamanter/smycken för 10-20k per år. Varje vecka nya buketter, mat av god kvalitet, uteluncher. Hotellnätter på Ett Hem (som börjar på 5000 per natt) flera gånger per år, plus resor (under icke-pandemiår iaf) flera gånger per år.
Elsas inredning. Sedan flytten till Mosebacke har vi sett soffor x2. Köksbord x3. Vitrinskåp x2. Fåtölj x2 (eller 3?). Soffbord x2 (är väl samma modell men olika storlek). Dyra lampor. Ljuslykor från Artilleriet för 250-750 kr styck. Vardagsporslin från The Slow Hut. Porslin från Astier de Villatte och Royal Copenhagen samt handblåsta glas från Artilleriet. Tre eller fyra Cappelen Dimyr mattor mellan de två bostäderna.
Jämför med min egen ekonomi. Jag och min partner har nästan samma bruttoinkomst som Elsa och Pontus, men vårt (enda) boende kostade en tredjedel av hennes två. Skulle aldrig kunna spendera i samma takt som henne och ha över till att spara till våra barn, pension och renoveringar.
Förstår att mycket måste vara rabatterat för henne och att mkt kan dras på hennes företag? Men hur mkt? Drar hon av varje gång hon handlar till en maträtt som visas upp på bloggen? Cecile Bahnsen-klänningar? Kan hon dra av den blå för att den är med på promobilden för Mästerkocken?
Som sagt, kan någon mer om influencerekonomi får ni gärna klargöra för mig 😅