2014-06-02, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Metro
Efter en personlig konkurs på 1,3 miljarder kronor blev han dock en av Sveriges fattigaste.

Mycket var Björkegren, men fattig var han ju aldrig.
Citera
2014-06-03, 00:11
Medlem
Funkydudes avatar
Väldigt mycket talar ju mot att han skulle leva än idag. Åldern i sig är en sak: Han hade varit 94 år idag isf. Inte många män som kommer upp i den åldern.
Citera
2014-06-03, 08:01
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Mycket var Björkegren, men fattig var han ju aldrig.
Man kan nog säga att han hade en ganska usel balansräkning hur som helst. Glädjen över den stora tillgångsmassan riskerar att bli ganska grusad när skuldmassan är vida större. Köper man ickeavkastande egendom som t.ex. konst för lånade pengar räcker det med högre ränta eller en liten lågkonjunktur för att det ska smälla. Och hur rikt är det att gå i konkurs?
Citera
2014-07-05, 12:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rubrik.

Såg rubrikerna i dagens Expressen. En av dessa handlade om fallet med den försvunne finansmannen Carl-Eric Björkegren. Läste emellertid inte själva artikeln.
Citera
2014-07-05, 14:05
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Såg rubrikerna i dagens Expressen. En av dessa handlade om fallet med den försvunne finansmannen Carl-Eric Björkegren. Läste emellertid inte själva artikeln.

Inget nytt framkom i den eg. Bara en en vanlig story om uppgang & fall.

Jag skulle hemskt garna vilja veta vad som hant. Att han ar dod nu idag utgar jag ifran med tanke pa aldern, aven om han saklart skulle kunna vara i livet ett par ar till.
Jobbigt for barnen att inte fa nagot svar pa vad som hant deras pappa.
Citera
2014-07-05, 17:56
Medlem
Quarrels avatar
KVP: Björkegren - miljardär som förlorade allt
Citat:
- Carl-Eric ringde och berättade att butlern hade tagit pengar ur en läderportfölj han hade i garderoben i bottenvåningen. Men du har ju inga pengar, sa jag. Sedan hände det igen, butlern tog pengar en gång till, berättar I*n W*chtmeister.
- Carl-Eric kunde inte anmäla stölden eftersom han ju inte hade några pengar officiellt. Det visste den som tog. Senare stack butlern med pengarna, 100 000 kronor, säger han.

Den 2 juni 1994 försvinner Carl-Eric Björkegren, 73, spårlöst från villan i Viken. Familjen är redan från början övertygad om att det var mord, efter några år kommer polisen till samma slutsats.
Citera
2014-07-06, 13:59
Medlem
Quarrels avatar
KVP: Här slutar spåren efter miljardären
Citat:
Av den polistekniska undersökningen i juni 1994 framgår inga andra tecken på våld. Men dottern [E] Björkegren, som åker ned till Viken från Stockholm efter pappans försvinnande, finner ett hus som är delvis i kaos.
– Det låg sand inomhus, ett fotavtryck fanns på väggen vid trappan och sovrummet var obäddat och rörigt. Något hade hänt där inne. Polisen sa till oss att de misstänkte att han kunde ha blivit slängd på soptippen eller i havet, säger [E] Björkegren, 65.
Citera
2014-07-08, 20:41
Medlem
Quoters avatar
Tror väl antingen att 1) butlern mördade honom och gömde kroppen eller att 2) butlern var med på det hela - alltså att Björkegren skulle föras bort och mördas - och tog hand om lite praktiska ting etc. Det som förvirrar mig är att det enligt polisen inte verkar som att mordet hände i bostaden.

Fråga: är den berömda betjänten - Pierre Andrée Beckmann (?) med person-nummer-start 1967-05-24 (?) och Ängelholm-adress 1990 (?) - avliden? Läste det i en artikel. Står inget i Dödsboken vad jag kan se iaf. Någon som vill ringa Skatteverket lite snabbt och fråga hur det ligger till?
Citera
2014-07-08, 20:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Tror väl antingen att 1) butlern mördade honom och gömde kroppen eller att 2) butlern var med på det hela - alltså att Björkegren skulle föras bort och mördas - och tog hand om lite praktiska ting etc. Det som förvirrar mig är att det enligt polisen inte verkar som att mordet hände i bostaden.

Fråga: är den berömda betjänten - Pierre Andrée Beckmann (?) med person-nummer-start 1967-05-24 (?) och Ängelholm-adress 1990 (?) - avliden? Läste det i en artikel. Står inget i Dödsboken vad jag kan se iaf. Någon som vill ringa Skatteverket lite snabbt och fråga hur det ligger till?
Det är nog stängt, är jag rädd.
Citera
2014-07-08, 20:49
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är nog stängt, är jag rädd.

Det är det, ja. Jag tänkte på morgondagen, även om jag inte skrev det. Vi säger att du får den uppgiften Quarrel, så ser vi fram emot rapport senare.
Citera
2014-07-08, 20:56
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter

Chefen för Skånepolisens kalla fall grupp vet inte om butlern lever eller är död.

Men du har kanske bättre möjligheter att kolla det.

Bästa spåret torde vara butlerns anhöriga som fortfarande bor i Skåne, ingen som känner till dem?
Citera
2014-07-09, 00:59
Medlem
Cyborg_ses avatar
Enligt artikeln jag läste hade butlern hyrt en gräsklippare och klippte gräset fast det regnade... Gör man det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in