Citat:
Ursprungligen postat av
LostHighway
Jag har gått med gnagande oro i drygt ett och ett halvt år pga dödsfall i familjen mm. Till slut kände jag mig helt avtrubbad, fick gråtkänslor men kunde ej börja gråta tex och känner mig allmänt sänkt och trött. Hade en brännande trötthetskänsla i huvudet, som dock gick bort efter att jag börjat med 5-htp. Jag har tagit 3*50mg 5-htp i tio dagar, gick i måndags ner till 2*50 mg, en morgon och en kväll.
Dock så känner jag mig fortfarande frånvarande på jobbet (gillar inte mitt jobb) och ser lite "vitt flimmer" och har svårt att fokusera ibland. Kan detta bero på att jag får förhöjd melatoninhalt när jag tar 5-htp på morgonen? Samt att hjärnan vänjer sig vid seratoninhöjningen?
Finns det någon här som har nån teori om huruvida 5-htp även skulle kunna hjälpa efter lång tid av oro/psykisk stress eller bör jag avsluta och hoppa på SSRI?
Många säger att 5-HTP i längre perioder hjälpt dem och vissa säger att det inte fungerar alls. Det har olika effekt på olika människor. Jag skulle dessutom råda dig till 5-HTP på kvällen istället för morgonen då de flesta blir trötta av det och det som sagt producerar melatonin. Testa en vecka till och ta det på kvällen, helst på tom mage och se hur det går. Har du ZMA(kombination av vitamin b6, zink och magnesium) så ta det på kvällen i samband. Dessa tre behövs för omvandla 5-HTP till seratonin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Presentpapper
Börjar en veckas kurande på 5-htp och L-tyrosin i dag, efter det skall jag ta tag i mitt osunda leverne jag dragit ut på och inte röra något på åtminstone två månader. Sedan givetvis hålla allt på en sund nivå.
Jag har tagit 5-HTP i två veckor samt l-tyrosin. Jag hade däremot tänka fortsätta med l-tyrosin för det gör mig piggare om dagarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
lellisen
Hej jag undrar vad är skillnaden på 5-htp och L-Tryptophan?
L-Tryptophan är föregångaren till 5-HTP och 5-HTP är föregångaren till 5-HT som är rent seratonin. Jag vet dock ej vad som är mest effektivt men det är ju en process emellan så det jag hittat är att 5-HTP ska vara mer effektivt. Kolla denna artikel:
http://www.progressivehealth.com/l-tryptophan-vs-5-htp-are-they-different.htm
Citat:
Ursprungligen postat av
komputerman
Vad är det egentligen? någon som kan jämföra med någon kändare drog?
5-HTP är inte en drog så det går inte att jämföra. Du blir inte berusad av det direkt. Vissa blir det, men det är väll i de fallen folk som har väldigt lågt seratoninlager i huvudet. Då är väll effekten att depression lättar och väldigt lätt euphori. Du kan googla på det för ytterligare information om du vill. 5-HTP används i övrigt som kosttillskott för t.ex minska depression, förbättra sömn och allmänt välmående. Det fungerar för mig men inte alla. Man får testa sig fram.