Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-09, 18:25
  #1
Medlem
Vill någon berätta, ..helt enkelt, vad bankkrisen på Island handlar om, som de just nu röstar ..någonting kring. Alltså jag vill köpa ett eget hus på Island, jag lånar pengarna, ett antal stycken -isländska- kronor på -isländska- banken, mot en viss ränta och avbetalningsplan. Å så hände nått med denna -isländska- banken, att låntagaren nu skall, som -de svenska- nyhetsmedierna berättar betala tillbaka för nämnda lån ..miljoners -isländska- kronor.
Å så att jag bor och jobbar på Island och får 1000 -isländska- kronor i lön varje månad, ..väl både före och efter nämnda bankkrisen.

...tackar på förhand.
Citera
2011-04-10, 23:25
  #2
Medlem
-MEN VA JÖSSES!!! Uttrycker jag mig obegripligt; ..som så ofta sägs om mig. Eller är denna saken med Islands samhällsekonomiska tillvaro obegriplig för oss alla? Som ingen svarar??????

En man –bosatt på Island- lånar –isländska- pengar i en –isländsk- bank; denna visst en viss isländsk bank, och köper ett hus –där på Island- för pengarna. ..och rimligen att köpeskillingen var vad man vanligtvis betalar –där på Island- för ett sådant hus. ..å så går, någon bank i konkurs. Det vill säga ..väl? att banken har köpt, har införskaffat till sig, saker och ting, som den inte kan betala. Varpå ..någon tar ifrån den nämnde mannen hans nämnda hus. Jo, något med att huset ingår i bankens tillgångar, till dem som har krav på banken i konkursen. ..men vad har hela isländska folket med detta att göra? Med detta valet som de just har genomfört? Och vad har brittiska och holländska banker med saken att skaffa?

...tackar på förhand.
Citera
2011-04-11, 00:57
  #3
Medlem
sergays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-MEN VA JÖSSES!!!

...tackar på förhand.


Allt du skriver ovan väldigt snurrigt och beskriver inte något av det som hänt.

2 olika saker:

För det första:

En man som lånat isländska(!) pengar, och köpt ett hus, har inte påverkats av det som hänt.

De som påverkats är bl.a. de som lånat i så kallade "myntkorgslån". Dessa lån innebär att du lånar i olika valutor, t.ex. 50% dollar och 50% euro. Säg att mannen lånat 10 000 000 isk, men i euro, alltså ca. 100 000€. När han lånade låg euron i säg 100 isk. Men tappar isländska kronan 50% av sitt värde - vilket den gjorde - innebär det att hans lån helt plötsligt gått upp med samma procent. Han är alltså fortfarande skyldig 100 000€, men för honom innebär det nu 15 000 000 isk.

Detta gör ju att alla han månadskostnader (ränta + ev. amortering) höjs, vilket han antagligen inte klarar av. DÅ kan han förlora huset som ett resultat av krisen, med det beror på att han inte kan betala lånen.

För det andra, det som hänt med Holland och Storbritannien:

Icesave är(var) en del av den isländska banken Landsbanki. Icesave kallades deras online sparkonton utomlands(Holland och Storbritannien). Dessa konton skulle enligt avtalen skyddas av Islands insättningsgaranti. I Sverige var den då 500 000 sek, alltså ersätter svenska staten belopp upp till en halv miljon, resten försvinner som banken går omkull.

På Island hade man dock satt en obegränsad insättningsgaranti, alltså skulle isländska staten ersätta alla pengar man satt in, OM banken skulle gå omkull. När banken sen gick omkull, gick man ut och sa att insättningsgarantin endast gällde islänningar, utländska sparare.

Sen hände massa skit, redan förra året lades en betalningsplan fram, men den bestod av hutlösa villkor, för hög ränta etc. Det avtalet ansåg många islänningar vara ett skämt, och röstade inte ens.

Nu har man förhandlat fram ett annat avtal, men alltså ansåg inte islänningarna att det är rättvist det heller.

Jag har en hel del att skriva om var jag tycker skulden ligger med, men det får bli i morgon.

Jag vill i alla fall be folk att försöka se igenom svensk medias bevakning, och se att majoriteten av alla islänningar varken köpte dyra bilar eller tog lån på egna initiativ, utan fick helt veta av bankerna att det är "så man gör". Säger ALLA banker och analytiker samma sak så är det konstigt att man till slut tror på det. De är ju trots allt de som gemene man lyssnar och litar på.

Att det sen inte fanns bättre koll längre upp i leden är makalöst, men de som tog fel beslut står också inför rätta för felen de gjorde.

Många av de som nu måste betala av skulden, tog inte ens lån när banken försökte kasta lånen på dem. Det enda de gjort är att lita på sin regering och sina banker, och att de faktiskt vet vad de sysslar med. Vilket de dock inte gjorde...
Citera
2011-04-11, 08:53
  #4
Medlem
TACKAR TACKAR! Signaturen sergay för redogörelsen.
Och
1: Sade SVT-journalisten Malin Syrstad inte ett knäpp om något med "myntkorgslån", dels för mannen med huslånet, dels med en arkitekt som hade förlorat sitt jobb.

2: Läser jag med stort intresse Din text om Icesave ..som väl är ett avtal. Och nu skall jag tänka igenom Ditt sagda.

==============
11-04-09 / malin.syrstad@svt.se

Bästa Fru TV-journalisten.

