Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-07, 17:24
  #1
Medlem
Hej, har några frågor angående certifikat! för det första undrar jag vad kostnaderna är på t.ex bear olja X4 C? Sen har jag hört många säga att man inte ska ligga i certifikat så länge, men varför det? om man t.ex hade haft bull silver dom senaste månaderna hade man väl tjänat ganska mycket på det? vad är nackdelarna med att äga certifikat under en längre tid?

Sen ser jag nu att Bear olja X4 C har gått upp 3,47% idag samtidigt som oljan har gått upp 1,44%, hur kommer det sig?
Citera
2011-04-07, 19:33
  #2
Medlem
1Sics avatar
https://www.avanza.se/aza/aktieropti...rbookId=234164

6,27 kr senast.

Grejen med att ligga i certifikat länge är att volatiliteten ofta kan bli ganska hög då de ofta har hävstång (som tex Bear olja x4 c). Sen är reglerna lite speciella angående just certifikat, de följer bara de ändringar som kursen gör under handlingstid så det blir inte riktigt 4:1 i slutändan, om man har certifikaten i mer än en handlingsdag (underliggande ändras ju på natten med).

Citat:
Sen ser jag nu att Bear olja X4 C har gått upp 3,47% idag samtidigt som oljan har gått upp 1,44%, hur kommer det sig?

X4 betyder att om underliggande (olja) stiger 1% stiger kursen 4% (på dagtid som sagt). Nu handlas ju detta certifikat i SKR så man måste ta hänsyn till hur dollar förändras mot kronan med. Därför är det 3,47% och inte 5,76% (4 x 1,44%) som den stigit antar jag.
Citera
2011-04-07, 19:58
  #3
Medlem
Tack för svar! fast bear borde ju gå ner om oljepriset blir högre och inte upp som det är i detta fallet?

Jag hade tänkt att köpa en post för 4k, men det kanske är för lite med tanke på att courtaget ligger på 99kr?
Citera
2011-04-08, 03:17
  #4
Medlem
acshighs avatar
Har en liten fråga i anknytning till topic, ta tex världsmarknadspriset på råkaffe, det steg konstant under senare delen av 2010/början av 2011, och väldigt tydliga och relativt säkra indikationer pekade på att det skulle fortsätta så. Det var frost och en massa saker som gjorde utvecklingen i princip helt självklar.

Hur är det med certifikat av typen BULL KAFFE X4 då?
Frågan kanske är dum men jag är dåligt insatt i detta. Hur är tillgången på dessa certifikat i ett sånt läge, "alla" borde ju köpa dom? Eller blir det så att dom blir i princip omöjliga att få tag på?
Citera
2011-04-08, 11:39
  #5
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoog8
Tack för svar! fast bear borde ju gå ner om oljepriset blir högre och inte upp som det är i detta fallet?

Jag hade tänkt att köpa en post för 4k, men det kanske är för lite med tanke på att courtaget ligger på 99kr?

Exakt, Bear-certen har sk omvänd hjävstång. Ville bara illustrera X4-delen. Ingen aning, det är ju upp till dig, hur mycket du tror att det kommer stiga osv. Certifikatet måste dock stiga mer än 4,95% för att du ska tjäna några pengar (198/4000).

Får man fråga varför det är just _Bear_ du ska köpa? Oljan stiger ju ganska stabilt.

Citat:
Ursprungligen postat av acshigh
Har en liten fråga i anknytning till topic, ta tex världsmarknadspriset på råkaffe, det steg konstant under senare delen av 2010/början av 2011, och väldigt tydliga och relativt säkra indikationer pekade på att det skulle fortsätta så. Det var frost och en massa saker som gjorde utvecklingen i princip helt självklar.

Hur är det med certifikat av typen BULL KAFFE X4 då?
Frågan kanske är dum men jag är dåligt insatt i detta. Hur är tillgången på dessa certifikat i ett sånt läge, "alla" borde ju köpa dom? Eller blir det så att dom blir i princip omöjliga att få tag på?

Det är väl som all annan marknadsekonomi (tillgång/efterfrågan). Certifikaten blir helt enkelt dyrare att köpa. (fast de behåller ju sin ursprungliga hävstång)
__________________
Senast redigerad av 1Sic 2011-04-08 kl. 11:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback