2024-06-02, 18:10
Medlem
Är det någon som pratat med läkare om 5-HTP och fått ett okej för att använda det?

Jag får inte ta antidepressiva pga mår för dåligt, och vill inte heller ta det då jag testat i princip alla som används i Sverige. Har efterfrågat ECT men blev ett stort nej där eftersom jag har för dåligt hjärta.

Ska till ett behandlingshem så kan inte ta detta ”i smyg” så jag undrar om nån fått igenom det av en läkare?
Citera
2024-06-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Är det någon som pratat med läkare om 5-HTP och fått ett okej för att använda det?

Jag får inte ta antidepressiva pga mår för dåligt, och vill inte heller ta det då jag testat i princip alla som används i Sverige. Har efterfrågat ECT men blev ett stort nej där eftersom jag har för dåligt hjärta.

Ska till ett behandlingshem så kan inte ta detta ”i smyg” så jag undrar om nån fått igenom det av en läkare?

Jag surrade med min läkare om det. Han läste på lite och sa att det är bara att testa om jag känner för det. Absolut inga ssri i kombination med annars tyckte han det verkade som ett intressant tillskott.
Citera
2024-06-03, 10:23
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy

Rent generellt brukar läkare och annan vårdpersonal inte vilja rekommendera något som inte säljs på apoteket. Det ger inget klirr i kassan.
Citera
2024-06-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Rent generellt brukar läkare och annan vårdpersonal inte vilja rekommendera något som inte säljs på apoteket. Det ger inget klirr i kassan.

Det är min erfarenhet också. Genomkorrupt, har dock hittat en riktigt bra läkare för första gången som faktiskt säger som det är.
Citera
2024-06-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju
Jag surrade med min läkare om det. Han läste på lite och sa att det är bara att testa om jag känner för det. Absolut inga ssri i kombination med annars tyckte han det verkade som ett intressant tillskott.

Okej tack för svar! Pratade med sjuksköterskan på behandlingshemmet och han visste inte vad det var men jag sa att jag vill prata med deras läkare ang detta så snart som möjligt, han tyckte jag skulle ta med dessa ifall att så jag hoppas på det bästa.
Citera
2024-06-03, 13:43
Medlem
Citat:

Jag hade en läkare en gång och berättade att jag hade beställt Melatonin på eBay (när dessa inte var receptfritt i de där småförpackningarna som finns nu (?)) och han sa till mig att gärna fortsätta med det då de på svenska apotek är ofta sämre, så jag tror att ett fåtal läkare kan vara lite snällare på den fronten. Förhoppningsvis är den läkaren också det..
Citera
2024-06-03, 17:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju
Det är min erfarenhet också. Genomkorrupt, har dock hittat en riktigt bra läkare för första gången som faktiskt säger som det är.
Trams. Läkare får inte betalt för att rekommendera produkter, vare sig de säljs på Apotek eller ej.
Citera
2024-07-01, 10:55
Medlem
ricardo22s avatar
Kan man inte köpa det i butik i Sverige?
Citera
2025-02-21, 09:25
Medlem
Det där att 5 htp påstås kunna skapa hjärtproblem är väl en sanning med modifikation? Då är det väl samma med vanliga SSRI?
Citera
2025-02-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Det där att 5 htp påstås kunna skapa hjärtproblem är väl en sanning med modifikation? Då är det väl samma med vanliga SSRI?

Man ska kombinera 5-HTP med Epigallocatechin gallate (EGCG) för att undvika hjärtproblem.
Citera
2025-02-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagitale778
Man ska kombinera 5-HTP med Epigallocatechin gallate (EGCG) för att undvika hjärtproblem.
Men hur lång tid ska man bruka 5 htp innan det blir en fara för det? Samt dos?
Citera
2025-02-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Men hur lång tid ska man bruka 5 htp innan det blir en fara för det? Samt dos?

Man kan ta mellan 50-150mg i 7-8 veckor sedan ta en paus i 2-3 veckor sedan börja igen när man använder det längre tid och högre doser som 300mg+ börja bli farligt, som sagt alltid köra pauser och inte öka dosering så ska det inte vara några problem. Jag rekommenderar inte ta det utan EGCG och L-Tyrosine (Dopamin).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in