2014-07-09, 09:06
Medlem
Quarrels avatar
KVP: Mordet på Björkegren är och förblir en gåta
Citat:
Butlern har hela tiden hävdat sin oskuld. Skånepolisens sista förhör med honom, kl 11.55 den 30 september 1998, avslutades med en fråga till butlern om vad han själv vet om Björkegrens försvinnande:
”Beträffande Björkegrens vet han ingenting om detta än vad han tidigare har sagt. Han skulle gärna se att det kunde klaras upp så att det framgick att han inte hade med det att göra. XXX anser att det är många som har anklagat honom för inblandning i det inträffade bland annat inhyrda privatdetektiver från Stockholm."
"XXX minns inte så mycket och egentligen bryr han sig inte eftersom han inte har med försvinnande att göra.”
Butlern, som är tysk medborgare men med permanent uppehållstillstånd, är sedan 2001 registrerad med okänd vistelseort i svensk folkbokföring – det vill säga att svenska myndigheter inte längre vet var han befinner sig. Eller om han lever.
Citera
2014-07-09, 10:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det är det, ja. Jag tänkte på morgondagen, även om jag inte skrev det. Vi säger att du får den uppgiften Quarrel, så ser vi fram emot rapport senare.
Rapport
Personnummer: 67O524-35I4
Avregistrerad som försvunnen 2001-10-17
Senast kända adress 1999-02-12 Köpmansgatan 14 Båstad

Två gifta föräldrar bosatta i Ängelholm
Två barn födda 1994 resp 1996, bosatta i Helsingborg
Två syskon bosatta i Marieholm resp. Göteborg
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-09 kl. 10:21.
Citera
2014-07-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Rapport

Butlern är väl den enda misstänkta? Jag gissar, att han lever i Tyskland, då han är tysk medborgare. I Tyskland är folkbokföringen inte offentlig.

Uppgiften om att svensk polis haft s.k. spärr på honom i något internationellt register, som innebar automatisk information ifall han greps av polis i andra länder - det är intressant. Denna spärr skulle ha funnits till 2003 - i ca tio år!?
Citera
2014-07-09, 13:23
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Butlern är väl den enda misstänkta? Jag gissar, att han lever i Tyskland, då han är tysk medborgare. I Tyskland är folkbokföringen inte offentlig.

Uppgiften om att svensk polis haft s.k. spärr på honom i något internationellt register, som innebar automatisk information ifall han greps av polis i andra länder - det är intressant. Denna spärr skulle ha funnits till 2003 - i ca tio år!?

Vilket motiv ansags butlern haft ? Eller var det for att han skulle ha varit i huset nar CEB forsvann ?
Citera
2014-07-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Vilket motiv ansags butlern haft ? Eller var det for att han skulle ha varit i huset nar CEB forsvann ?

Ja, om du läser länken

http://www.expressen.se/kvallsposten/mordet-pa-bjorkegren-ar-och-forblir-en-gata/.

Butlern var alltså endast 27 år när C-E B försvann - och hade bl a. kännedom om dennes bankkonto i Schweiz, och fick i uppdrag att hämta kontanter därifrån. Vad hade butlern för bakgrund? troligen inte fläckfri, eftersom han i Tyskland för drygt tio år sedan misstänkts för bedrägeri. Och en sådan anställde alltså C-E B. Hur klok var C-E B egentligen?
Citera
2014-07-10, 21:48
Medlem
JDKs avatar
Citat:
Butlern var alltså endast 27 år när C-E B försvann - och hade bl a. kännedom om dennes bankkonto i Schweiz, och fick i uppdrag att hämta kontanter därifrån. Vad hade butlern för bakgrund? troligen inte fläckfri, eftersom han i Tyskland för drygt tio år sedan misstänkts för bedrägeri. Och en sådan anställde alltså C-E B. Hur klok var C-E B egentligen?

Klok och klok, jag hade aldrig anställt någon med rent mjöl i påsen om min avsikt var att denne skulle hämta ut gömda pengar i Schweiz åt mig. Just sayin'.
Citera
2014-07-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDK
Klok och klok, jag hade aldrig anställt någon med rent mjöl i påsen om min avsikt var att denne skulle hämta ut gömda pengar i Schweiz åt mig. Just sayin'.

Att överhuvudtaget anställa någon med den typen av uppdrag är knappast klokt. Han kunde ha anlitat någon han känt länge och litat på. Just sayin'.
Citera
2014-07-11, 17:50
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Att överhuvudtaget anställa någon med den typen av uppdrag är knappast klokt. Han kunde ha anlitat någon han känt länge och litat på. Just sayin'.

Nu klampar du på ömma tår, när du säger att någon som blivit mördad (okej, han är fortfarande bara försvunnen, men ändå) sannolikt blev mördad p.g.a egna (dåliga) val. Tur att du skrev detta i en tråd om en försvunnen gubbe och inte i en om en ung kvinna.
Citera
2014-07-12, 12:02
Medlem
Citat:
Nu klampar du på ömma tår, när du säger att någon som blivit mördad (okej, han är fortfarande bara försvunnen, men ändå) sannolikt blev mördad p.g.a egna (dåliga) val. Tur att du skrev detta i en tråd om en försvunnen gubbe och inte i en om en ung kvinna.

Jaså? Det tycker du? Detta är ett diskussionsforum, med yttrandefrihet - det kanske du inte har fattat? Trist, om jag "trampat på ömma tår", men det handlar om en offentlig person - och jag finner hans val av penningkurir mycket märkligt. Jag har aldrig sagt, att butlern sannolikt är mördaren för övrigt - och heller aldrig hävdat, att CEB mördats.

Är självmordet för resten verkligen något man bör utesluta? Och varför?
Senast redigerad av quality1939 2014-07-12 kl. 12:13. Anledning: skrivfel
Citera
2014-07-12, 20:20
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Jaså? Det tycker du? Detta är ett diskussionsforum, med yttrandefrihet - det kanske du inte har fattat? Trist, om jag "trampat på ömma tår", men det handlar om en offentlig person - och jag finner hans val av penningkurir mycket märkligt. Jag har aldrig sagt, att butlern sannolikt är mördaren för övrigt - och heller aldrig hävdat, att CEB mördats.

Är självmordet för resten verkligen något man bör utesluta? Och varför?

Nej. Om du hade läst och fattat inlägget hade du sett att jag ej har något emot den åsikten - tvärtom. Men många andra här har det. Självmord kanske man inte kan utesluta utan kropp, men jag säger att om betjänten är gärningsman så är kroppen ivägskeppad i en bil. Är offrets bil - bilar - kollade? Hade den försvunna butlern någon egen bil?
Citera
2014-07-12, 22:07
Medlem
Citat:
Nej. Om du hade läst och fattat inlägget hade du sett att jag ej har något emot den åsikten - tvärtom. Men många andra här har det. Självmord kanske man inte kan utesluta utan kropp, men jag säger att om betjänten är gärningsman så är kroppen ivägskeppad i en bil. Är offrets bil - bilar - kollade? Hade den försvunna butlern någon egen bil?

Skit i Q39:an. H*ns standard argument är självmord i alla lägen.
Citera
2014-07-12, 22:23
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Rapport

Vem är det som bor i Marieholm? Och Marieholm i Skåne eller vid Göteborg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in