2011-04-08, 19:18
Medlem
Citat:
(Jag kände mig som en pensionär när jag checkade ut boken och tänkte att det var bättre förr.)

Mina personliga erfarenheter av bibliotekarier är tyvärr inte alls goda. Att man numera kan låna och lämna tillbaka böcker utan att behöva ha kontakt med dem tycker jag är bra.
Senast redigerad av trzy 2011-04-08 kl. 19:23.
Citera
2011-04-09, 18:45
Medlem
De flesta som beskrevs här - de var ganska säkert kanslister. DE hade säkert ingen högskoleutbildning!

Men det är ganska mycket jantelag i biblioteksvärlden. Dvs det är inte fint att öppet gå ut och säga att vissa ÄR bibliotekarier, och andra kanslister. Kanslisterna tenderar att bli sura. Så istället sköter var och en sitt, i bästa fall hjälps man åt - och pratar inte högt vilken utbildning var och en har.

Men jag håller med, många bibliotekarier har inga roliga jobb. Mycket pass i upplysningen, där många timmar är det ingen som frågar något, eller också får de mycket enkla frågor.
Och inte så sällan går de bet också på mycket enkla frågor..

Nja, tänk snarare gymnasiebibliotekarie. Eller bibliotekarie på en liten livaktig filial. De har mycket att göra och stå i. DET jobbet är intressant och givande.
Citera
2011-04-21, 14:42
Medlem
MissMatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zmim
Var idag inne på biblioteket för första gången på nästan två år här i stan. Skulle lämna en bok som min mamma hade lånat.

I vilket fall som helst fick detta mig att tänka på vad en bibliotekarie egentligen gör. Dessutom behövs det väl högskoleutbildning för att bli bibliotekarie? Ofta när jag var yngre och gick till biblioteket och frågade om någon specifik bok fick man till svar att söka i datorn. Eller när man frågade frågor över huvud taget sa dem att man skulle söka efter det själv. Och nu får man även själv "checka ut" böcker.

Så är de någon som vet vad de gör hela dagarna och vad de faktiskt pluggar på högskolan?

Biblioteks- och informationsvetenskap heter programmet man läser (med lika mkt tyngd på det sistnämnda). Kort och gott blir man expert på informationssökning och att katalogisera/kategorisera information. Dvs. att samla in, bevara, ordna och sortera information efter vissa bestämda mönster.

På dagens utbildningar har litteraturvetenskapen tagits bort, så de som tror att man läser mycket skönlitterära böcker på utbildningen har fel Givetvis kan man välja att läsa det ändå på valbar termin, men det är inte obligatoriskt. Numera efterfrågas andra kompetenser när man söker jobb inom området - exv. systemvetare, pedagogik...

Det handlar även mycket om att leda projekt och att skapa medie- och marknadsföringsplaner osv.

Sen kan jag ju hålla med om att bilden av en bibliotekarie är lite föråldrad och att stereotypbilden av en uråldrig (sur) tant sitter kvar sen förr (även om det i många fall inte stämmer)
Citera
2011-07-10, 22:41
Medlem
sourds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMatch
Biblioteks- och informationsvetenskap heter programmet man läser (med lika mkt tyngd på det sistnämnda). Kort och gott blir man expert på informationssökning och att katalogisera/kategorisera information. Dvs. att samla in, bevara, ordna och sortera information efter vissa bestämda mönster.

Kan du berätta exakt vad en bibliotekarie gör på ett bibliotek hela dagarna? Konkreta exempel. Vi vet redan att de sorterar böcker osv, vad gör de resten av tiden? Samlar de in, bevarar, ordnar och sorterar information (vilken?) efter vissa bestämda mönster?
Citera
2011-07-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarfvarn
En bibliotekarie är en högskoleutbildad person med olika uppgifter på biblioteket. De har i allmänhet en god utbildning och god kännedom om litteratur och litteraturhistoria. Yrket tillhör de sämst betalda akademikeryrkena. När de har betalt studielånen har de säkert inte mer i börsen än en stormarknadskassörska. Måhända därför bibliotekarier inte är några charmtroll precis. Bittra över att de inte tjänar så bra.

Äsch, det har själva valt yrket, eller hur? Deras bitterhet är bara ett uttryck för enfald. Men många är väl så naiva, att de tror att en högskoleutbildning är en garanti för att man ska tjäna buntvis med pengar.

Som jag ser det, måste man ha väldigt små förväntningar på livet för att stå ut med denna yrkesroll. Ett jobb som innehåller väldigt lite av variation. Beställa böcker, sätta upp inkomna böcker, svara på frågor. Särskilt kunniga är långtifrån alla bibliotekarier. Kravet på högskoleutbildning är löjligt.

