• 1
  • 2
2011-04-12, 11:22
Medlem
Asiktens avatar
Jorden skapades ju av big bang. På nåt sådant vi bör resten av planeterna skapats. Men hur skapades allt när ingenting fanns? Och hur skapades ingenting?

Allt kan ju inte ha funnits för alltid, måste ju ha skapats nån gång?
Citera
2011-04-12, 11:26
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asikten
Allt kan ju inte ha funnits för alltid, måste ju ha skapats nån gång?

Varför det? Tid är bara ett påhitt av människan.
Citera
2011-04-12, 11:36
Medlem
Asiktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Men det krävs ju endå nånting för att något annat ska skapas. Oavsett om tiden inte existerar.
Citera
2011-04-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Är inte tid en benämning på hur lång tid det tar för solen att snurra ett varv runt jorden och hamna i samma position igen?
Citera
2011-04-12, 11:44
Medlem
IgorTks avatar
Det kanske är som en cirkel. Det finns ingen slut och ingen början helt enkelt. Det är mycket vi inte vet än men med åren så kommer vi närmare till sanningen över hur allting är.
Fast vi har långt kvar till det, för att universum är väldigt stor och den tar sin tid.

Alternativet vore ju om några andra intelligenta utomjordingar kom till jorden o delade med sig allt de visste.

Men jag tror inte ens att de utmojordingar med flest generationer bakom sig kan allting. Om vi ska leka med tanken att det finns andra bebodda planeter med helt andra prioteringar i livet.
Senast redigerad av IgorTk 2011-04-12 kl. 11:53.
Citera
2011-04-12, 11:59
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2ndGeneration
Är inte tid en benämning på hur lång tid det tar för solen att snurra ett varv runt jorden och hamna i samma position igen?

HAHAHAHaha, ja, jorden är universums mittpunkt och allt kretsar runt oss...

OnT: Varför behöver det finnas något innan universum?
Citera
2011-04-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
HAHAHAHaha, ja, jorden är universums mittpunkt och allt kretsar runt oss...

OnT: Varför behöver det finnas något innan universum?

Hahahha.. Hoppsan.. Menade självklart tvärtom...

Jag tror att det fanns någonting innan ingenting, som skapade ingenting och därefter kom någonting.
Citera
2011-04-12, 12:30
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2ndGeneration
Hahahha.. Hoppsan.. Menade självklart tvärtom...

Jag tror att det fanns någonting innan ingenting, som skapade ingenting och därefter kom någonting.

Du menar alltså att det fanns någonting som är ingenting före ingenting och detta skapade ingenting som därefter blev någonting?

Nää ni gubbar, blir nog enklare med teorin, det finns inget "innan"
Citera
2011-04-12, 12:42
Medlem
APPRENTICEs avatar
om man tänker som vissa fysiker gör så expanderar universum just nu men sen kommer gravitationen ta över och universum börja krympa och när universum är "litet" igen så kommer det "en ny" big bang som kommer att sprida ut materian igen eller det var vad jag fick försvar av min fysik lärare i 9an ilf
Citera
2011-04-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Du menar alltså att det fanns någonting som är ingenting före ingenting och detta skapade ingenting som därefter blev någonting?

Nej?
Jag menar att det fanns någonting som var någonting, precis som nu. Efter det kom ingenting. Efter ingenting kom någonting som sakta utvecklades till idag. Processen är oändlig och kommer att börja om.
Snart finns ingenting. Precis som förut.
Vad lär vi oss utav det? - Ingenting.
Citera
2011-04-12, 13:14
Medlem
SiCotics avatar
Först och främst bör du definiera "ingenting".
Det finns "ingenting" som är vakuum.
Sen finns det "ingenting" som är absolut ingenting.

Sistnämnda känns otroligt ologiskt.

Om vi definierar ingenting som de förstnämnda, de var bara ett stort vakuum, så finns det en teori(självklart går inget att bevisa i dagens läge).

Den går ut på att i vakuumet så uppstod de efter en period små explosioner och ur dom små explosionerna bildades atomer. Explosionerna ökade successivt, blev både fler och kraftigare. Till slut så skulle det leda till the big bang.

Det är en av alla teorier som finns. Googla så kommer du hitta massor
Citera
2011-04-12, 17:56
Medlem
Gridiots avatar
Du besvarar ju frågan men själva frågan, innan ingenting fans just ingenting. Om det fanns något innan vårat universum vet man inte.
Berggreppet tid är ett svårt sådant. Som tredimensionella varelser kan vi inte uppleva tid i sin helhet eller korrekta form, utan istället som fragment för framgent, vilket skapar den bild av linjäritet. Om man ska plocka ned tid i ett tredimensionellt format tror jag att något sluten geometrisk funkar bäst, typ en cirkel eller sfär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in