2022-07-05, 21:45
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Läsarna skrattar, gråter glädjetårar och får en varm känsla i hela kroppen av att hon är så modig och delar med sig, i sedvanlig ordning. TACK Elsa!! TACK för att du VÅGAR!
Elsa for president?
Citera
2022-07-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind
Ja vilken ironi med tanke på hennes enorma konsumtion av nytillverkade kläder. Alltså, sett till inläggen på bloggen så är det verkligen en enorm mängd nya kläder som konsumeras.

Citat:
Ursprungligen postat av Towanda
Och Vänsterpartiet 73%. Dessutom köpt en matta till stugan som enligt vad jag kan se kostar 30 000 kr.
Jag tycker om fina mattor, men när man ska ha den i ett sommarhus där mössen kan gotta ner sig i den under vintern blir jag alldeles matt.
Förstår inte varför jag fortsätter att läsa bloggen då jag retar mig så på visst innehåll.

Mm, snacket om hållbarhet i kombination med överdriven konsumtion stör mig också.

Det jag inte riktigt fattar är ekonomin hos influencers.

Fyll i och rätta mig, för jag har inte läst en högeskolepoäng ekonomi och har aldrig satt mig in i företagsekonomi 😅

Kollat Elsa Billgren AB och Pontus de Wolfe Music AB. Kollar man på personalkostnaderna så har de runt 43 000 kr respektive 38 000 kr var i månaden brutto. Elsas bolag gav utdelning på 273 000 kr, Pontus ingen utdelning och gick minus 2021. Som jag förstått är det lika olika hur mkt man skattar på utdelning, så räknar jag lågt har de fått ut minst 950 000 kr efter skatt.

https://www.allabolag.se/5569313090/elsa-billgren-ab
https://www.allabolag.se/5569742595/pontus-de-wolfe-music-ab

Deras lägenhet kostade 8,1 miljoner, Gotlandshuset 2,25 miljoner. Det har helrenoverats två badrum, ett kök, en punschveranda samt minns jag fel att de borrat en ny brunn på Gotland? Målas om väggar nån gång per år.

Det köps klänningar för 5-10k flera gånger per år. Diamanter/smycken för 10-20k per år. Varje vecka nya buketter, mat av god kvalitet, uteluncher. Hotellnätter på Ett Hem (som börjar på 5000 per natt) flera gånger per år, plus resor (under icke-pandemiår iaf) flera gånger per år.

Elsas inredning. Sedan flytten till Mosebacke har vi sett soffor x2. Köksbord x3. Vitrinskåp x2. Fåtölj x2 (eller 3?). Soffbord x2 (är väl samma modell men olika storlek). Dyra lampor. Ljuslykor från Artilleriet för 250-750 kr styck. Vardagsporslin från The Slow Hut. Porslin från Astier de Villatte och Royal Copenhagen samt handblåsta glas från Artilleriet. Tre eller fyra Cappelen Dimyr mattor mellan de två bostäderna.

Jämför med min egen ekonomi. Jag och min partner har nästan samma bruttoinkomst som Elsa och Pontus, men vårt (enda) boende kostade en tredjedel av hennes två. Skulle aldrig kunna spendera i samma takt som henne och ha över till att spara till våra barn, pension och renoveringar.

Förstår att mycket måste vara rabatterat för henne och att mkt kan dras på hennes företag? Men hur mkt? Drar hon av varje gång hon handlar till en maträtt som visas upp på bloggen? Cecile Bahnsen-klänningar? Kan hon dra av den blå för att den är med på promobilden för Mästerkocken?

Som sagt, kan någon mer om influencerekonomi får ni gärna klargöra för mig 😅
Citera
2022-07-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB
Mm, snacket om hållbarhet i kombination med överdriven konsumtion stör mig också.

Det jag inte riktigt fattar är ekonomin hos influencers.

Fyll i och rätta mig, för jag har inte läst en högeskolepoäng ekonomi och har aldrig satt mig in i företagsekonomi 😅

Kollat Elsa Billgren AB och Pontus de Wolfe Music AB. Kollar man på personalkostnaderna så har de runt 43 000 kr respektive 38 000 kr var i månaden brutto. Elsas bolag gav utdelning på 273 000 kr, Pontus ingen utdelning och gick minus 2021. Som jag förstått är det lika olika hur mkt man skattar på utdelning, så räknar jag lågt har de fått ut minst 950 000 kr efter skatt.

https://www.allabolag.se/5569313090/elsa-billgren-ab
https://www.allabolag.se/5569742595/pontus-de-wolfe-music-ab

Deras lägenhet kostade 8,1 miljoner, Gotlandshuset 2,25 miljoner. Det har helrenoverats två badrum, ett kök, en punschveranda samt minns jag fel att de borrat en ny brunn på Gotland? Målas om väggar nån gång per år.

Det köps klänningar för 5-10k flera gånger per år. Diamanter/smycken för 10-20k per år. Varje vecka nya buketter, mat av god kvalitet, uteluncher. Hotellnätter på Ett Hem (som börjar på 5000 per natt) flera gånger per år, plus resor (under icke-pandemiår iaf) flera gånger per år.

Elsas inredning. Sedan flytten till Mosebacke har vi sett soffor x2. Köksbord x3. Vitrinskåp x2. Fåtölj x2 (eller 3?). Soffbord x2 (är väl samma modell men olika storlek). Dyra lampor. Ljuslykor från Artilleriet för 250-750 kr styck. Vardagsporslin från The Slow Hut. Porslin från Astier de Villatte och Royal Copenhagen samt handblåsta glas från Artilleriet. Tre eller fyra Cappelen Dimyr mattor mellan de två bostäderna.

