2011-06-01, 17:53
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreakinPope
Nej det tycker jag inte att dom är värst.

Så har rankar jag Sveriges invandrargrupper:

Värst är kurder, araber, somalier och zigenare. Dessa folkslag är inte kapabla till att vara civiliserade.

Assyrier, perser, tukar (alltså från Turkiet) och balkanfolk är överlag bra invandrare. Tyvärr så har en minoritet dålig attityd dock.

Finnar och italienare tycker jag berikar Sverige. De är oftast väldigt snälla och hårt arbetandes. Dock om man vill fightas med dom så får man vara beredd på en tuff fight, då dom aldrig viker ned sig.

Nån som är beredd att hålla med?

Håller inte med, även om det är lätt att generalisera.

Börjar med kurderna: Finns stora kontraster bland kurderna i Sverige, liknande kontraster ser man inte bland iranierna i Sverige (även om dessa kontraster är fullt förekommande i t.e.x, Iran). Det finns råkriminella, till allt mer accepterade kurder, som dominerar politiken i Sverige, allt från vänsterpartiet, social demokraterna och folkpartiet. Personligen tycker jag att media befolkas allt mer av kurder; Newsmill, Expressen, Bang, etc., har alla kurdiska redaktörer. Samtidigt, så är jag av den uppfattningen att kurder utbildar sig i allt större utsträckning nu än tidigare, detta gäller även Assyrer, även om det är färre så er jag den dynamiken även hos dem.

Araber: Samma sak gäller araber, finns stora kontraster bland araberna. I england tycker jag inte alls araberna är problemmakarna, utan här finns det hundratals akademiker av arabisk ursprung. Det är snarare i Sverige vi känner igen det här problemet, främst på grund av att araberna i Sverige är flyktingar, emedan araberna i UK många gånger är rika araber som bosatt sig här.

Somalier: Jag vet inte så mycket om denna grupp, då jag inte har så många vänner av somalisk ursprung. Det jag läser om dem på flashback låter jag inte påverka min bedömning, för än har jag inte sätt kriminella somalier (här är kurder, iranier, assyrier mer aktiva). Somalierna kanske har mindre sysselsättning än dessa nämnda grupper, men hellre det än att livnära sig på att sälja droger, mörda och råna.

Perser: Ett bra folk, dock så har även dem sina brister. Glömt sin kultur (house niggers), ser ner på folk som har den "autentiska" kulturen kvar, och strävar till att måla upp bilden om dem själva som mellanösterns bourgeoisie. Försöker monopolisera allt i Iran med deras persocentrism. Även om andra folkgrupper bidrar till den iranska kulturen, nu snackar vi om klassisk musik, film, etc. Men i Sverige är dem skötsamma, dock bjuder dem på för mycket underkastelse gentemot svensken i Sverige. Inte ovanligt att man träffar på iranier med svenska namn/efternamn. Tycker personligen att iranierna i England är skönare och trevligare än dem i Sverige. Anyways, skulle kunna skriva en avhandling om dessa folkgrupper, speciellt med tanke på att jag både har vänner och släktingar från vissa av dessa folkgrupper.
2011-06-01, 20:07
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Det kan mycket väl förklara det. Mörkare hud behöver inte betyda blandning med araber, varför skulle det göra det? Det har inte förekommit någon blandning emellan folkgrupperna då man har isolerat sig från sin muslimska grannar. Dessutom är "araberna" i norra Mesopotamien av samma hudfärg för det mesta.

Du anklagar Elias för att ta förhastade antaganden, utan att ens ta en titt på vad du själv skriver.

Det där med att man har isolerat sig kan mycket väl stämma, men frågan är relativ och islam har inte funnits så länge ur regionens historiska perspektiv.

Citat:
Har inte på något sätt påstått detta eller antytt det. Du försöker bara på sedvanlig sätt slingra dig ur att du hade totalt fel ang. assyrier. Du påstår att de problem som finns i Södertälje är skapade av assyrier (från Irak, då du anser också att de är inte samma folk som oss västassyrier "syrianer"), men detta är inte rimligt med tanke på att assyrierna från Irak i Södertälje uppmäter inte särskilt höga nummer.

Så bespara mig ditt skitsnack, tack!

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Renewable
Det är inte bara assyrier från Irak som har kriminella element, det finns gott om assyriska avskum som är knarklangare från Syrien och Turkiet. Människor jag inte värdesätter mer än smutsen under mina skor.

Citat:
De assyrier du syftar på finns inte i Turkiet (ja, bortsett från Hakkari) och de i Syrien är endast flyktingar. Du försöker bortföklara dig nu när du har gjort bort dig och insett att det inte finns särskilt många assyrier från Irak i Sverige, åtminstone jämfört med oss västassyrier (såkallade "syrianer").

Minnet kan vara kort när man försöker hala sig ur jobbiga situationer.

Citat:
Nej, allt som oftast kan man urskilja diverse folk. Det är lätt att skilja en västassyrier från en kurd i Tur Abdin och på samma sätt är det lätt att skilja en östassyrier från en arab i norra Mesopotamien.

