• 5
  • 6
2011-05-10, 16:26
Medlem
Insanedudes avatar
Om detta är on-topic eller inte vet jag inte, men något som jag finner väldigt intressant med IQ-test är hur det står att 110+ (eller var det 120+?) i IQ var något som mindre än 5% än befolkningen hade. Ändå så fick alla bekanta som tog IQ-testet det resultatet och alla på nätet som jag läst om fick också det resultatet.

Summan av kardimumman, jag har inte sett en enda person som haft mindre. Så mycket för att vara mindre 5% av befolkningen. Är det så svårt att hitta de övriga 95% av människorna? De är ju en grov majoritet trots allt
Citera
2011-05-10, 16:31
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner
Vad det beträffar WAIS så mäter det två typer av "intelligens" kristalliserad och flytande.

Nja, den gällande faktoranalysen för WAIS och som även presenteras i manual och vid beräkning av diverse index gör gällande att WAIS mäter fyra olika faktorer, arbetsminne, verbal förståelse, perceptuell organisation och snabbhet. Indelningen i flytande och kristalliserad intelligens kan naturligtvis göras ändå....

Citat:

I Sverige kan man inte göra WAIS-test, i alla fall så vitt jag vet, utan att ha fått det remitterat av en läkare. Och precis som de flesta andra intelligenstest är endast resultatet från det första tillfället man gör det relevant. Det vill säga, om du har gjort ett specifikt test och fått ett resultat på det kommer du sannolikt att få ett bättre resultat nästa gång du gör det, vilket då är missvisande.

Själva testet tar en ansenlig tid, oftast utspritt över ett antal tillfällen.

Leg psykolog gör det och det behövs inte remiss. Däremot kostar det naturligtvis. I regel krävs också en frågeställning mer än bara nyfikenhet, men det bör inte vara omöjligt att bekosta en egen testning genom att kontakta en privatpraktiserande psykolog. En administrering av hela WAIS kan ta cirka 2 timmar och kan alltså göras under ett besök.
Citera
2011-05-10, 16:34
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insanedude
Om detta är on-topic eller inte vet jag inte, men något som jag finner väldigt intressant med IQ-test är hur det står att 110+ (eller var det 120+?) i IQ var något som mindre än 5% än befolkningen hade. Ändå så fick alla bekanta som tog IQ-testet det resultatet och alla på nätet som jag läst om fick också det resultatet.

Summan av kardimumman, jag har inte sett en enda person som haft mindre. Så mycket för att vara mindre 5% av befolkningen. Är det så svårt att hitta de övriga 95% av människorna? De är ju en grov majoritet trots allt

Det beror nog på vilket test det var, hur normeringen gått till och kanske också på din bekantskapskrets. Faktum kvarstår dock att IQ-skalan bygger på hur man placerar sig i jämförelse med andra och är inte någon form av absolut mått.
Citera
2011-05-10, 18:45
Medlem
Insanedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Det beror nog på vilket test det var, hur normeringen gått till och kanske också på din bekantskapskrets. Faktum kvarstår dock att IQ-skalan bygger på hur man placerar sig i jämförelse med andra och är inte någon form av absolut mått.

Jag är väl medveten om att det inte är ett absolut mått. Men det konfunderar mig ändå hur ingen av de (minst 200) personer som postat sina resultat på nätet och sagt dem i verkligheten har varit en del av de nittiofem procenten. Rent statistiskt sett så borde ju de flesta vara bland dessa 95%.
Citera
2011-05-11, 10:58
Medlem
skinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Leg psykolog gör det och det behövs inte remiss. Däremot kostar det naturligtvis. I regel krävs också en frågeställning mer än bara nyfikenhet, men det bör inte vara omöjligt att bekosta en egen testning genom att kontakta en privatpraktiserande psykolog. En administrering av hela WAIS kan ta cirka 2 timmar och kan alltså göras under ett besök.

Jag gjorde WAIS-III på remiss och grundar min erfarenhet på det, samt berättelser från vänner och bekanta som gjort samma slags utredning. Inser nu, när jag läser utlåtandet, att det inte bara var WAIS det var frågan om utan fler tester. I mitt fall handlade det i alla fall om sex testtillfällen på ca 4 timmar per gång, varav en del av tiden var samtal. Gissar på att den sammanlagda faktiska testtiden ligger på ca 14 timmar.

Om ni någonsin får möjligheten att göra en utredning av detta slag, tveka inte! Bland det roligaste jag gjort!
Citera
2011-05-11, 11:05
Medlem
Citat:
Jag gjorde WAIS-III på remiss och grundar min erfarenhet på det, samt berättelser från vänner och bekanta som gjort samma slags utredning.
Confirmation bias, någon? Istället för att ge dig ut och leta myggor som kan flyga så bör du leta myggor som inte kan flyga, om du vill ta reda på om alla myggor kan flyga.
Citera
2011-05-11, 15:02
Medlem
Querls avatar
Citat:
Jag gjorde WAIS-III på remiss och grundar min erfarenhet på det, samt berättelser från vänner och bekanta som gjort samma slags utredning. Inser nu, när jag läser utlåtandet, att det inte bara var WAIS det var frågan om utan fler tester. I mitt fall handlade det i alla fall om sex testtillfällen på ca 4 timmar per gång, varav en del av tiden var samtal. Gissar på att den sammanlagda faktiska testtiden ligger på ca 14 timmar.

Om ni någonsin får möjligheten att göra en utredning av detta slag, tveka inte! Bland det roligaste jag gjort!

Det låter som en fullständig neuropsykologisk utredning! :-)
Citera
2014-08-25, 20:56
Medlem
Jag gjorde WAIS-IV, och jag fick en relativt ojämn begåvningsprofil. Mitt arbetsminne och "snabbhet" låg rätt genomsnittligt (pyttelite under mitten om jag minns rätt), samtidigt som jag på den verbala delen hamnade väldigt, väldigt högt. På den visuospatiala delen hamnade jag extremhögt. Det finns ofta någon form av korrelation, men det är inte "ovanligt" att prestera olika. Nu var detta en del av en NPF-undersökning, vilket kanske förklarar saken.
Man skiljer ju på intelligens och kreativitet, trots att kreativitet är en sorts "intelligens", om man menar det man inom vardagligt tal använder ordet intelligens för.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in