Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-13, 17:04
  #1
Medlem
Hejsan alla Flashbackare!

Ska berätta lite om min situation. Jag är 20 år och ska snart flytta hemifrån. Under alla dessa år så har farsan druckit varje dag. När vi har varit på landet så kan han utan problem hinka i sig 18 stycken 50cl 6.0 or. Vi pratat alltså fre-sön. Sen så kör han bil till bageriet och göra andra ärenden. Detta har pågått så länge jag minns.
Men eftersom jag håller på mycket med träning så har jag inte haft någon vidare koll på alkohol. Har suttit i hans bil flera gånger när han kört och utan något som helst vinglande.

Men han blev tagen för ca 4 månader sen för rattfylla. Han blev tagen på kvällen han hade då 0.2 promille i sig. Ifall han hade blivit tagen på morgonen hade det lätt varit över 1.0
Han var helt knäckt och grät. Han slutade dricka.

Jag tänkte då äntligen det var fan på tiden det här var det han behövde.
Men sen kom körkortet och han har börjat dricka vin istället och gömmer drickan när han kommer hem.
Jag hatar det där jävla klingandet av flaskorna. Han tror att han gömmer det så bra och att jag inte märker det.

Han kan inte sättas in på en klinik eftersom han har ett eget företag. Mamma har för dålig lön.
Jag ska snart flytta, vill inte sätta ditt min farsa. Men han kanske kör ihjäl någon en vacker dag.

Funderar på att tipsa polisen men dom lär ju skita i det.
Han är verkligen jättesnäll så det känns jävligt taskigt att göra det.
Han har aldrig krockat i sitt liv han kört bil i snart 30 år.

Man kanske borde skita i allting men blir bara så jävla less på att han försöker gömma sitt jävla drickande.

En ledsen flashbackare
Citera
2011-04-13, 17:07
  #2
Medlem
Ställ ultimatum att han ska sluta dricka. Säg upp kontakten om han inte gör det. Många alkisar behöver ultimatum, då de är vana vid att familjen alltid backar.

Det är inte ditt fel om han kör ihjäl någon, men om det sker och du hade kunnat förhindra det. Hur kommer du må då?
Citera
2011-04-13, 17:08
  #3
Medlem
Han behöver ta tag i sitt alkoholproblem, och här snackar vi ta tag ordentligt.
Gömmer han undan flaskor och kör bilen packad så är det stora varningslampor.
Citera
2011-04-13, 17:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commander99
Hejsan alla Flashbackare!

Ska berätta lite om min situation. Jag är 20 år och ska snart flytta hemifrån. Under alla dessa år så har farsan druckit varje dag. När vi har varit på landet så kan han utan problem hinka i sig 18 stycken 50cl 6.0 or. Vi pratat alltså fre-sön. Sen så kör han bil till bageriet och göra andra ärenden. Detta har pågått så länge jag minns.
Men eftersom jag håller på mycket med träning så har jag inte haft någon vidare koll på alkohol. Har suttit i hans bil flera gånger när han kört och utan något som helst vinglande.

Men han blev tagen för ca 4 månader sen för rattfylla. Han blev tagen på kvällen han hade då 0.2 promille i sig. Ifall han hade blivit tagen på morgonen hade det lätt varit över 1.0
Han var helt knäckt och grät. Han slutade dricka.

Jag tänkte då äntligen det var fan på tiden det här var det han behövde.
Men sen kom körkortet och han har börjat dricka vin istället och gömmer drickan när han kommer hem.
Jag hatar det där jävla klingandet av flaskorna. Han tror att han gömmer det så bra och att jag inte märker det.

Han kan inte sättas in på en klinik eftersom han har ett eget företag. Mamma har för dålig lön.
Jag ska snart flytta, vill inte sätta ditt min farsa. Men han kanske kör ihjäl någon en vacker dag.

Funderar på att tipsa polisen men dom lär ju skita i det.
Han är verkligen jättesnäll så det känns jävligt taskigt att göra det.
Han har aldrig krockat i sitt liv han kört bil i snart 30 år.

Man kanske borde skita i allting men blir bara så jävla less på att han försöker gömma sitt jävla drickande.

En ledsen flashbackare

Ta hans bilnycklar och sätt dig ner med din mor och far och ta ett allvarlig snack. Olyckan som kommer kanske är hans liv som tar slut pga alkoholen eller ditt din mor eller ett oskyldigt barn.

Måste ju finnas någon rådgivning eller att du ringer AA och frågar dem om råd.
Citera
2011-04-13, 17:09
  #5
Medlem
Din far behöver vård för att komma ur sitt missbruk, att anmäla han lär ju polisen hugga på direkt om du ringer. Men bara du vet ju vad du vill göra. Men kom ihåg att när han har kört ihjäl grannens barn är du moraliskt lika skyldig om du fortsätter tillåta detta hända.
Citera
2011-04-13, 17:10
  #6
Medlem
alcatrazs avatar
Har liknande erfarenheter, min far hade företag oxå och körde rattfull. Vi ringde till slut polisen och de tog honom, han fick fotboja i några månader vilket innebär att de kommer och kontrollerar han så att han inte dricker. Det var vändpunkten för honom, och han slutade dricka efter det.

