2011-04-09, 10:26
Medlem
Satyagrahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Nej, det är ingen ny gradindelning, det är fortfarande grov misshandel - det är endast en ny brottsrubricering.

Eh? Vad är då skillnaden mellan en "ny gradindelning" och en ny "brottsrubricering"? Menar du själva nomenklaturen då? Skitsamma. Du har "alltid" kunnat få 10 år för grov misshandel. Sedan lagändringen kan du inte längre få det. Däremot kan du få 10 års fängelse för synnerligen grov misshandel (med ett minimistraff om fängelse 4 år).

Kan du förklara på vilket sätt det INTE skulle vara en ny gradindelning?

Citat:
3 kap. 6 §

Är brott som avses i 5 § att anse som grovt, döms för grov misshandel till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

Är brottet att anse som synnerligen grovt, döms dock till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är synnerligen grovt ska särskilt beaktas om kroppsskadan är bestående eller om gärningen har orsakat synnerligt lidande eller om gärningsmannen har visat synnerlig hänsynslöshet.
Citera
2011-04-09, 10:35
Medlem
Citat:
Nej, det är ingen ny gradindelning, det är fortfarande grov misshandel - det är endast en ny brottsrubricering.
Citat:
Ursprungligen postat av Satyagraha
Eh? Vad är då skillnaden mellan en "ny gradindelning" och en ny "brottsrubricering"? Menar du själva nomenklaturen då? Skitsamma. Du har "alltid" kunnat få 10 år för grov misshandel. Sedan lagändringen kan du inte längre få det. Däremot kan du få 10 års fängelse för synnerligen grov misshandel (med ett minimistraff om fängelse 4 år).

Fast det är väl inte en ny rubricering/"gradindelning"? Som jag förstår det har man skärpt straffskalan för de allra värsta fallen av grov misshandel men att gärningsmannen fortfarande döms för grov misshandel, och inte synnerligen grov misshandel.
Citera
2011-04-09, 10:36
Medlem
Satyagrahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Fast det är väl inte en ny rubricering/"gradindelning"? Som jag förstår det har man skärpt straffskalan för de allra värsta fallen av grov misshandel men att gärningsmannen fortfarande döms för grov misshandel, och inte synnerligen grov misshandel.

Ah. Jo, precis. Så är det.
Citera
2011-04-09, 10:37
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyagraha

Rekvisiten för den nu aktuella grova misshandeln är bland andra att kroppsskadan ska vara svår eller att gärningsmannen på annat sätt visat särskild hänsynslöshet och råhet. Det hela är bara ännu en paragraf i en redan ganska oöverskådlig brottsbalk, och inte en ny grad - utan snarare en underrubrik i syfte att förenkla domar berörande grov misshandel - som snarare bara försvårar processen egentligen.
Citera
2011-04-09, 10:40
Medlem
Iveccs avatar
Citat:

Ingen gradindelning, dock brottsrubricering.

"Vi vill därför införa en ny brottsrubricering: synnerligen grov våldtäkt som skulle ge ett straff på mellan sex och tio år" skriver Thomas Bodström och Claes Borgström - 2010.
Senast redigerad av Ivecc 2011-04-09 kl. 10:43.
Citera
2011-04-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ingen gradindelning, dock brottsrubricering.

"Vi vill därför införa en ny brottsrubricering: synnerligen grov våldtäkt som skulle ge ett straff på mellan sex och tio år" skriver Thomas Bodström och Claes Borgström - 2010.
Det handlar om våldtäkt, jag skrev om misshandel.

Det är endast straffskalan som har delats upp - rubriceringen är fortfarande grov misshandel.
Citera
2011-04-09, 10:58
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Det handlar om våldtäkt, jag skrev om misshandel.

Det är endast straffskalan som har delats upp - rubriceringen är fortfarande grov misshandel.

Jag ville snarare poängtera, och nej - det är inte den rubriceringen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....e-knark-kurir-

Citat:
I går åtalades två 18-åringar och två 19-åringar för människorov och synnerligen grov misshandel, en ny brottsrubricering.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/re...ff_4164463.svd

Citat:
Ett nytt brott, synnerligen grov misshandel, kan komma att föras in i lagen, rapporterar nyhetsprogrammet Ekot i Sveriges Radio.
Citera
2011-04-09, 11:12
Medlem
Citat:
Jag ville snarare poängtera, och nej - det är inte den rubriceringen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....e-knark-kurir-

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/re...ff_4164463.svd
Media har som vanligt missuppfattat begreppen. Ett tips är att se lite mer kritiskt på massmedias hantering av juridiska begrepp och istället vända dig till rättskällorna. Det är t.ex. inte ovanligt att skadestånd benämns som både "böter" och "straff" i media.

Att det inte är en ny rubricering framgår redan av lagtexten eftersom att den inte stadgar att man "dömes för synnerligen grov misshandel", eller liknande. Om inte lagtexten räcker kan kanske lagstiftarens uttalanden i propositionen som låg till grund för ändringen övertyga dig?

