• 1
  • 2
2011-04-07, 17:55
Medlem
Hallå flashback! Jag har suttit och läst igenom gamla trådar gällande IQ, och hurvida detta system är ett bra sätt att mäta intelligens på, vilket jag förstått att det råder mycket skilda åsikter om. Jag själv är 18 år, och gjorde ett IQ-test på illustrerad vetenskap senast för ungefär två år sedan, var jag mätte upp 133 (är ganska säker på att jag ligger aningen högre nu). Jag anses av många som ganska intelligent, är oerhört filosofisk i mitt tänkande, och är mycket intresserad av psykologi och frågor gällande detta ämne. Vill dock inte säga att jag skulle vara smartare än någon annan, det är inte poängen.

Dock finns det ett fenomen jag inte klarar av. Det är när någon medelmåttigt klok människa ska visa sin fantastiska intelligens, och står och idiotförklarar både de som har fått ett högre resultat, och själva systemet ifråga med grunder som de själva har hittat på. Självklart får man ha olika åsikter, men att utan vettiga argument stå och mata fram massor av skitsnack gör mig mycket irriterad. Diskussioner kan vara fantastiskt intressanta, om de utförs på ett sådant sätt att de tillåts vara intressanta. Låt oss sträva efter att uppnå en standard där alla kan diskutera på ett vettigt sätt!

För övrigt, vet någon om det finns ett mer "komplett" sätt att mäta intelligens på, eler kanske någon som har en länk till ett bra IQ-test?
Citera
2011-04-07, 18:00
Medlem
vtcs avatar
Om du vill kunna hävda att du har ett visst IQ så bör du göra ett IQ-test hos exempelvis Mensa. Att du har lyckats bra med ett test i en populärvetenskaplig tidsskrift betyder inte nödvändigtvis att din IQ är 133... Vad gäller din andra fråga så håller jag med; det känns som att människor som kan antas ha ganska låg IQ är överrepresenterade bland dem som kritiserar begreppet.
Citera
2011-04-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Om du vill kunna hävda att du har ett visst IQ så bör du göra ett IQ-test hos exempelvis Mensa. Att du har lyckats bra med ett test i en populärvetenskaplig tidsskrift betyder inte nödvändigtvis att din IQ är 133... Vad gäller din andra fråga så håller jag med; det känns som att människor som kan antas ha ganska låg IQ är överrepresenterade bland dem som kritiserar begreppet.

Mensas test är lika tillförlitligt som illustrerad vetenskaps populistiska test. Till och med en siare skulle vara mer korrekt.
Skall man göra dessa test skall det ske med WISC/WAIS och inget annat.
Citera
2011-04-07, 19:22
Medlem
gjorde just danska mensas prov IQ-test, fick 139... Vet dock att många säger att det kan vara missvisande, precs som ni. Vad är det där WISC/WAIS du snackade om, Methos?
Citera
2011-04-07, 20:17
Medlem
Jag var hos en "barnpsykolog" förra månaden och "uppnådde" hög IQ. Jag har ADHD Asberger och väldigt driven..... 16 år är jag föresten. så om man ska vara säker ska man gå till ett sådant ställe.
Citera
2011-04-07, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krusmaster
Jag var hos en "barnpsykolog" förra månaden och "uppnådde" hög IQ. Jag har ADHD Asberger och väldigt driven..... 16 år är jag föresten. så om man ska vara säker ska man gå till ett sådant ställe.

Och du är inte intelligent nog att förstå att man måste vara minst 18 år för att vara medlem här?
Citera
2011-04-07, 21:42
Medlem
Så för att man kan sätta ihop/koppla ihop bilder och färger/figurer är man smart?
Citera
2011-04-07, 23:36
Medlem
-th-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s0d0k1
Så för att man kan sätta ihop/koppla ihop bilder och färger/figurer är man smart?

Precis! Det handlar om förmåga till logiskt tänkande, påstår jag utan att egentigen veta om så är fallet.
Citera
2011-04-07, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -th-
Precis! Det handlar om förmåga till logiskt tänkande, påstår jag utan att egentigen veta om så är fallet.

inte logiskt någonstans snarare viso-spatial
Citera
2011-04-07, 23:59
Medlem
-th-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
inte logiskt någonstans snarare viso-spatial

Där ser man! Vad är viso-spatial?
Citera
2011-04-08, 00:06
Medlem
Det finns inga människor med lågt IQ som klarar att hantera visuella spatiala uppgifter under tidspress och samtidigt förstå att det är en uppgift och att det förväntas ett svar av dem.
Citera
2011-04-08, 10:47
Medlem
StefPhoenixs avatar
Jag tenderar att helt utan några som helst grunder tro att IQ-test mäter inte riktigt den helhetliga intelligensen utan mer IQ som en enhet även fast IQ-test ändå ger en ganska ungefärlig bild. Däremot finner jag det jävligt korkat att försöka förneka den stora korrelationen mellan intelligens och det som IQ mäter och jag tror att vi framledes kan utveckla vår kunskap om intelligens ytterligare och därmed närma oss en samklang.

Angående Illustrerad Vetenskap så ger deras test jävligt höga poäng (tror de faktiskt är lite ökända för det). Jag fick 136 där medan jag fick 117 på Mensas övervakade test och 126 på deras andra övervakade test. Trots att jag kände mig mer koncentrerad och trankil andra gången så är jag säker på att deras extratest (gjord för omprövning) är mer bristfälligt och hade jag fått bissera det vanliga testet hade jag fått ett resultat jämbördigt med vad jag fick första gången. Mitt egentliga IQ gissar jag är någonstans mellan 105-115 om det nu finns något test som kan mäta så korrekt. Men Mensas test är det bästa vi har tillhanda och då får vi utgå ifrån det och även om vi konstaterar att inte ens Mensa är fläckfri så återstår fortfarande att IllVet mätte jävligt högt. Vill bara ha sagt att du ska ta deras och andra Internet-test med en näve salt.

Här är för övrigt jävligt intressant läsning som jag misstänker att du också redan läst tidigare.
http://people.psych.cornell.edu/~dun...andunaware.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in