Det kan man inte alls, det kan finnas större skillnader inom gruppen än mellan grupperna. Ifall man jämför med etniska turkar eller georgier börjar man se riktiga olikheter på gruppnivå. De enda fysiska skillnaderna jag kan se är väl att assyriska honor ofta blonderar sina hår och är extremt sminkade. Ganska roligt att se faktiskt.
2011-06-01, 22:40
Medlem
Citat:
Minnet kan vara kort när man försöker hala sig ur jobbiga situationer.

Jag syftade inte på om de var kriminella eller inte, jag syftade på att de assyrier du menar (d.v.s östassyrier) finns bara i Irak och delvis i Hakkari. Nu när du är motbevisad försöker du blossa upp nya ämnen och slingra dig ur skiten. Du påstod att det är assyrier (och med assyrier menar du tydligen bara östassyrier, d.v.s de från Irak) som ställer till problem i Södertälje, men hur är detta möjligt när dessa inte utgör några större nummer i Södertälje?

Citat:
Det kan man inte alls, det kan finnas större skillnader inom gruppen än mellan grupperna. Ifall man jämför med etniska turkar eller georgier börjar man se riktiga olikheter på gruppnivå. De enda fysiska skillnaderna jag kan se är väl att assyriska honor ofta blonderar sina hår och är extremt sminkade. Ganska roligt att se faktiskt.

Det kan man mycket väl. Dessutom är assyrier väldigt homogena och som sagt det är väldigt lätt att urskilja t.ex. en kurd från en assyrier i områden som Tur Abdin.
2011-06-01, 23:32
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Jag syftade inte på om de var kriminella eller inte, jag syftade på att de assyrier du menar (d.v.s östassyrier) finns bara i Irak och delvis i Hakkari. Nu när du är motbevisad försöker du blossa upp nya ämnen och slingra dig ur skiten. Du påstod att det är assyrier (och med assyrier menar du tydligen bara östassyrier, d.v.s de från Irak) som ställer till problem i Södertälje, men hur är detta möjligt när dessa inte utgör några större nummer i Södertälje?

Det finns gott om assyrier i västra delarna av Mellanöstern. Du verkar utgå från att så inte är fallet och har därför fallit i någon grop av förvirring.

Citat:
Det kan man mycket väl. Dessutom är assyrier väldigt homogena och som sagt det är väldigt lätt att urskilja t.ex. en kurd från en assyrier i områden som Tur Abdin.

Tänker inte leka en Jo/Nej lek med dig.
2011-06-02, 00:23
Medlem
Citat:
Det finns gott om assyrier i västra delarna av Mellanöstern. Du verkar utgå från att så inte är fallet och har därför fallit i någon grop av förvirring.

Dessa är endast flyktingar. Annars återfinns vi endast i norra Mesopotamien då varken Syrien eller Libanon är några av våra hemområden.

Citat:
Tänker inte leka en Jo/Nej lek med dig.

Skiter i fullständigt.
2011-06-05, 02:22
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:

Skitsnack, fråga vilken utomstående person som helst, det är ofta omöjligt att se skillnader. Ni må ha en annorlunda religion men i Iraks fall delar assyrierna även språk, kultur och mentalitet.

"Utomstående"...ja det kanske förklarar din naivitet och totala avsaknad av etnogenetisk igenkännlighet. Ni Nordbor som tror att italienare är araber och alla som bor nedanför er by är iranier — det börjar bli tröttsamt att bevittna er inkompetens gällande ras och etnogenetik. Om jag frågade dig vilken etnicitet kvinnan på min avatar har hade du säkert sagt "arab!", eller något annat idiotiskt (hon heter för övrigt Marija Karan och är serb). Du förstår, hoppas jag, att Assyrier inte är araber och att det enda som egentligen är gemensamt, hos en del, är just språket? I min mening är även kulturen en helt annan, likaså mentaliteten, även om den förstås är långt ifrån svensk (men vem fan vill ha svensk mentalitet när det gäller?).

Angående "Assyrier-Irakier" är många som hävdar sig vara just det, faktiskt araber just för att det i vissa fall är enklare att bli beviljad asyl om man är kristen i ett arabland. I Södertälje finns det många Assyrier, men det finns också många falska araber och irakier som säger sig vara "kristna assyrier", även fast de är muslimer, eller helt enkelt "kristna irakier" (araber).
Senast redigerad av Caine.Atrebatum 2011-06-05 kl. 02:38.
2011-06-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
"Utomstående"...ja det kanske förklarar din naivitet och totala avsaknad av etnogenetisk igenkännlighet. Ni Nordbor som tror att italienare är araber och alla som bor nedanför er by är iranier — det börjar bli tröttsamt att bevittna er inkompetens gällande ras och etnogenetik. Om jag frågade dig vilken etnicitet kvinnan på min avatar har hade du säkert sagt "arab!", eller något annat idiotiskt (hon heter för övrigt Marija Karan och är serb). Du förstår, hoppas jag, att Assyrier inte är araber och att det enda som egentligen är gemensamt, hos en del, är just språket? I min mening är även kulturen en helt annan, likaså mentaliteten, även om den förstås är långt ifrån svensk (men vem fan vill ha svensk mentalitet när det gäller?).

