Jag tenderar att helt utan några som helst grunder tro att IQ-test mäter inte riktigt den helhetliga intelligensen utan mer IQ som en enhet även fast IQ-test ändå ger en ganska ungefärlig bild. Däremot finner jag det jävligt korkat att försöka förneka den stora korrelationen mellan intelligens och det som IQ mäter och jag tror att vi framledes kan utveckla vår kunskap om intelligens ytterligare och därmed närma oss en samklang.
Angående Illustrerad Vetenskap så ger deras test jävligt höga poäng (tror de faktiskt är lite ökända för det). Jag fick 136 där medan jag fick 117 på Mensas övervakade test och 126 på deras andra övervakade test. Trots att jag kände mig mer koncentrerad och trankil andra gången så är jag säker på att deras extratest (gjord för omprövning) är mer bristfälligt och hade jag fått bissera det vanliga testet hade jag fått ett resultat jämbördigt med vad jag fick första gången. Mitt egentliga IQ gissar jag är någonstans mellan 105-115 om det nu finns något test som kan mäta så korrekt. Men Mensas test är det bästa vi har tillhanda och då får vi utgå ifrån det och även om vi konstaterar att inte ens Mensa är fläckfri så återstår fortfarande att IllVet mätte jävligt högt. Vill bara ha sagt att du ska ta deras och andra Internet-test med en näve salt.
Här är för övrigt jävligt intressant läsning som jag misstänker att du också redan läst tidigare.
http://people.psych.cornell.edu/~dun...andunaware.pdf