2014-08-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
L-tyrosin funkar inte på alla likt 5-htp.

Så jag skulle testat först en SSRI o då valt Cipralex för den är efterträdaren till Citalopram o har mindre biverkningar o är mer potent per mg. Cipralex brukar ha få biverkningar o den börjar verka snabbt o tolereras bra utav kroppen.

Biter inte det, testa Voxra eller ta båda, en bra kombo för djupa depressioner.

Ska testa öka doserna i en vecka och får se om ger något resultat. Ska träffa psykologen på vårdcentralen på måndag, men kommer säga att jag vill ta mig till psykiatrin istället, då mötena hos vårdcentralen känns värdelösa när de endast är 30 min i månaden.

Känns dock som att jag har dopaminbrist än seratoninbrist. Ska även testa att börja köra l-tyrosin utan 5-htp nästa vecka.
Citera
2014-08-14, 17:04
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpåse
Ska testa öka doserna i en vecka och får se om ger något resultat. Ska träffa psykologen på vårdcentralen på måndag, men kommer säga att jag vill ta mig till psykiatrin istället, då mötena hos vårdcentralen känns värdelösa när de endast är 30 min i månaden.

Känns dock som att jag har dopaminbrist än seratoninbrist. Ska även testa att börja köra l-tyrosin utan 5-htp nästa vecka.

Okej, återkom sedan hur det gick.
Citera
2014-08-17, 17:59
Medlem
Slingshots avatar
Ska själv köra en kur 5-htp nu, kommer använda 100 mg depot, dom fungerar bäst enligt mig. Har slutat med mirtazapin eftersom det inte ger mig något längre därav jag tänker ge 5-htp en chans till, har druckit en massa alkohol nu under sommaren också så behöver fylla på serotonin-förrådet.
Citera
2014-08-19, 12:57
Medlem
headsteps avatar
100-150mg 5-htp (varierar) om dagen
1000-1500mg l-tyrosin (varierar) om dagen

Har nu käkat 2 veckor tror jag och har brainzaps som fan, ska jag sluta? Har inget emot det men det e skumt.
Citera
2014-08-19, 14:21
Medlem
headsteps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headstep

Har nu käkat 2 veckor tror jag och har brainzaps som fan, ska jag sluta? Har inget emot det men det e skumt.

Försent att redigera men jag vill lägga till att jag nu drömmer väldigt livligt, och får fundera varje gång jag vaknar vad som har hänt och vad som inte har hänt (blödde jag som en gris på mitt ben inatt? nej, ännu en dröm). Brainzapsen börjar bli värre än när jag klev av över ett år på citalopram.

Vill gärna ha lite feedback här. Känner mig motiverad att fortsätta, blir ju aldrig av med depressionen och hade väl satt mitt hopp lite till 5htp...
Citera
2014-08-19, 14:29
Bannlyst
Citat:
Försent att redigera men jag vill lägga till att jag nu drömmer väldigt livligt, och får fundera varje gång jag vaknar vad som har hänt och vad som inte har hänt (blödde jag som en gris på mitt ben inatt? nej, ännu en dröm). Brainzapsen börjar bli värre än när jag klev av över ett år på citalopram.

Vill gärna ha lite feedback här. Känner mig motiverad att fortsätta, blir ju aldrig av med depressionen och hade väl satt mitt hopp lite till 5htp...
Har inte själv märkt av att jag drömmer livligare, dock har jag tagit det på morgonen. Dock flera år sedan nu jag körde någon liten kur. Dock ska det vara väldigt vanligt!

Brainzaps.. Tar du några mediciner eller droger som kan påverka?
Citera
2014-08-19, 15:29
Medlem
Slingshots avatar
Citat:

Sänk dosen till 100 mg o se om det försvinner, du tar ingen SSRI/SNRI samtidigt hoppas jag?
Citera
2014-08-21, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Okej, återkom sedan hur det gick.

Började köra 300mg/dag och gjort det i ca 5 dagar, märkte tyvärr ingen skillnad, ingen effekt alls för mig. Har nu kört 5-htp i 2v och kommer avsluta.