..som Du nu håller på i Rutan från Island just nu, bör Du byta fack!
Till Musikerförbundet. Som Dina inslag ..ju är bara en kul grej, för säkert många på denna sidan Rutan. Med till exempel storyn med en man som hade köpt ett hus som han hade bott i sedan länge och nu hade ..visst banken för hans lån till husköpet, tagit huset från honom. …för den här bankkonkursen för något år sedan. Och att brittiska och nerderländska banker kräver ..enorma pengar tillbaka.…och vi många fattar INTE ETT DYFT!
Och att intervjua en arkitekt som inte har vett att sluta att äta hamburgare när 100-tusen människor tittar på honom, ..vad gav det?????

Jo, jag aaanar, något. Som jag ju kan hjälpa Dig med att fixa ljus och annat elektriskt till Ditt hus. Att saken berör olika valutor ..på något sätt. Att ..på nått sätt islänningarna lånade pengar ..på nått sätt i annan valuta. Å så ..på nått sätt, blev det konkurs i en bank .. å så????????????
-Och jag tror övertygat, att med bara några enkla ord, kommer vi licensbetalare att förstå, det grundläggande. Å så förstås att Du själv vet vad Du behandlar och inte bara letar efter material för att göra kuliga kullebyttor i Rutan.

Vänligen
Bengt-Olof Gavne, Västerås
Citera
2011-04-11, 09:03
  #5
Medlem
Vad är detta, snälla ta bort detta ämnet. Är konstigt.
Citera
2011-04-11, 20:34
  #6
Medlem
sergays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konika1
Vad är detta, snälla ta bort detta ämnet. Är konstigt.

Bengt-Olof Gavne känns som maskinöversatt spam. Väldigt märkligt det här.
Citera
2011-04-11, 20:37
  #7
Medlem
hahaha ja det har du rätt i
Citera
2011-04-12, 09:12
  #8
Medlem
KAN NÅGON tolka/förklara/lägga ut texten på, det här:

===
En stor del av den isländska banksektorn, privatiserades mellan 1998 och 2003, och efter det, växte finansbranschen extremt snabbt.
Storbankerna Landsbanki, Glitnir och Kaupthing, gjorde erövringar inom finans, handel, fastigheter och flyg.
Den isländska banksektorn blev nio gånger större än landets BNP.

Under några veckor på hösten 2008, tog staten kontrollen över Landsbanki, Glitnir och Kaupthing.
Storbritannien använde sig av en antiterrorlag och frös en del av Landsbankis tillgångar ’i Storbritannien’.
Valutakursen ’för isländska kronor mot utländsk valuta’ störtdök ’då’ och börsen ’på Island’ stängde tillfälligt.
När börsen öppnade efter en vecka föll den med 76 procent.
===

-Det talas om att bankdirektörerna var kriminella.

PS. Sistskrivna inläggen handlar om individer som blir rädda inför konstaterandet av att de inte förstår det här med Islands ekonomi, som de som högskola har-gått ekonomer borde förstå, och i rädslan slår omkring sig. -Ge dem en kram om ni träffar på dem.
Citera
2011-04-12, 15:30
  #9
Medlem
Grim-s avatar
Vill någon berätta, ..helt enkelt, vad bankkrisen på Island handlar om, som de just nu röstar ..någonting kring. Alltså jag vill köpa ett eget hus på Island, jag lånar pengarna, ett antal stycken -isländska- kronor på -isländska- banken, mot en viss ränta och avbetalningsplan. Å så hände nått med denna -isländska- banken, att låntagaren nu skall, som -de svenska- nyhetsmedierna berättar betala tillbaka för nämnda lån ..miljoners -isländska- kronor.
Å så att jag bor och jobbar på Island och får 1000 -isländska- kronor i lön varje månad, ..väl både före och efter nämnda bankkrisen.

...tackar på förhand.




!!??!?!?!?!?!?!?
Citera
2011-04-12, 17:22
  #10
Medlem
MER SAGT om detta isländska bankekonomiska

: Lagen handlar om 36 miljarder kronor, som Island är skyldigt Storbritannien och Nederländerna, efter bankkrascherna 2008.

: men nej-sägarna vill inte att skattebetalare ska stå för räkningen.
-Det blir absolut ett nej, inte en chans att vi kommer att betala skulder för skurkarna som fortfarande vältrar sig i lyx, sade Kristjan Johansson, en 63-årig operasångare till Reuters innan han gick in vallokalen och avlade sin röst.

-Möjligen att det handlar något om, att isländska banker lånade in pengar från –inte minst- engelsmän och holländare, å så bedrev de isländska bankdirektörerna en, till kriminell bankrörelse med pengarna, till att bankerna gick i konkurs.
Med att de brittiska och holländska regeringarna ersatte sina respektive samhällsmedlemmar med deras förlustar och kräver nu isländska staten på pengarna.
..men varför skall det isländska folket stå för dessa bankernas, till kriminalitet???
Citera
2011-04-12, 21:32
  #11
Medlem
Candide-Optimistens avatar
Det finns ett flertal trådar som avhandlar ämnet.

https://www.flashback.org/sok/icesave
Citera
2011-04-12, 23:07
  #12
Medlem
DÄR SATT DEN ...kanske? -Tack för de´! Candide-Optimisten. Nu har jag i alla fall nått att läsa i natt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback