Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-08, 18:06
  #1
Medlem
zmims avatar
Var idag inne på biblioteket för första gången på nästan två år här i stan. Skulle lämna en bok som min mamma hade lånat.

Bakom disken stod en för mig typisk bibliotekarie. Alltså en medelålders ganska sur kvinna. Jag lade fram boken på disken och sa att jag ville lämna tillbaka boken. Hon pekar då på en liten dator som står längre bort och förklarar att jag ska checka ut boken själv. (Jag kände mig som en pensionär när jag checkade ut boken och tänkte att det var bättre förr.)

I vilket fall som helst fick detta mig att tänka på vad en bibliotekarie egentligen gör. Dessutom behövs det väl högskoleutbildning för att bli bibliotekarie? Ofta när jag var yngre och gick till biblioteket och frågade om någon specifik bok fick man till svar att söka i datorn. Eller när man frågade frågor över huvud taget sa dem att man skulle söka efter det själv. Och nu får man även själv "checka ut" böcker.

Så är de någon som vet vad de gör hela dagarna och vad de faktiskt pluggar på högskolan?
Citera
2011-04-08, 18:10
  #2
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Beställer böcker, sorterar, onanerar, skälla på invandrare som inte förstår "snabbdator max 15 min" och beställer mer böcker.
Citera
2011-04-08, 18:11
  #3
Medlem
Kaptenenjons avatar
Ställer tillbaka böcker i hyllorna, ser till att allt står under rätt genre/bokstav.

Något annat kan jag inte komma på just nu.
Citera
2011-04-08, 18:15
  #4
Medlem
zmims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenenjon
Ställer tillbaka böcker i hyllorna, ser till att allt står under rätt genre/bokstav.

Något annat kan jag inte komma på just nu.

Nä precis! Och vad ska de då med högskoleutbildningen till? Känns som att vilken person som helst skulle klara av de jobbet.
Citera
2011-04-08, 18:19
  #5
Medlem
Aquabots avatar
Wikipedia har en bra artikel som beskriver vad bibliotekarier sysslar med: http://en.wikipedia.org/wiki/Librarian
Citera
2011-04-08, 18:20
  #6
Medlem
flygandemattans avatar
"Hejsan"
"Har du lånekort"
"Boken är försenad, du måste betala 10 kr"
"Jag rekomenderar Robinson Kruse"
"Biblioteket stänger om 5 minuter"
"Hejdå"
Citera
2011-04-08, 18:20
  #7
Medlem
En bibliotekarie är en högskoleutbildad person med olika uppgifter på biblioteket. De har i allmänhet en god utbildning och god kännedom om litteratur och litteraturhistoria. Yrket tillhör de sämst betalda akademikeryrkena. När de har betalt studielånen har de säkert inte mer i börsen än en stormarknadskassörska. Måhända därför bibliotekarier inte är några charmtroll precis. Bittra över att de inte tjänar så bra.
Citera
2011-04-08, 18:25
  #8
Medlem
Blaze.s avatar
Dom går omkring och tar det lugnt, tipsar folk om böcker, lägger ut böcker på rätt ställe, gör så att folk kan låna böcker.
Citera
2011-04-08, 18:30
  #9
Medlem
Knotknets avatar
Det jag tycker är ganska märkligt är att de jobbar ca 3-4 timmar innan biblioteket öppnar. Vad gör de då? Det är ju sällan det är fullt och jättestressigt påett bibliotek plus att de alltid är en 4-5 personer som arbetar samtidigt. Varför kan de då itne ha öppet hela sina arbetspass? Jämför med exempelvis nån bensinmack där de alltid är massor av folk mycket att göra med lite personal.
Citera
2011-04-08, 18:38
  #10
Avstängd
urban_legends avatar
ser sura ut och fikar.
Citera
2011-04-08, 18:56
  #11
Medlem
Fru.Norbergs avatar
På mitt bibliotek där jag bor brukar bibliotekarierna ha högläsning för besökarna/lånarna. Ty presentera boken. Dom brukar även ha högläsnig för barn och deras föräldrar inne i en grotta gjord av papp med massa kuddar i. Dom brukar hyra ut gångstavar också. Sen är det väl det vanliga men dom är aldrig tjuriga vad jag har sett. Man behöver inte checka ut böckerna själv där eftersom manicken är vid kassan så man både lånar och lämnar tillbaka böcker vid kassan. Vet man inte hur man gör så gör tanterna det åt en.

Biblioteket vid mitt arbete däremot. Omg. Där går bibliotekarierna och hyshar besökarna och blir sura om man frågar efter en bok. Då hänvisar dom med ett långfinger pekande mot en dator. Checka ut gör man vid utgången. Detta bibliotek är lika stor som den jag skrev om ovan.

Jag vet faktiskt inte vad en bibliotekarie gör... Ändå delade jag lägenhet med en tjej som jobbade på ett. När hon kom hem så brukade jag fråga hur hon mådde och vad hon har gjort på jobbet under dagen. Jag fick alltid "inget särskilt" till svar.
Citera
2011-04-08, 19:01
  #12
Medlem
zmims avatar
Haha tack för bra svar. Det verkar med andra ord som att de inte gör något särskilt, precis som jag trodde. Ingen som jobbar som bibliotekarie som vill uttala sig om vad man ska med högskoleutbildningen till?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback