2023-12-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blattro
Tog 5-htp på morgonen och kände direkt en supergod effekt från depression och ångest. Ska inte säga att jag är helt orosfri eller bra men jag mår bättre. Kan det ha varit att jag hade riktigt låga doser av Serotonin? Är det farligt att ta i längden? Bättre än SSRI som jag kämpar för att inte börja med.

Flera har rapporterat att det kan finnas negativa effekter av att ta en längre tid, sen finns det andra som inte har några som helst problem. Testa dig fram. Överskrid inte rekommenderade dosen som allt annat.

Men som sagt, kombinera INTE med andra antidepp.
Citera
2024-01-23, 22:52
Medlem
Nån som vet om svenska företag kan dropshippa 5htp för att undankomma vite på försäljning av läkemedel?
Citera
2024-03-05, 21:20
Medlem
Tjena! Har problem med sociala sammanhang efter att jag slutat med SSRI. Får väldigt starka känslor och börjar må väldigt illa (känns som jag ska spy varje sekund). Kan 5-htp hjälpa mot de tro?
Citera
2024-03-05, 22:21
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallskott1891
Tjena! Har problem med sociala sammanhang efter att jag slutat med SSRI. Får väldigt starka känslor och börjar må väldigt illa (känns som jag ska spy varje sekund). Kan 5-htp hjälpa mot de tro?

Nej dom fungerar inte riktigt så. Sedan har väl du blivit rätt van och din hjärna anpassats till doktorns kemikalier vid det här laget. Kan ta låååång tid innan man börjar fungera igen.
Citera
2024-03-06, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimps
Jag tror 5-HTP i princip har samma egenskaper som SSRI-mediciner (en viss typ av antidepressiva, som försöker balansera serotoninnivåerna). Detta baserar jag på att SSRI-mediciner kallas för "selektiv 5-HT-återupptagshämmare", men är inte riktigt hundra.

Problemet är att ingen egentligen vet vad det är som ligger bakom depp. Att det skulle bero på rubbningar i serotoninet är bara något forskarna gissat sig till.
Det finns folk med stabilt/normalt/högt serotonin som är deprimerade samtidigt som det finns de med lågt/icke-stabilt som är hur livsglada som helst.

Svårt det här. Jag själv rekommenderar ingen att hålla på med preperat som påverkar serontinet då en sak iallafall är säker, och det är att de där häxbrygderna kommer med en jävla massa skumma bieffekter (SSRI).
Känner ni att 5htp hjälper er dock, så all kraft till er!
Citera
2024-05-03, 23:36
Medlem
Sugen på att beställa 5-HTP men undrar lite kring hur lagarna står sig. Kan jag på något sätt bli straffad för att ta in en burk 5-HTP från utlandet..?

Vi säger att tullen på chans tar ut mitt paket och ser att det är adresserat till mig, kan jag då bli delgiven misstanke om brott för det? Eller gäller det endast vid försäljning i Sverige?
Citera
2024-05-10, 02:36
Medlem
Ja, det bästa är att inte ta något alls! Har jag kommit fram till men lättare sagt än gjort. Det som hjälper bäst mot ångest är Benzo men håll dig långt borta från det om du kan. Någon SSRI tar jag inte då det är rena rama rävgiftet som tvingas på folk.
Citera
2024-05-10, 13:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avy
Sugen på att beställa 5-HTP men undrar lite kring hur lagarna står sig. Kan jag på något sätt bli straffad för att ta in en burk 5-HTP från utlandet..?

Vi säger att tullen på chans tar ut mitt paket och ser att det är adresserat till mig, kan jag då bli delgiven misstanke om brott för det? Eller gäller det endast vid försäljning i Sverige?
Det står rätt bra i denna tråden t.ex inlägg #10 (FB) Varför är 5htp narkotikaklassade? (Är läkemedelsklassat.) (/Mod)
Verkar bara ge straff att sälja vidare... Har själv beställt från och till i flera år utan problem, sist i februari.
Citera
2024-05-20, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blattro
Tog 5-htp på morgonen och kände direkt en supergod effekt från depression och ångest. Ska inte säga att jag är helt orosfri eller bra men jag mår bättre. Kan det ha varit att jag hade riktigt låga doser av Serotonin? Är det farligt att ta i längden? Bättre än SSRI som jag kämpar för att inte börja med.

Fortsatte du med detta?
Citera
2024-05-21, 01:18
Medlem
Nej, det gjorde jag inte. Jag är nu helt fri från alla läkemedel. Vilket är det enda sättet att må bra. Även naturläkemedel. Men visst inte fel att ta tillskott av magnesium, det gör jag. Försök även äta syrade grönsaker och tex. vitkål. Magen behöver jobba. Håll dig långt bort från SSRI som tar död på magen (finns supermånga receptorer som binder an till SSRI och SNRI preparat i tarmen). Därav att vissa SSRI har magtumörer som biverkning. Så nej, jag fortsatte aldrig att ta det. Onödigt inköp.
Citera
2024-05-26, 09:10
Medlem
Någon som har erfarenhet av kombinationen 5-htp och lithionit?
Citera
2024-05-27, 00:05
Medlem
skillemandinkis avatar
Tja. Ca 2 år sedan jag gick på ssri men gått på lyrica ca 3 år nu pga diskbråck och ischias, dock så sa läkaren att lyrika kan hjälpa mot min depression också, så jag slutade ta ssri helt. Hur som haver tror ni 5-HTP kan hjälpa hos mig ändå när jag tar lyrica samtidigt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in