Jag tycker det var det absolut bästa alternativet faktiskt och skulle rekommendera det. Med fotboja kan de fortfarande arbeta men de hålls borta från alkoholen, vilket annars är jävligt svårt att sluta med om man är beroende. Jag ser det inte som att man tjallar utan att man hjälper, har en person gått ner sig i missbruk så krävs det en hel del för att de ska sluta, och att bli tagen av polisen är en bra start.
Citera
2011-04-13, 17:12
  #7
Medlem
fhoshos avatar
Tror knappast polisen skulle skita i något som är såpass allvarligt som köra rattfull.
Hur fick du körkort? o.O Bör ha koll på hur allvarligt det egentligen är!
Citera
2011-04-13, 17:12
  #8
Avstängd
Braxen82s avatar
Ring polisen så får vi hoppas att han för en behandling och vaknar han kan ju köra på någon ner han kör,,, han kommer tacka dig den dagen han blir nykter..
Citera
2011-04-13, 17:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Ställ ultimatum att han ska sluta dricka. Säg upp kontakten om han inte gör det. Många alkisar behöver ultimatum, då de är vana vid att familjen alltid backar.

Det är inte ditt fel om han kör ihjäl någon, men om det sker och du hade kunnat förhindra det. Hur kommer du må då?

Jag tänker såklart att ställa ett ultimatum. Men just nu blir det svårt eftersom jag bor hemma. Familjen haha vi har ingen familj kvar den är helt splittrad tyvärr. Om han skulle köra ihjäl någon visst skulle jag må dåligt. Men jag kan fan inte agera polis hemma. Har försökt mig på det.

Citat:
Ursprungligen postat av miss.blond
Han behöver ta tag i sitt alkoholproblem, och här snackar vi ta tag ordentligt.
Gömmer han undan flaskor och kör bilen packad så är det stora varningslampor.

Jo jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Ta hans bilnycklar och sätt dig ner med din mor och far och ta ett allvarlig snack. Olyckan som kommer kanske är hans liv som tar slut pga alkoholen eller ditt din mor eller ett oskyldigt barn.

Måste ju finnas någon rådgivning eller att du ringer AA och frågar dem om råd.

Vi har redan haft allvarlig samtal. Men morsan är en periodare eller hur fan det stavas.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Din far behöver vård för att komma ur sitt missbruk, att anmäla han lär ju polisen hugga på direkt om du ringer. Men bara du vet ju vad du vill göra. Men kom ihåg att när han har kört ihjäl grannens barn är du moraliskt lika skyldig om du fortsätter tillåta detta hända.

Sen ifall jag ringer snuten och dom kollar honom och så är han ren den dagen. Då lär jag inte kunna ringa polisen igen.

Gaah vilken jävla mess det här är!
Citera
2011-04-13, 17:17
  #10
Medlem
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. Det finns inget jobbigare när ens egen familj är ur balans. Men du verkar stark och måldriven, då kommer det ordna sig. Alkoholproblem är vanligt i sverige, och det finns bra hjälp som man kan få.
Citera
2011-04-13, 17:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Har liknande erfarenheter, min far hade företag oxå och körde rattfull. Vi ringde till slut polisen och de tog honom, han fick fotboja i några månader vilket innebär att de kommer och kontrollerar han så att han inte dricker. Det var vändpunkten för honom, och han slutade dricka efter det.

Jag tycker det var det absolut bästa alternativet faktiskt och skulle rekommendera det. Med fotboja kan de fortfarande arbeta men de hålls borta från alkoholen, vilket annars är jävligt svårt att sluta med om man är beroende. Jag ser det inte som att man tjallar utan att man hjälper, har en person gått ner sig i missbruk så krävs det en hel del för att de ska sluta, och att bli tagen av polisen är en bra start.

Mjoo jag är jävligt nära på att ringa och tipsa. Jag vet exakt när han åker.

Citat:
Ursprungligen postat av fhosho
Tror knappast polisen skulle skita i något som är såpass allvarligt som köra rattfull.
Hur fick du körkort? o.O Bör ha koll på hur allvarligt det egentligen är!

Jag har börjat övningsköra så jag fick upp ögonen för detta ca 6 månader sedan. Jag har kanske gått på krogen 5 gånger i mitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Ring polisen så får vi hoppas att han för en behandling och vaknar han kan ju köra på någon ner han kör,,, han kommer tacka dig den dagen han blir nykter..

Haha det tror jag knappast.
Citera
2011-04-13, 17:20
  #12
Medlem
Rainmans avatar
äh vafan har han kört bil i 30 år full så är det lugnt... Vissa klarar av att köra bil på fyllan och andra börjar köra som krattor. Jag kör själv bil likadant nykter som dyngrak.. Bor då inte i Sverige och här är det alltså ok att köra på fyllan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback