• 1
  • 2
2011-04-08, 15:37
Medlem
2big4yous avatar
Lyssnade precis på de lokala nyheterna i radion,då nämnde dom att en "yngling blivit dömd för misshandel av normalgraden".
Trodde dom skämtade.
Finns det en sådan paragraf,och vad innebär "normalgraden" i en misshandel?
Citera
2011-04-08, 15:39
Medlem
eXtremos avatar
Förmodligen är budskapet att personen dömdes för misshandel och inte ringa- eller grov misshandel.
Citera
2011-04-08, 15:46
Medlem
Iveccs avatar
Antingen rubricerar man som misshandel av normalgraden, eller helt enkelt misshandel då man refererar till brottet som kan ge fängelse i högst två år.

Sedan finns alltså också ringa och grov misshandel utöver detta.
Citera
2011-04-08, 15:53
Medlem
skogsbärets avatar
Det har ju kommit en ny grad nu, synnerligen grov misshandel.
Citera
2011-04-08, 16:03
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Det har ju kommit en ny grad nu, synnerligen grov misshandel.

Det är fortfarande grov misshandel, men straffet vässades förra året till att omfatta maximalt tio år.
Citera
2011-04-08, 16:08
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Det är fortfarande grov misshandel, men straffet vässades förra året till att omfatta maximalt tio år.
oki
Citera
2011-04-08, 19:34
Medlem
erra62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Lyssnade precis på de lokala nyheterna i radion,då nämnde dom att en "yngling blivit dömd för misshandel av normalgraden".
Trodde dom skämtade.
Finns det en sådan paragraf,och vad innebär "normalgraden" i en misshandel?

Jag var åhörare en gång på en domstolsförhandling. Den åtalade (brottslingen) hade tagit ett strypgrepp på målsägaren (offret) och hållt fast i drygt 10-15 sekunder. Han blev dömd för
Misshandel av normal grad. Trots allt att offret kunde ha dött(!)

Men jag tror att ringa misshandel är när man typ knuffas och småbråkas. Normal måste väl vara att man har fått blåtiror och märken. Grov är väl om man slår någon blodig?
Citera
2011-04-08, 19:45
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erra62
Men jag tror att ringa misshandel är när man typ knuffas och småbråkas. Normal måste väl vara att man har fått blåtiror och märken. Grov är väl om man slår någon blodig?

Exempelfall,

Ringa misshandel: NJA 2003 s 537, NJA 1996 s. 782

Misshandel: NJA 1988 s. 156, NJA 1984 s. 137

Grov misshandel: NJA 2000 s. 612, NJA 1990 s. 776
Citera
2011-04-08, 22:41
Medlem
oki, jag åkte på stryk, dvs en riktig känga i ansiktet en över knät och ett antal slag i ansiktet väntar på eventuell ersättning från två försäkringsbolag nu. jag var sjukskriven i två veckor vilken grad av misshandel är detta? o hur mycket ersättning typ? jag är av kvinnligt kön och den som sparka o hade sig inte straffmyndig...den hamnade hos soc o nån lul utredning
Citera
2011-04-09, 00:33
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frigard
oki, jag åkte på stryk, dvs en riktig känga i ansiktet en över knät och ett antal slag i ansiktet väntar på eventuell ersättning från två försäkringsbolag nu. jag var sjukskriven i två veckor vilken grad av misshandel är detta? o hur mycket ersättning typ? jag är av kvinnligt kön och den som sparka o hade sig inte straffmyndig...den hamnade hos soc o nån lul utredning
Ofta grov då personen blir sparkad när den ligger ner eller när det är ett flertal slag som tilldelas. Dock är det inte möjligt att säga baserat på din korta beskrivning.
Citera
2011-04-09, 10:10
Medlem
Satyagrahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc

Nej. Det är just en ny (löjlig) gradindelning. 10 år har du kunnat få för grov misshandel sedan långt tillbaka i tiden. Straffskalan utnyttjades dock i princip aldrig. I nästan alla fall höll man sig i de nedre delarna av straffskalan. Jag känner till ett endaste fall där 10 år dömts ut för grov misshandel. Tingsrätten konstaterade där att den tilltalade bragt en person om livet med ett yxslag, men kunde inte döma honom för mord på grund av åklagarens klantiga gärningsbeskrivning. Det hela justerades inför hovrättsförhandlingen, där mannen dömdes till livstid för mord.
Citera
2011-04-09, 10:15
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyagraha
Nej. Det är just en ny (löjlig) gradindelning. 10 år har du kunnat få för grov misshandel sedan långt tillbaka i tiden. Straffskalan utnyttjades dock i princip aldrig. I nästan alla fall höll man sig i de nedre delarna av straffskalan.

Nej, det är ingen ny gradindelning, det är fortfarande grov misshandel - det är endast en ny brottsrubricering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in