Har dock tänkt att kolla om bara l-tyrosin ger någon effekt genom att ta det morgon och kväll.

Var även på besök hos psykologen på vårdcentralen och pratade om att jag kunde få börja gå på KBT hos psykiatrin. Det var inte aktuellt då jag inte var tillräckligt "sjuk" och innan det så skulle jag först testa SSRI, så antar att jag kommer bli tvungen att testa medicinerna inom kort...
Senast redigerad av popcornpåse 2014-08-21 kl. 10:08.
Citera
2014-08-21, 13:35
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpåse
Började köra 300mg/dag och gjort det i ca 5 dagar, märkte tyvärr ingen skillnad, ingen effekt alls för mig. Har nu kört 5-htp i 2v och kommer avsluta.

Har dock tänkt att kolla om bara l-tyrosin ger någon effekt genom att ta det morgon och kväll.

Var även på besök hos psykologen på vårdcentralen och pratade om att jag kunde få börja gå på KBT hos psykiatrin. Det var inte aktuellt då jag inte var tillräckligt "sjuk" och innan det så skulle jag först testa SSRI, så antar att jag kommer bli tvungen att testa medicinerna inom kort...

Okej, om inte l-tyrosin ger någon effekt, be din läkare skriva ut Voxra som påverkar dopamin o noradrenalin och hjälper inte det fullt ut be läkaren lägga till Cipralex, en riktigt bra kombo faktiskt.
Citera
2014-08-22, 16:49
Medlem
Robbanyos avatar
Jag har precis fått hem 5-htp och l-tyrosine och har lite funderingar.

Står på l-tyrosine att man ska ta det på tom mage, har också läst i den här tråden att det rekomenderas att ta på morgonen. Vad definieras som tom mage egentligen ? Låt oss säga att jag tar l-tyrosine direkt när jag vaknar, hur länge bör jag vänta med att äta för att få bästa effekt ? Tänkte ta 1500mg per dag, låter det som en bra dos att börja med ? hur mycket kan man höja till om man inte känner effekt ?

5-htp tänke jag ta på kvällen, några timmar innan jag går och lägger mig. Rekommenderas att ta till en måltid har jag förstått också, spelar det någon roll vad man äter ? har för mig jag läste att det rekommenderas en måltid med mycket kolhydrater, kanske har fel ? Räcker det med 100mg per dag och spelar det någon roll hur stor man är och hur mycket man väger ? samt hur mycket kan man höja till om man inte känner effekt ?

Tänke som avslutning kör en kur på 2-3 veckor, hur länge bör man vänta innan man kör en ny kur ?
Senast redigerad av Robbanyo 2014-08-22 kl. 16:51.
Citera
2014-08-22, 19:19
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbanyo
Jag har precis fått hem 5-htp och l-tyrosine och har lite funderingar.

Står på l-tyrosine att man ska ta det på tom mage, har också läst i den här tråden att det rekomenderas att ta på morgonen. Vad definieras som tom mage egentligen ? Låt oss säga att jag tar l-tyrosine direkt när jag vaknar, hur länge bör jag vänta med att äta för att få bästa effekt ? Tänkte ta 1500mg per dag, låter det som en bra dos att börja med ? hur mycket kan man höja till om man inte känner effekt ?

5-htp tänke jag ta på kvällen, några timmar innan jag går och lägger mig. Rekommenderas att ta till en måltid har jag förstått också, spelar det någon roll vad man äter ? har för mig jag läste att det rekommenderas en måltid med mycket kolhydrater, kanske har fel ? Räcker det med 100mg per dag och spelar det någon roll hur stor man är och hur mycket man väger ? samt hur mycket kan man höja till om man inte känner effekt ?

Tänke som avslutning kör en kur på 2-3 veckor, hur länge bör man vänta innan man kör en ny kur ?

Alla dina frågor finns det svar på i tråden, nyttigt att läsa igenom hela också så blir du påläst.
Citera
2014-08-23, 09:19
Medlem
Dessa finns väl inte i de svenska apotek, eller minns jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in