• 2
  • 3
2012-11-28, 14:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Genom Gerndt-fallet har vi fått reda på att ett kort strypgrepp på en närstående person (hur nu det kan vara försårande, ingen föredrar väl våld från okända personer, det är ju mer skrämmande, medan man har mer koll på närståendes gränser) efter provokation (förstörelse av en bärbar dator) är misshandel av normalgraden.

Jag är tveksam.
Citera
2012-11-28, 20:37
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Genom Gerndt-fallet har vi fått reda på att ett kort strypgrepp på en närstående person (hur nu det kan vara försårande, ingen föredrar väl våld från okända personer, det är ju mer skrämmande, medan man har mer koll på närståendes gränser) efter provokation (förstörelse av en bärbar dator) är misshandel av normalgraden.

Jag är tveksam.

Att misshandel av en närstående är försvårande är knappast någon nyhet och rubriceringen är därför inte särskilt anmärkningsvärd.
Citera
2012-11-28, 21:11
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Att misshandel av en närstående är försvårande är knappast någon nyhet och rubriceringen är därför inte särskilt anmärkningsvärd.

Det var en nyhet för mig. Finns det något resonemang i förarbeten, doktrin eller rättspraxis som förklarar varför det gör mindre ont eller är mindre skrämmande att utsättas för våld från en okänd?
Citera
2012-11-28, 21:22
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Det var en nyhet för mig. Finns det något resonemang i förarbeten, doktrin eller rättspraxis som förklarar varför det gör mindre ont eller är mindre skrämmande att utsättas för våld från en okänd?

Det har väl att göra med att det teoretiskt är värre att få ett förtroende brutit av t.ex. en partner, någon i vars närvaro man bör kunna känna sig trygg och tidigare nog har känt sig trygg, en person man visat tillit och kärlek och annat emotionellt.

Eller att det snarare har ansetts värre för saken kan ifrågasättas.
Citera
2012-11-29, 00:50
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:

Massvis.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in