• 1
  • 2
2011-04-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APPRENTICE
om man tänker som vissa fysiker gör så expanderar universum just nu men sen kommer gravitationen ta över och universum börja krympa och när universum är "litet" igen så kommer det "en ny" big bang som kommer att sprida ut materian igen eller det var vad jag fick försvar av min fysik lärare i 9an ilf

Fast allt tyder ju snarare på att gravitationen tappar mer och mer grepp om universum. Det som är troligast är snarare att det kommer expandera i all oändlighet och bli kallt och fullkommligt sterilt och tomt.
Citera
2011-04-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asikten
Jorden skapades ju av big bang. På nåt sådant vi bör resten av planeterna skapats. Men hur skapades allt när ingenting fanns? Och hur skapades ingenting?

Allt kan ju inte ha funnits för alltid, måste ju ha skapats nån gång?

Menar du vad som fanns innan Big Bang så skapades det väl ingeting. För varken tid, rum eller cause and effect fanns.
Citera
2011-04-17, 15:45
Medlem
therebells avatar
Citat:
Jorden skapades ju av big bang. På nåt sådant vi bör resten av planeterna skapats. Men hur skapades allt när ingenting fanns? Och hur skapades ingenting?

Då något ting dör ut, då föds samtidigt något nytt ting. Med andra ord finns det inget som säger, att det som aldrig "har" existerat, egentligen faktiskt gör det och tvärtom...
Citera
2011-04-18, 01:12
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

Ingenting skapades inte och innan ingenting fanns ingenting! Av uppenbart logiska skäl.
Citera
2011-04-18, 18:43
Medlem
Ingen kan säga att universum har uppstått ur "ingenting", vi är ganska säkra att någonting inträffade för ca 14,7 miljarder år sedan, men vad det var som inträffade vet vi inte, men svaret finns i "big bang"
I "ingenting" finns inte ens rummet. Med hjälp av M-teorin eller sträng-teorin försöker forskarna lösa bla. denna gåtan.
Grymt intressant ämne detta
Citera
2011-04-18, 20:36
Medlem
devendras avatar
Tänk dig en blomma. Innan den slår upp ur jorden och tar sin plats i det synliga rummet finns där ett ingenting kan vi säga.. inget synligt iaf, partiklar och damm jovisst, men för enkelhetens skull säger vi ingenting.

Så, när blomman slagit fram, så har ju inte ingentinget som fanns där innan försvunnit, jo eller det kanske ter sig så, men så är det inte, den finns där bakom blomman, bakom tinget. Men det är metafysiskt närvarande.

Såsom ingetinget innan big bang, är fortfarande överallt och allt, och det materiella är en blomma som slagit fram ur dess jord.
Citera
2011-04-19, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2ndGeneration
Jag tror att det fanns någonting innan ingenting, som skapade ingenting och därefter kom någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Du menar alltså att det fanns någonting som är ingenting före ingenting och detta skapade ingenting som därefter blev någonting?

Citat:
Nej?
Jag menar att det fanns någonting som var någonting, precis som nu. Efter det kom ingenting. Efter ingenting kom någonting som sakta utvecklades till idag. Processen är oändlig och kommer att börja om.
Snart finns ingenting. Precis som förut.
Vad lär vi oss utav det? - Ingenting.

hahahaha asså jag gråter, det här va det mest fantastiskt roliga jag läst på bra länge!!! hahaha fan va ni är sköna
Senast redigerad av wessla 2011-04-19 kl. 05:06.
Citera
2011-04-19, 11:09
Medlem
.
Citera
2011-04-20, 19:06
Medlem
Citat:

Ingenting är ingenting, så vadå skapa ingenting, förstår inte?

Citat:

Men det är väl ganska så troligt att just det är fallet, för om det ursprungligen bokstavligen inte fanns något, så skulle det inte finnas något idag heller, för ur ingenting så kan aldrig något komma. Så något har alltid funnits, det känner jag mej tämligen säker på.

Frågan är mer vad det är, hur och varför.

Men jag är tveksam till att vi någonsin kommer finna svar på dessa frågor dock. Kan inte riktigt se hur det skulle vara möjligt idagensläge. Vi vet inte ens vart vi ska leta, frågan är också om svaret ens finns här, och skulle vi förstå svaret om vi fick det?

Intressant fråga, men hopplöst.
Citera
2011-04-20, 20:47
Medlem
APPRENTICEs avatar
Citat:
Fast allt tyder ju snarare på att gravitationen tappar mer och mer grepp om universum. Det som är troligast är snarare att det kommer expandera i all oändlighet och bli kallt och fullkommligt sterilt och tomt.
ok är inte så pass insatt.... men för all kraft finns ju en motkraft right? om man inte flyter tyngdlöst i ett vakuum i en konstant hastighet/är stilla..... så alltså borde universum bli störe och större tills kraften som universum skapades av har blivit tillräckligt liten för att motkraften(dragningskraften mellan massorna) ska vara större och dra samman tills det är så pass kompakt att atomernas kärnor ligger i varandra och det skapas mer energi och allt skickas ut igen så att allt "skapas igen" men på nytt sätt med nya möjligheter det är vad jag tror
Citera
2011-04-21, 12:00
Bannlyst
Citat:
Nej?
Jag menar att det fanns någonting som var någonting, precis som nu. Efter det kom ingenting. Efter ingenting kom någonting som sakta utvecklades till idag. Processen är oändlig och kommer att börja om.
Snart finns ingenting. Precis som förut.
Vad lär vi oss utav det? - Ingenting.
Intressant tanke måste jag säga.
Citera
2011-04-21, 17:50
Medlem
http://i.imgur.com/0NlR8.png
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto