• 1
  • 2
2005-05-10, 19:32
Medlem
jokers avatar
Hörde på radion att man i Holland och Belgien är i full färd med att legalisera dödshjälp på nyfödda. Är det en bra ide? Iofs kan man ju tycka att det är bra att avsluta lidandet tidigt när det inte finns något hopp om ett drägligt liv. Å andra sidan är det ju bara prognoser som ges vid födslen. Finns många som lever ok liv i dag som var dödsdömda som nyfödda. Man kan ju också resonera om en nyfödd ska ha rätt till sitt eget liv?

http://www.sr.se/p1/diverse/appdata/...studioettB.ram
Länken gäller troligen bara i dag, sedan får publikum anstränga sig lite.
Citera
2005-05-11, 14:45
Medlem
johnny_viciouss avatar
jag tycker inte att man ska erbjuda dödshjälp för spädbarn. känns som att man inte ska bestämma över någon som inte kan utrycka sin vilja att leva. Okej att man hjälper gamla och sjuka men de vet ju ändå hur livet har varit och hur dåligt livet är just nu för dem och de har en uttrycklig önskan om att få dö men spädbarn??
Citera
2005-05-11, 17:53
Medlem
Natural Borns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
jag tycker inte att man ska erbjuda dödshjälp för spädbarn. känns som att man inte ska bestämma över någon som inte kan utrycka sin vilja att leva. Okej att man hjälper gamla och sjuka men de vet ju ändå hur livet har varit och hur dåligt livet är just nu för dem och de har en uttrycklig önskan om att få dö men spädbarn??

Tycker att du har helt rätt. känns som man bestämmer över någon som inte kan uttrycka sina känslor och det tycker jag är fel.
Citera
2005-05-12, 11:03
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natural Born
Tycker att du har helt rätt. känns som man bestämmer över någon som inte kan uttrycka sina känslor och det tycker jag är fel.

Kort och koncist!
Citera
2011-04-12, 02:41
Bannlyst
Aktiv dödshjälp för de med asperger?

Kom igen.. om en råtta blir sjuk, får infektion i ögat, är gammal, luktar illa och har en obotlig smärtfylld njursjukdom och en infekterad lunga som varar och blir vätskefylld.. då är det klart som fan att man avlivar råttan.

Varför kan inte vi med asperger få aktiv dödshjälp? Fatta att gå runt som man är, fast fullt frisk kroppsligt sett. I praktiken så är man den där råttan.

Topic: Ska man ge aktiv dödshjälp för de med asperger?
Citera
2011-04-12, 02:47
Bannlyst
Nej. Ser inte hur just asperger skiljer sig från någon annan diagnos?
Citera
2011-04-12, 02:53
Medlem
slowmedowns avatar
Nej det skulle ju vara bra om du kunde förklara varför just Asperger skulle kvalificera sig för aktiv dödshjälp gentemot andra diagnoser?
Citera
2011-04-12, 03:10
Medlem
chriztalizahs avatar
Liknelsen med råttan hade ingen relevans - kan du inte motivera
lite mer? Jag vill gärna höra några solida argument som talar för
att vi ska avrätta/döda/mörda/söva för alltid de med aspergers.
Du talar för en hel grupp men det känns inte direkt som du är
talesman för en grupp?

Jag är för dödshjälp rent generellt, men den är individanpassad
och används inte för att sålla bort vissa grupper av människor.

Jag fattar att du har det jobbigt med din sjukdom men det finns
hjälp att få. Innan du kommer fram till att döden är den enda utvägen
så bör du uttömma alla resurser som finns att tillgå.
Citera
2011-04-12, 03:34
Medlem
Aspier är bättre på vissa saker och sämre på vissa saker. Live it your way.
Citera
2011-04-12, 03:48
Medlem
Det är kul att ha aspergers ju! Jag får förmåner i samhället för att vara smart.
Citera
2011-04-12, 04:20
Medlem
aaphs avatar
En helt seriös fråga till er som funderat - om ni verkligen vill dö, ska det verkligen behövas att någon hjälper er då?

Hoppa framför ett tåg, skjut dig själv i huvudet med en hagelbrakare, hoppa fallskärm - men skit i att veckla ut den.

Finns så många möjligheter!
Citera
2011-04-12, 14:08
Medlem
ceterus avatar
Ser inte varför just aspies ska erbjudas aktiv dödshjälp och inte t.ex. de med ADHD, de som är homosexuella, de som röstar på moderaterna och de som lyssnar på opera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in