2011-04-05, 15:30
Medlem
Alfred Nobel eller Villhelm Moberg, slut snackat!
Citera
2011-04-05, 15:34
Medlem
Omtankes avatar
Rommel!
Citera
2011-04-05, 16:05
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Mina osannolika önskningar:

* Nils Dacke. Upprorsmakare och folkkämpe som stod upp mot Gustav Wasa.

När vi redan har Gustav Vasa på tusenlappen?
Citera
2011-04-05, 16:42
Medlem
Fris avatar
Mona Sahlin på 50-lappen
Nalin Pekgul på 20:an

Alla högre valörer avskaffas för att förhindra fri handel, som ju bara är kriminalitet alltihop!
Citera
2011-04-05, 16:54
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
När vi redan har Gustav Vasa på tusenlappen?
Det tycker jag. Nils Dacke på en sedel, hans Nemesis på den andra. Den ena stod upp för folket, den andra för riket. Dacke får således en mindre valör också, kanske femtilappen eller nåt.
Citera
2011-04-05, 17:29
Medlem
DIEXELs avatar
Idioter hela bunten i Riksbanken. Ge fan i att byta motiv på sedlarna respektive att införa 2 kr-myntet.
Senast redigerad av DIEXEL 2011-04-05 kl. 17:39.
Citera
2011-04-05, 17:36
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Önskningar som kan gå igenom.
* Gustav II Adolf. Starten på stormaktstiden.
* Alfred Nobel.
* Drottning Kristina. Slöt ändligen fred 1648 och förhandlade till sig ett större Sverige.
Gustav II Adolf förtjänar definitivt en plats och de andra är även de vettigare än att ha Astrid Lindgren som bara skrev några barnböcker.
Citera
2011-04-05, 17:38
Medlem
Fan vad arg jag skulle bli om det visar sig att de har valt Zlatan eller någon annan tjomme som är nysvensk. Hoppas själv på Astrid Lindgren.
Citera
2011-04-05, 17:42
Medlem
freeriderXIIs avatar
Karl XII räddade landet från total undergång , Dag Hammarskjöld FN:s generalsekreterare, Alfred Nobel tändhatten och dynamiten bl.a., Anders Celsius say no more, Carl Wilhelm von Scheele syret, John Ericsson-propellern, Karl X Gustaf tog tillbaka SKåne som Magnus Eriksson betalade för 1332, Johan Petter Johansson-skiftnyckeln, Baltzar von Platen och Carl Munters det moderna kylskåpet, Carl Michael Bellman med sina klockrena epistlar etc etc.
Senast redigerad av freeriderXII 2011-04-05 kl. 18:36.
Citera
2011-04-05, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarquindi2
Alfred Nobel eller Villhelm Moberg, slut snackat!

Nobel skulle jag gärna vilja se på 200-kronorssedeln. Känner dock på mig att de kommer kvotera in en kvinna till den. Jag kan dock inte för mitt liv förstå varför de ska ändra på 20-kronorssedeln eller någon av de gamla sedlarna för den delen? De är väl bra som de är.

Kamprad (som nämns här och där) får nog vara död ett tag innan han får en sedel och så kan vi se sedan hur mycket som finns kvar av hans imperium efter att sönerna ha tagit över rodret.

Edit: Jag välkomnar dock en omarbetning av 5-kronan, den ser förjävlig ut!
Senast redigerad av Taiga 2011-04-05 kl. 17:55.
Citera
2011-04-05, 17:55
Medlem
200-lappen

På framsidan
bild på Abdirizak Waberi till höger
"Sveriges första riksdagsislamist" med ett tumavtryck istället för signatur undertill.
Till vänster på framsidan ska det stå "Man ska ha rätt till halal!"

På baksidan
Ett motiv av den nybyggda moskén på Hisingen med en Saudiarabisk flagga på minarettoppen och på sidan vertikalt skrivet: Bygg en moské baby, bygg gärna tre baby".
Citera
2011-04-05, 17:59
Medlem
Jag tycker att Lindgren, Moberg och Nobel alla är mycket bra motiv. Ser hellre en av dessa än någon annan urgammal kung, det räcker gott med Berra på enkronorsmyntet och Vasa på tusenlappen.

Sen tror jag inte att vi ska vara oroliga för att t.o.m riksbanken kommer lobba för mångkulturen och sätta Zlatan på sedeln. Riksbanken har ju en sån bekväm position då de är en politisk institution, men enbart behöver syssla med ekonomi och aldrig bry sig om "trendfrågor". Då är det ingen som överhuvudtaget reflekterar över att valet av motiv kan "utesluta" vissa grupper eller liknande.

Hoppas jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in