Det värsta exemplet på en sådan här inkludering/ihopbuntning är ju ordet "neger" för att beteckna alla olika subsahariska afrikanska grupper. Något för mig dock att tro att du inte skulle reagera när ordet används på det sättet.
2011-06-05, 16:25
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
Det värsta exemplet på en sådan här inkludering/ihopbuntning är ju ordet "neger" för att beteckna alla olika subsahariska afrikanska grupper. Något för mig dock att tro att du inte skulle reagera när ordet används på det sättet.

Va? Varför skulle jag bry mig om man använde "neger" som term? En neger är en neger. Något jag hatar är dock när ovetande, bizarra typer säger "arab" istället för Assyrier, eftersom det vittnar om en svensk inkompetens som svår att med lugn ton komma underfund med.
2011-06-05, 20:58
Medlem
Citat:
Va? Varför skulle jag bry mig om man använde "neger" som term? En neger är en neger. Något jag hatar är dock när ovetande, bizarra typer säger "arab" istället för Assyrier, eftersom det vittnar om en svensk inkompetens som svår att med lugn ton komma underfund med.

Jag pratar om HUR man använder ordet neger, inte att det används överhuvudtaget.

Tack för att du befäster min poäng.
2011-06-05, 21:15
Medlem
Renewables avatar
Citat:

Angående "Assyrier-Irakier" är många som hävdar sig vara just det, faktiskt araber just för att det i vissa fall är enklare att bli beviljad asyl om man är kristen i ett arabland. I Södertälje finns det många Assyrier, men det finns också många falska araber och irakier som säger sig vara "kristna assyrier", även fast de är muslimer, eller helt enkelt "kristna irakier" (araber).

Detta vet du själv av personlig erfarenhet eller är du här för att understödja de assyriska horderna i kristendomens namn? Till skillnad från dig har jag en direkt koppling till regionen och vet vad jag pratar om. Skillnaderna är minimala förutom religionen och dess direkt kopplade kulturdrag. Allt annat kulturellt, språkligt, etiskt och politiskt är snarlikt alternativt obundet till grupptillhörighet.

Det är inte överraskande heller, vi pratar om grupper som har levt med varandra sedan man börja räkna tid. Man måste däremot poängtera att trots att likheterna finns, så verkar assyrierna annorlunda ur vissa hänseenden även för naiva utomstående idioter som dig. De är nämligen inte kapabla till civiliserade diskussioner, deras aggressivitet tar över likt en djurisk instinkt. Denna tråd bevisar detta gång på gång.
2011-06-05, 21:22
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Detta vet du själv av personlig erfarenhet eller är du här för att understödja de assyriska horderna i kristendomens namn? Till skillnad från dig har jag en direkt koppling till regionen och vet vad jag pratar om. Skillnaderna är minimala förutom religionen och dess direkt kopplade kulturdrag. Allt annat kulturellt, språkligt, etiskt och politiskt är snarlikt alternativt obundet till grupptillhörighet.

Det är inte överraskande heller, vi pratar om grupper som har levt med varandra sedan man börja räkna tid. Man måste däremot poängtera att trots att likheterna finns, så verkar assyrierna annorlunda ur vissa hänseenden även för naiva utomstående idioter som dig. De är nämligen inte kapabla till civiliserade diskussioner, deras aggressivitet tar över likt en djurisk instinkt. Denna tråd bevisar detta gång på gång.

Jag har bott i Södertälje större delen av mitt liv i Sverige, är etniskt medveten och därför är assyriska etnogenetiken inbegripen; Assyrier är inte araber, har aldrig varit och kommer aldrig att bli — det är bara dumma svenskar som du som inte begriper det. Du har inte en jävla aning om vad du pratar om. Jag gillar Assyrier, har en assyrisk flickvän, är kristen ortodox och stödjer Assyrisk överlevnad och därför skriver jag i denna tråd. Jag förstår att man blir aggressiva när verklighetsfrånvarande, naiva och taskigt pålästa idioter som du spammar sönder tråden med nonsens och floskler. Du är väl en av dem som tror att syrier är detsamma som syrianer.
Senast redigerad av Caine.Atrebatum 2011-06-05 kl. 21:34.
2011-06-05, 22:13
Medlem
Citat:

Ska vi verkligen behöva gå igenom det här igen?

Citat:

Inte kapabla till civiliserade diskussioner? Den enda assyriern som du har diskuterat med i den här tråden som du anser är assyrier är EliasAlucard (ja, du ser ju inte oss västassyrier "syrianer" som assyrier har du ju sagt, felaktigt, och därmed blivit förödmjukad ang. att assyrier är de som orsakar "problem" i Södertälje) och han har om nåt fört en väldigt civiliserad diskussion där han framfört vid sina argument med belägg och liknande, tillskillnad från dig som vägrar ta till dig saker som inte stämmer överens med vad du tycker.

Du har en förmåga att slingra dig ur diskussionsämnet med att skapa nya ämnen när du har fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in