Dessutom en arbetsmiljö, som lämnar mycket i övrigt att önska; ibland kommer aggressiva typer in och uppträder hotfullt. Ett yrke, där du måste serva kreti och pleti.
Citera
2011-07-11, 14:54
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zmim
Ingen som jobbar som bibliotekarie som vill uttala sig om vad man ska med högskoleutbildningen till?

Jag har bara jobbat som skolbibliotekarie och jag förmodar att det är väldigt annorlunda mot vad folk sysslar med på de stora biblioteken. Trots att vårt bibliotek var hyfsat litet så fanns det mängder med saker att göra på dagarna.
Citera
2011-09-24, 23:04
Medlem
MissMatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sourd
Kan du berätta exakt vad en bibliotekarie gör på ett bibliotek hela dagarna? Konkreta exempel. Vi vet redan att de sorterar böcker osv, vad gör de resten av tiden? Samlar de in, bevarar, ordnar och sorterar information (vilken?) efter vissa bestämda mönster?

Ofta roterar man (om det är ett större bibliotek m många som arbetar där) på olika pass dvs. bokuppsättning, informationsdisk, utlåningsdisk etc. Ofta anställs man inom en viss sektor av biblioteket (även det beror på biblioteksstorlek), exv. barnbibliotekarie och det är du som (i princip) bestämmer vilka böcker som ska köpas in och som köper in böcker till just den avdelningen. Böckerna som kommer behöver märkas o läggas in i systemet, för att därefter hamna på hyllan. Gallring är också en ganska stor del i arbetsuppgifterna, liksom olika besöksgrupper som kommer. Sen finns det ju som inom alla företag någon som har ekonomiskt ansvar etc.

Det låter lojt att säga att man sorterar böcker, men det finns otroligt (!) mycket böcker på ett bibliotek och det räcker att någon sätter tillbaka en bok på fel hylla för att den ska "försvinna" ur systemet.

Vet inte om det var nåt bra svar
/MissMatch
Citera
2012-04-14, 17:29
Medlem
Tjafsarns avatar
På tal om ämnet, jag läste en insändare av en sosse/miljöpartist i min lokaltidning där hon "krävde svar" på hur de ska göra med det lokala biblioteket, om personalen ska fortsätta behöva "bränna ut sig" eller om nya resurser kommer. Har någon här, under en längre tidsperiod, observerat bibliotekarier? Finns det någon yrkesgrupp i världen som har ett slappare jobb än bibliotekarier? Finns det någon som tvivlar på att ett medelstort bibliotek kan drivas av två enskilda personer istället för som det vanligtvis ser ut - en styrka på tiotals personer som jobbar flera timmar före och efter öppning och stängning? Vilken nytta gör bibliotek, och bibliotekarier över huvud taget? Varför finns skiten? Och varför i helvete kan någon mena på att bibliotekarier var de än är i Sverige på något vis riskerar att bränna ut sig?
Citera
2012-04-14, 17:43
Medlem
Sunghirs avatar
På mitt kommunala bibliotek i norra Skåne, sköter bibliotekarierna även kommunal informationsservice till allmänheten samt kommunens turistbyrå och administrerar nycklar & bokningar till sport- och tennishallar. Är det vanligt? Kanske vanligt i mindre kommuner?

Jag har i alla fall praoat som bibliotekarie när jag var fjortis på den gamla goa tiden när allt inte var så digitaliserat. Då fick jag sortera myriader av registerkort i strikt bokstavsordning i den arla morgonstunden, timmar före bibliotekets öppnande.
Citera
2012-04-14, 17:45
Medlem
En god vän till mig är tyvärr tillsammans med en bibliotekarie, och det är ta mig fan den mest vidriga och inskränkta människa man kan tänka sig. Tyvärr måste man ju hålla god min och stå ut med hennes trams för kompisens skull. Men fy fan, vilket avskyvärt yrke.
Citera
2012-04-14, 17:54
Medlem
Sunghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
En god vän till mig är tyvärr tillsammans med en bibliotekarie, och det är ta mig fan den mest vidriga och inskränkta människa man kan tänka sig. Tyvärr måste man ju hålla god min och stå ut med hennes trams för kompisens skull. Men fy fan, vilket avskyvärt yrke.

Har hon starka vänsteråsikter?
Citera
2012-04-14, 18:02
Medlem
Nej, tyvärr är hon bara en hemskt tråkig person. Bibliotekarie blir man och man inte har förstånd för något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in