2011-04-08, 04:48
Medlem
therebells avatar
Astrid Lindgren är ett säkert kort, varför? Jo, för hon är välkänd över hela världen, en ikon, som bör få synas på varje sedel som trycks, punkt!
Citera
2011-04-08, 05:31
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jag tycker samtliga sedlar är bättre som de är nu än det de ska bytas till. För att ta ett exempel så ska tydligen kung Karl XI bytas ut mot en operasångerska. Jag menar vafan.

Polhem försvinner också. Två fantastiska män får backa undan för en operasångare, som få under 50 hört talas om.

Detta känns så oerhört typiskt svenskt. Jämställt och bara ett gäng kulturpersonligheter från 1900-talet. Kan inte bli mycket mer PK.

Edit: Eller jo, det kan det.
Senast redigerad av Cruachan 2011-04-08 kl. 06:20.
Citera
2011-04-08, 06:11
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Haha... Uttrycket dagsedel kommer att få en helt annan innebörd.

Det enda positiva med Dag på sedeln.
Citera
2011-04-08, 11:23
Medlem
freeriderXIIs avatar
Man skulle kunna tänka sig en sedel med temat landsförräderi.
Citera
2011-04-08, 12:55
Medlem
Mohaves avatar
Mohave den 6 april på Flashback: https://www.flashback.org/sp29927616

Bonnie Bernström den 7 april på Newsmill: http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/07/riksbanken-g-r-om-g-r-j-mst-llt

Som vanligt ligger Flashback lite före.
Citera
2011-04-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
Astrid Lindgren är ett säkert kort, varför? Jo, för hon är välkänd över hela världen, en ikon, som bör få synas på varje sedel som trycks, punkt!

Det är sannerligen diskutabelt hur känd Lindgren verkligen är. Bara för att man är känd i Sverige innebär inte nödvändigtvis att man är känd utomlands. Och är det kända personer man letar efter så har vi tungvikts-boxaren Ingmar Johansson som fortfarande är större utomlands än i det land han föddes.

Den nya sedel-serien måste betecknas som häpnadsväckande historielös. Vilket i och för sig var helt väntat. Särskilt tråkigt dock att man avskaffar 500kr-sedeln vilken ofta nämns som världens stiligaste sedel. Också tist att man ersätter 1kr-myntet med en kopparslant. Kanske vore det bättre att helt enkelt avskaffa kronan och övergå till euron direkt?
Senast redigerad av Tomteboda 2011-04-08 kl. 12:58.
Citera
2011-04-08, 13:48
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Mina osannolika önskningar:
* Nils Dacke. Upprorsmakare och folkkämpe som stod upp mot Gustav Wasa.
* Drottning Kristina. Slöt ändligen fred 1648 och förhandlade till sig ett större Sverige.
Du känner kanske till att Gustav Vasa pryder vår mest värdefulla sedel idag, att besudla en sedel med en av tidernas största förrädare och motståndare till Vasa verkar lite konstigt. Dacke tillhör Sveriges främsta fiender genom tiderna och kämpade mot det som var Sverige, han var för Sverige vad ETA är för Spanien. Det skulle vara riktigt schizofrent att gå från Vasa till Dacke på våra sedlar.

Drottning Kristina är väl heller ingen hjälte direkt att konvertera, abdikera och förråda sitt land bör inte leda till några hedersutnämnelser.

Wennerström eller Bergling kanske vore bra moderna aternativ?
Citera
2011-04-08, 13:54
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Du känner kanske till att Gustav Vasa pryder vår mest värdefulla sedel idag, att besudla en sedel med en av tidernas största förrädare och motståndare till Vasa verkar lite konstigt. Dacke tillhör Sveriges främsta fiender genom tiderna och kämpade mot det som var Sverige, han var för Sverige vad ETA är för Spanien. Det skulle vara riktigt schizofrent att gå från Vasa till Dacke på våra sedlar.

Drottning Kristina är väl heller ingen hjälte direkt att konvertera, abdikera och förråda sitt land bör inte leda till några hedersutnämnelser.

Fast hade Dacke lyckats med sitt uppror hade du kanske sett honom som landsfadern som störtade tyrannen Vasa istället. Segrarna skriver historien som bekant.
Citera
2011-04-08, 13:58
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos

Dacke var folkets man och skyddade sitt folk mot överstatligheten. Det är en viktig symbol vi har men jag håller med om att det vore märkligt att blanda Vasa och Dacke även om Dacke för mig är en missad hjälte. Kom även ihåg att han slöt fred med Vasa men att Vasa bedrog honom. Dacke var inte den som ville anfalla utan den som blev anfallen.

Kristina slöt Westfaliska freden och stoppade ett 30-årigt krig, tack var det växte Sverige och blev rikare. Att hon väljer att abdikera är inte att förråda landet.

Ang schizofrent, är inte de vinnande valen schizofrena?
Citera
2011-04-08, 14:30
Medlem
Citharas avatar
Förstår inte valet av personerna. Varför måste det vara ett specifikt tema? Räcker väl att det har med svensk kultur och historiska personer att göra?

Astrid Lindgren kan jag förstå, alternativt August Strindberg. Men varför inte ta med Alfred Nobel?

Carl von Linné förtjänar att vara kvar, han bidrog med väldigt mycket under upplysningstiden. Samt tycker jag att Bellman borde vara med.

Gustav Vasa, dvs den första kungen, tycker jag är självklar också. Alternativt II Adolf/Karl XII
Citera
2011-04-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Att hon väljer att abdikera är inte att förråda landet.

Abdikera: nej. Men att konvertera till katolicism och därmed lämna "den rena evangeliska läran", vilken fortfarande stipuleras som krav för svenska statschefer enl. grundlagen, är väl, oavsett vad man tycker om religionen i sig eller grundlagens utformning, förräderi i allra högsta grad?

Folk som får ont i magen av de nya motiven kan iaf trösta sig med att vi slipper plastpolymer-sedlar.
Senast redigerad av Tjaeng 2011-04-08 kl. 16:34.
Citera
2011-04-08, 16:51
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Abdikera: nej. Men att konvertera till katolicism och därmed lämna "den rena evangeliska läran", vilken fortfarande stipuleras som krav för svenska statschefer enl. grundlagen, är väl, oavsett vad man tycker om religionen i sig eller grundlagens utformning, förräderi i allra högsta grad?
Sorry. Jag tycker att religionen för en statschef är skit samma jämfört med vad hon gjort som är bra.

Helt ärligt, hon ökade Sveriges gränser utan krig. Hon avslutade ett 30-årigt blodbad. Jag tycker att det är sjukt starkt av henne. Du får även ha i åtanke att religion bara varit ett verktyg för kontroll. Gustav Vasa ville få in protestantismen för att ta tillbaka makt från kyrkan och för att ta tillvara på skatterna som fanns där. Är han en förrädare då? (Han inte bara bytte religion utan dödade även Sveriges kung (som då var Danmarks kung).)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in