Prop. 2009/10:147 s. 19:
"Några remissinstanser har väckt frågan om misshandelsbrott som är synnerligen grovt bör ges en särskild brottsrubricering. Det saknas dock anledning att utöver den strängare straffskalan särskilt kategorisera dessa fall."
Senast redigerad av revamp 2011-04-09 kl. 11:16.
Citera
2011-04-09, 12:00
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Media har som vanligt missuppfattat begreppen. Ett tips är att se lite mer kritiskt på massmedias hantering av juridiska begrepp och istället vända dig till rättskällorna. Det är t.ex. inte ovanligt att skadestånd benämns som både "böter" och "straff" i media.

Att det inte är en ny rubricering framgår redan av lagtexten eftersom att den inte stadgar att man "dömes för synnerligen grov misshandel", eller liknande. Om inte lagtexten räcker kan kanske lagstiftarens uttalanden i propositionen som låg till grund för ändringen övertyga dig?

Prop. 2009/10:147 s. 19:
"Några remissinstanser har väckt frågan om misshandelsbrott som är synnerligen grovt bör ges en särskild brottsrubricering. Det saknas dock anledning att utöver den strängare straffskalan särskilt kategorisera dessa fall."

Okej, bra info. Jag trodde att remissförslagen gick igenom pga användningen i media, men uppenbarligen icke.

Och tack, men nej tack för uppläxningen om vart jag bör ta min information ifrån.
Senast redigerad av Ivecc 2011-04-09 kl. 12:07.
Citera
2011-04-09, 13:09
Medlem
Citat:
Okej, bra info. Jag trodde att remissförslagen gick igenom pga användningen i media, men uppenbarligen icke.

Och tack, men nej tack för uppläxningen om vart jag bör ta min information ifrån.
Var inte menat som en uppläxning, men det hela blir lite fjantigt när du underbygger din mening i en juridisk fråga med artiklar från massmedia.
Senast redigerad av revamp 2011-04-09 kl. 13:15.
Citera
2011-04-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Ofta grov då personen blir sparkad när den ligger ner eller när det är ett flertal slag som tilldelas. Dock är det inte möjligt att säga baserat på din korta beskrivning.

hmm, jag fick helt enkelt ta emot stryk när jag sa till en person att sluta kasta sten mot mina fönster ocg att denne skulle ge fan i att stå o skrika massa skit tillägnat mig och mitt hushåll, dvs familjemedlemmar. typ kom ut era jävla bla,bla o nåt om runka hit o dit..inte första gången och jag tröttna ur o sa ifrån hon hota med att loska mig i fejan men det kom en knytnäve istället rätt i ansiktet, hon slet tag i mitt hår samtidigt skickade jag ned henne i marken hon får upp en fot med en uggdojja på och en klockren spark jag såg mest stjärnor,hon slår ett antal slag mot ansiktet till...jag ville inte slå tillbaka eftersom jag kan få framtida problem inom mitt yrke om jag skulle åka på misshandel. dessutom lyckades idioten sno min mobil, men snuten hitta den i hennes jacka o jag fick tillbaka den. hur som så såg jag förjävlig ut, hade grym huvudvärk i två dagar o en stel nacke, plus att den jävla kossan gav en riktig superspark från ingenstans när jag bad att få min mobil tillbaka... jag var sjukskriven i tvvå veckor för detta och har fortfarande problem med nacke o huvudvärk. min granne filmade händelsen mitt huvud flög bakåt o framåt som en sån där krocktest docka. så vad skulle detta kunna bli tro? o vad kommer mina försäkringsbolag ersätta? jag har två riktigt bra försäkringar
Citera
2011-04-10, 23:42
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frigard
hmm, jag fick helt enkelt ta emot stryk när jag sa till en person att sluta kasta sten mot mina fönster ocg att denne skulle ge fan i att stå o skrika massa skit tillägnat mig och mitt hushåll, dvs familjemedlemmar. typ kom ut era jävla bla,bla o nåt om runka hit o dit..inte första gången och jag tröttna ur o sa ifrån hon hota med att loska mig i fejan men det kom en knytnäve istället rätt i ansiktet, hon slet tag i mitt hår samtidigt skickade jag ned henne i marken hon får upp en fot med en uggdojja på och en klockren spark jag såg mest stjärnor,hon slår ett antal slag mot ansiktet till...jag ville inte slå tillbaka eftersom jag kan få framtida problem inom mitt yrke om jag skulle åka på misshandel. dessutom lyckades idioten sno min mobil, men snuten hitta den i hennes jacka o jag fick tillbaka den. hur som så såg jag förjävlig ut, hade grym huvudvärk i två dagar o en stel nacke, plus att den jävla kossan gav en riktig superspark från ingenstans när jag bad att få min mobil tillbaka... jag var sjukskriven i tvvå veckor för detta och har fortfarande problem med nacke o huvudvärk. min granne filmade händelsen mitt huvud flög bakåt o framåt som en sån där krocktest docka. så vad skulle detta kunna bli tro? o vad kommer mina försäkringsbolag ersätta? jag har två riktigt bra försäkringar
Det där var absolut en grov misshandel. Av språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in