Jämför med min egen ekonomi. Jag och min partner har nästan samma bruttoinkomst som Elsa och Pontus, men vårt (enda) boende kostade en tredjedel av hennes två. Skulle aldrig kunna spendera i samma takt som henne och ha över till att spara till våra barn, pension och renoveringar.

Förstår att mycket måste vara rabatterat för henne och att mkt kan dras på hennes företag? Men hur mkt? Drar hon av varje gång hon handlar till en maträtt som visas upp på bloggen? Cecile Bahnsen-klänningar? Kan hon dra av den blå för att den är med på promobilden för Mästerkocken?

Hmm märkligt, båda har ju ganska låga eller i varje fall normala inkomster. Kanske pappa Ernst som stått för lägenheten? Angående konsumtionen får hon nog rätt saftiga rabatter på möbler. Men alla middagar, buketter och den typen av saker är ju inte helt gratis heller
Citera
2022-07-06, 09:11
Medlem
Själva grejen med att vara influencer är att det vanliga livet blir innehåll, och därmed arbete, därmed avdragsgillt i stor utsträckning. Vet inte heller hur det funkar men antar att prylar som är kopplade till samarbeten inte alltid redovisas som del av ersättningen, dvs de får betalt på faktura men även i vissa fall ersättning i form av grejer, och där är det nog avgörande hur noga uppdragsgivaren är med att redovisa korrekt, och det som köps görs till saftig rabatt. Ekvationen är alltså att lönerna inte behöver bekosta all den konsumtion som egentligen är privat men uppvisad i bloggen. Ett enkelt exempel kan vara att de hyr bil hela sommaren, vilket kanske kostar 15,000. Det kan ab:t ta, för att kunna utföra arbete och uppdrag, istället för att Elsa ska ta ut 50,000 ur bolaget som lönekostnad.

Elsa skulle kunna ta ut mycket mer i lön om hon behövde, bolaget har 7.8 miljoner i kassan och inga skulder.
Senast redigerad av RubyTuesday 2022-07-06 kl. 09:14.
Citera
2022-07-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB

Haha så bra research, jag undrar också!!
Citera
2022-07-07, 09:20
Medlem
Så trist det blir när olika influencers gör reklam för samma företag. Nu gör Elsa reklam för Rum 21 som Sofia Wood också haft samarbete med. För mig blir det motsatt effekt; jag vill ännu mindre köpa av företaget då.
Elsa gjorde ju nyligen ett samarbete för ett sockerbolag, ett samarbete som ändå känns som om det passar henne. I reklaminlägget delar hon med sig på recept på syltkakor. Samma dag lägger Sofia Wood ut ett inlägg på sin blogg där hon skriver att hon bakar mängder med syltkakor nu i sommar. Jag blev misstänksam här; det kunde knappast vara en tillfällighet att hon skrev detta. Och mycket riktigt, dagen efter kommer hon med ett reklaminlägg om detta sockerbolag. Så otroligt köpta influencers är, man kan inte lita på vad som är genuint och vad som är smygreklam.
Citera
2022-07-07, 19:52
Medlem
Vill inte pissa på någons parad, eller jo det vill jag ju för annars skulle jag inte skriva här men för i helvete vad ful trädgården är. Risig o utbränd . Vill verkligen Rum21 sponsra det fula inlägget?
Citera
2022-07-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomersetMum
Vill inte pissa på någons parad, eller jo det vill jag ju för annars skulle jag inte skriva här men för i helvete vad ful trädgården är. Risig o utbränd . Vill verkligen Rum21 sponsra det fula inlägget?

Det är inte fult, det är «danskt»
Citera
2022-07-07, 20:33
Medlem
dracculas avatar
Citat:

Haha håller helt med. Bilden med liggstolen fick mig att rysa. Kan bara tänka mig alla insekter och småkryp som flyger/kryper runt där. Plus att stolen såg sjukt oskön ut. Tror Elsa tagit sig vatten över huvudet med sina trädgårdsplaner, så mycket snack innan om hur drömmigt allt skulle bli och det enda man ser nu är massa torrt gult gräs och slokande växter. Ska bli spännande att se hur detta följs upp!
Citera
2022-07-07, 20:43
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:

Haha tänkte precis samma.. den ser ovårdad och illa skött ut bara. Och det kan ingen ”dansk” design i världen göra nått åt. Men de orkar säkert inte klippa gräset hela tiden med sina rosa små händer, sen kan de inbilla sig hur mycket de vill att det ser lummigt och härligt ut.
Tycker det ser ut som mitten på en rondell i valfri småstad jag.
Citera
2022-07-07, 21:49
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Haha tänkte precis samma.. den ser ovårdad och illa skött ut bara. Och det kan ingen ”dansk” design i världen göra nått åt. Men de orkar säkert inte klippa gräset hela tiden med sina rosa små händer, sen kan de inbilla sig hur mycket de vill att det ser lummigt och härligt ut.
Tycker det ser ut som mitten på en rondell i valfri småstad jag.
Haha! Håller med, det ser hemskt ut. Och gräset ser ut att göra ont att gå på, sådär vasst som torrt och illa klippt gräs blir
Citera
2022-07-08, 08:47
Medlem
Citronfjerils avatar
Citat:

Haha tänkte exakt samma. Och då måste hon ändå flyttat möblerna till de bästa delarna av trädgården för att fota. Allt ser malplacerat och ”utställt” ut på något sätt, inte alls mysigt iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in