Citat:
Ursprungligen postat av zmim
Var idag inne på biblioteket för första gången på nästan två år här i stan. Skulle lämna en bok som min mamma hade lånat.
I vilket fall som helst fick detta mig att tänka på vad en bibliotekarie egentligen gör. Dessutom behövs det väl högskoleutbildning för att bli bibliotekarie? Ofta när jag var yngre och gick till biblioteket och frågade om någon specifik bok fick man till svar att söka i datorn. Eller när man frågade frågor över huvud taget sa dem att man skulle söka efter det själv. Och nu får man även själv "checka ut" böcker.
Så är de någon som vet vad de gör hela dagarna och vad de faktiskt pluggar på högskolan?
Biblioteks- och
informationsvetenskap heter programmet man läser (med lika mkt tyngd på det sistnämnda). Kort och gott blir man expert på informationssökning och att katalogisera/kategorisera information. Dvs. att samla in, bevara, ordna och sortera information efter vissa bestämda mönster.
På dagens utbildningar har litteraturvetenskapen tagits bort, så de som tror att man läser mycket skönlitterära böcker på utbildningen har fel

Givetvis kan man välja att läsa det ändå på valbar termin, men det är inte obligatoriskt. Numera efterfrågas andra kompetenser när man söker jobb inom området - exv. systemvetare, pedagogik...
Det handlar även mycket om att leda projekt och att skapa medie- och marknadsföringsplaner osv.
Sen kan jag ju hålla med om att bilden av en bibliotekarie är lite föråldrad och att stereotypbilden av en uråldrig (sur) tant sitter kvar sen förr (även om det i många fall inte stämmer)